MrVilla Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det finnes masse eksempler på ting man har lov til å gjøre, men som man ikke gjør av sunn fornuft for ikke å provosere frem noe "uheldig". Å komme og si at noen kler seg som horer er også helt feil. Vi har flere horer som rusler langs kaien her i Stavanger og hver eneste en av dem har mer klær på seg enn de fleste damene som er ute på byen Om en voldtektsmann forgriper seg på en dame uansett bekledning stiller jeg meg litt tvilende til. Jeg er nemlig ikke av den mening at alle voldtekter er planlagt på forhånd, like lite som alle mord er det. At en bekledning alene er grunnen til en voldtekt er vel heller tvilsomt. Er sannsynligvis flere faktorer som spiller inn. Noa av det viktigste i mine øyne vil jeg faktisk si er anledning. Dersom man ikke gir en voldtektsmann anledning til å kunne begå overgrepet så er saken stort sett løst. De punktene som var satt opp her tidligere er fine sånn sett. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Her er debatten om turister i utlandet som blir voldtatt. Jeg snakker om hvordan man skal unngå tilfeldige voldtekter. Ikke hvordan man skal unngå voldtekter som er planlagt av en man kjenner. Du kan da ikke ha lest den listen jeg ramset om som gjaldt disse ofrene? Jeg mener fortsatt at sjansen øker for å bli voldtatt (det er det denne debatten handler om), hvis man følger den listen jeg satt opp. Dette handler (for endte gang) om hvordan man skal te seg i utlandet på steder der hvor det er en risiko å bli voldtatt. Kan være jeg er teit som spør om dette, men gjør det allikevel. Hvis du mener jeg kommer med ubegrunnede påstander (noe som jeg selvfølgelig kan jo gjort), hva hindrer deg i å si hva de er, slik at jeg har en mulighet for å svare på dem? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg har veldig vanskelig for å tro at disse festvoldtektene er i samme kategori som det vi regner som voldtekt. Voldtekt handler selvsagt om makt og ikke sex, men når det er snakk om en dame som ikke har kontroll (enten pga alkohol eller andre rusmidler), og blir pult på et soverom på fest av en like full/ruset person, så mistenker jeg at det faktisk har med sex å gjøre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Jeg holder med olsen og LarsP her. Både prinsipielt og i situasjonsbeskrivelsen. Voldtekt er kvinnens egen skyldGalt. Dette er likevel en av de mytene som sitter hardest når det gjelder voldtekt. Kvinnen får skylden fordi voldtektsmannen mener at hun utfordret ham, lokket ham, hadde villet, var løsaktig eller hore (et hebraisk ord som betyr "hun som går ut av huset"), gikk i feil klær eller feil sko, var gift med ham, var venninnen hans, var alene, hadde drukket, ikke kjempet "nok" imot osv. Voldtekter skjer ikke av disse grunnene, men noen menn benytter seg av det faktum at kvinner er fysisk svakere enn menn. Enhver kvinne i enhver alder kan bli voldtatt Riktig. Voldtektsofre finnes i alle aldre fra spedbarn til 90-åringer, i alle sosiale lag og i alle boligstrøk. Det er ikke bare unge, pene jenter som blir voldtatt . I de fleste voldtekter er gjerningsmannen ukjent Galt. De fleste voldtektsmenn er ektemenn, kjærester, samboere (ca. 75%), ca. 20 % er venner, naboer eller slektninger og bare ca. 5 % av voldtektene begås av ukjent gjerningsmann. Likevel gjelder ca. 90 % av alle anmeldelser ukjent gjerningsmann. Voldtekter er oftest planlagt Riktig. Voldtekter forekommer også spontant, men ofte har voldtektsmannen bestemt seg for å voldta en kvinne – enten en spesiell kvinne eller en hvilken som helst kvinne. I en amerikansk undersøkelse blant straffedømte voldtektsmenn, svarte samtlige da de ble spurt om hvorfor de valgte akkurat denne kvinnen: "Det kunne vært en hvilken som helst kvinne." (Diana Scully: Understanding Sexual Violence: A Study of Convicted Rapists.) Voldtekt skjer fordi menn har fysisk behov for sex Galt. Voldtekt har lite med sex å gjøre. Det er snarere et uttrykk for seksualisert vold, trang til makt og dominans. Kilde: Myter og fakta om voldtekt Og olsen har helt rett, voldtekt skjer ikke i rus, det skjer med overgripere som kjenner offeret. Kvinner opplever i større grad å bli utsatt for vold i nære relasjoner og på steder i sitt nærmiljø. Menn blir i større grad utsatt for vold på kveldstid og i helgene, fra helt eller delvis ukjente voldsutøvere og ute på offentlige steder. I LKU 2004 skjedde nærmere halvparten av alle tilfeller av vold mot kvinner, og mindre enn hvert femte voldstilfelle mot menn, i tilknytning til private boliger. Det motsatte gjelder for utelivet, da 57 prosent av alle tilfeller mot menn og 11 prosent av alle tilfeller mot kvinner skjedde på offentlige steder. En del voldsepisoder skjer i tilknytning til uteliv, med en overrepresentasjon av de yngste ofrene – spesielt menn. LKU 2004 og tidligere undersøkelser viser også at det er noe større voldsrisiko i helger og på kveldstid, sammenlignet med andre tider i uka og på døgnet. På disse arenaene og tidspunktene er det å forvente at mange er påvirket av alkohol eller andre rusmidler, og som i de tidligere undersøkelsene er gjerningspersonen påvirket i svært mange voldstilfeller (62 prosent) mot menn. De kvinnelige ofrene i LKU 2004 opplevde imidlertid at gjerningspersonen var påvirket i kun 27 prosent av alle voldstilfellene. (OBS! Dette gjelder all vold, ikke bare voildtekt.) Det betyr at rent statistisk skjer 35% (57% av 62%) av all vold mot menn "på byen" og med alkohol som element, men bare 3% av volden mot kvinner. (11% av 27%) Selv om vi antar at alkolpåvirkning er et hyppigere element i utelivet enn i annen vold, er det allikevel i høyden snakk om 5% av tilfellene. Kvinner er altså voldsutsatt uansett omstendigheter, og partyvoldtekter er unntaket. Dog er alkohol et element ved såkalte "kameratvoldtekter": Kameratvoldtekter der ungdom voldtar ungdom er svært vanlig, men har fått lite oppmerksomhet. Dette skjer ofte på hjemme-alene-fester eller på store utendørs-arrangement, og det er nesten alltid alkohol eller stoff med i spillet. Men dette er snakk om å forsvare retten til egen kropp mot all verdens avarter av "man kan egentlig si at hun ba om det"-logikken. Og om vi tar statistikken for god fisk betyr at nei, man kan ikke kle seg slik at man ikke blir voldtatt. Det er et selvforsterkende problem. Den dagen alle jenter går med lange skjørt er det de jentene som ikke har slør som vil bli beskyldt for å kle seg utfordrende. Og voldtekt og klesdrakt har etter min ringe mening og erfaring svært lite med kultur å gjøre. "Party-jentene på Ibiza" blir om noe voldtatt av landsmenn/andre turister, mens de innfødte i syden vel så ofte legger seg etter "plain Jane", jenter som er lettere å smigre. Vi vet at innvandrere er overrepresentert ved voldtektsanmeldelser i Oslo: To av tre anmeldte er innvandrere. Men det er ingen grunn til å tro at klesdrakt er en sentral faktor her. Snarere tro jeg at voldtekter er et resultat av gjengkultur og ikke minst av at voldtekt er den aller minst risikable forbrytelsen her landet (for forbryteren): Statistikk fra Statistisk Sentralbyrå viser at i Norge i 2000 ble bare 19 prosent av 555 anmeldte voldtekter oppklart av politiet. Og tar vi med de som aldri blir anmeldt, slik det ofte er når gjeningsmann og offer kjenner hverandre, er saken mye verre: Norske menn som vil voldta, kan trygt gjøre det. Hvis de sørger for at det ikke finnes vitner, er de nesten garantert å slippe unna: Bare en halv prosent av mennene som begår voldtekt eller seksuelle overgrep mot kvinner, blir dømt! Jeg kjente en gang et par hvor dama fikk juling støtt og stadig. Det skulle ikke mer enn et smil i feil retning på byen så visste hun hva som skjedde når hun kom hjem. Det problemet kunne hun selvsagt ha løst med å bruke burka, men er det virkerlig noen som mener at hun skulle? Geir Endret 4. juli 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Du tror det ikke før du leser det http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121870 6431778[/snapback] Hvorfor sitter jeg igjen med en følelse av at du prøver å fremstille norske jenter som horer? Du har selv lagt til ordet "trend" for å gi inntrykk av at det er på mote for norske jenter å bli voldtatt. men hva prøver du å oppnå? Jeg blir litt skeptisk når du starter to tråder etter hverandre, hvor hovedhensikten åpenbart er å sette nordmenn i dårlig lys. Jeg tenker da på tråden jeg svarer på nå, og denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=598571 EDIT: Jeg blir enda mer skeptisk etter å ha sett dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=599250&st=0 EDIT2: Eller denne tråden, der du oppfordrer en jente til incest: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=582923&st=60 #Innlegget er blitt redigert av moderator ihht. forumets retninslinjer og nettikette# Endret 4. juli 2006 av Dotten Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Denne stenges for opprydding. Edit: Åpnet igjen, et par innlegg fjernet og noen redigert. Regler for Posting på PRS Personangrep tollereres ikke Les og lær Ømfintlig tema, trå gjerne litt varsomt. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Mener trådstarter at norske jenter som kler seg utfordrende kan takke seg selv hvis de blir voldtatt? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg holder med olsen og LarsP her. Både prinsipielt og i situasjonsbeskrivelsen. Voldtekt er kvinnens egen skyldGalt. Dette er likevel en av de mytene som sitter hardest når det gjelder voldtekt. Kvinnen får skylden fordi voldtektsmannen mener at hun utfordret ham, lokket ham, hadde villet, var løsaktig eller hore (et hebraisk ord som betyr "hun som går ut av huset"), gikk i feil klær eller feil sko, var gift med ham, var venninnen hans, var alene, hadde drukket, ikke kjempet "nok" imot osv. Voldtekter skjer ikke av disse grunnene, men noen menn benytter seg av det faktum at kvinner er fysisk svakere enn menn. Enhver kvinne i enhver alder kan bli voldtatt Riktig. Voldtektsofre finnes i alle aldre fra spedbarn til 90-åringer, i alle sosiale lag og i alle boligstrøk. Det er ikke bare unge, pene jenter som blir voldtatt . I de fleste voldtekter er gjerningsmannen ukjent Galt. De fleste voldtektsmenn er ektemenn, kjærester, samboere (ca. 75%), ca. 20 % er venner, naboer eller slektninger og bare ca. 5 % av voldtektene begås av ukjent gjerningsmann. Likevel gjelder ca. 90 % av alle anmeldelser ukjent gjerningsmann. Voldtekter er oftest planlagt Riktig. Voldtekter forekommer også spontant, men ofte har voldtektsmannen bestemt seg for å voldta en kvinne – enten en spesiell kvinne eller en hvilken som helst kvinne. I en amerikansk undersøkelse blant straffedømte voldtektsmenn, svarte samtlige da de ble spurt om hvorfor de valgte akkurat denne kvinnen: "Det kunne vært en hvilken som helst kvinne." (Diana Scully: Understanding Sexual Violence: A Study of Convicted Rapists.) Voldtekt skjer fordi menn har fysisk behov for sex Galt. Voldtekt har lite med sex å gjøre. Det er snarere et uttrykk for seksualisert vold, trang til makt og dominans. Kilde: Myter og fakta om voldtekt Og olsen har helt rett, voldtekt skjer ikke i rus, det skjer med overgripere som kjenner offeret. Geir 6433377[/snapback] Et fint innlegg, men det gjaldt voldtekt generelt, ikke det tilfellet vi snakker om nå. Et viktig ord trådstarter har glemt, men som nevnes i artikkelen, er "i ferien". Det er vel rimelig klart at hvis det er snakk om å bli voldtatt av en man ikke kjenner i utlandet på fest, så kan man ikke komme med generelle påstander om at x% er ektemannen som voldtar. Det er en viktig sak, men ikke den aktuelle. Mange av voldtektene er såkalte partyvoldtekter. Det vil si ungdom, fest og alkohol, og ung kvinne som voldtas i et annet rom i huset, av person hun kanskje har truffet samme kveld. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Mener trådstarter at norske jenter som kler seg utfordrende kan takke seg selv hvis de blir voldtatt? 6435027[/snapback] Trådstarter vil nok ikke svare på det eller å ha kommet med litt voldsomme utfall mot brukere og moderatorer tidligere i dag. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg skal kunne ha på meg så lite klær jeg bare hæler, være så full som bare mulig og oppføre så "horete" som jeg vil. Det gir ingen rett til å voldta meg! "Nei" betyr fortsatt "nei". Eller? Mener man at så fort dama har litt alkohol i blodet, så fort litt hud syns og hu gir deg et flørtende blikk, da har du rett te å gjørra hva du enn vil? Uansett hva hu sier? Å bli voldtatt er ingen trend, det er ikke på moten, og jeg veit ikke om ei eneste jente som virkelig har løst te å bli voldtatt. Hvorfor bruker trådstarter akkurat detta ordet? Og som nevnt før, voldtekt handler mer om makt, dominans og seksualisert vold, enn det gjør om sex. Man voldtar gamle damer opp til 90 år, jeg håper virkelig ikke det skjedde fordi dama var så forbanna hot og han bare måtte ha a akkurat der og da >.< (ung voldtektsmann, btw) Nei betyr nei, uansett! Det er kanskje vanskelig å forstå med språkforskjeller, though Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) bazukh: Det ser ut som du har fullstendig misforstått det vi prøver å si. Det er ingen som sier at alkohol/påkledning er en UNNSKYLDNING for at de ble voldtatt, men en mulig FORKLARING. Det dette i praksis betyr er at mens jeg har full rett til å gjøre akkurat som jeg ønsker med livet mitt, så må jeg også takle konsekvensene av disse handlingene, og forstå sammenhengen de i mellom. Nei betyr nei, og hvis du føler at det er veldig viktig for deg å drikke deg dritings, halvnaken i et fremmed land fordi du har rett til det, så skal du få lov til det. Det vi prøver å si er at det er ingen god idé, og hvis du ikke har et ønske om å bli voldtatt, så anbefales det ikke å være uansvarlig. Når det gjelder ordet mote, så betyr det "det som er moderne", som igjen betyr "som tilhører den nyeste tiden". Det vil altså si at selv om det ikke er det mest passende ordet, så er det fortsatt korrekt. Definisjonen er ikke nødvendigvis den de bruker på nærmeste kjøpesenter, men teknisk sett er det korrekt. Endret 5. juli 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Mulig jeg har hengt meg opp i enkelte kommentarer, ja. Jeg syns ikke det kvalifiserer som en forklaring engang, men det er da min mening. Og jeg har overhode ingen planer om å drikke meg dritings, halvnaken i et fremmed land. Jeg er sjelden halvnaken i det offentlige uansett, egentlig. Jeg mener bare at det ikke kan brukes som en forklaring, at man ikke kan skyve skylda over på jentene, når det i de fleste tilfeller har ingenting å gjøre med påkledning eller alkohol i det hele tatt. Mulig, men jeg syns fortsatt det høres feil ut >.< Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg mener bare at det ikke kan brukes som en forklaring, at man ikke kan skyve skylda over på jentene, når det i de fleste tilfeller har ingenting å gjøre med påkledning eller alkohol i det hele tatt. 6436784[/snapback] Det er kanskje her vi er uenig. Det kommer tydelig frem av artikkelen at i dette tilfellet så har alkohol en veldig stor påvirkning, og kan regnes som en kritisk faktor. Å si at det er en forklaring skyver på ingen måte skylden bort på kvinnene. Det sier bare at hvis man har lyst til å bli voldtatt, så er det visse ting man kan gjøre for å øke sjansene, men hvis det ikke er ønskelig, så finnes det ting man kan gjøre for å minke sjansene. Ikke at det gjør meg noe, jeg er ikke kvinne. Hvis folk føler at det utelukkende skal fokuseres på mennene, så må de gjerne gjøre det. Det er kanskje det teoretiske korrekte, hvis målet er evig fred og harmoni, men hvis vi skal unngå flere voldtekter så kan vi godt begynne med det vi kan endre; hvordan kvinnene ter seg. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 men hvis vi skal unngå flere voldtekter så kan vi godt begynne med det vi kan endre; hvordan kvinnene ter seg. 6436867[/snapback] Øhm, og menn er ikke i stand te å ta nei for et nei? Og i hvert fall ikke på fylla? Menn er ikke i stand til å endre sitt syn på kvinner som objekter de egentlig kan gjøre som de vil med? (Mange menn får detta synet på kvinner i beruset tilstand, merkelig det der) Jenter burde egentlig gjømme bort kroppen sin mest mulig? Burka er vel kanskje en god idé da? Er virkelig hvordan kvinner oppfører seg det eneste vi kan endre? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) men hvis vi skal unngå flere voldtekter så kan vi godt begynne med det vi kan endre; hvordan kvinnene ter seg. 6436867[/snapback] Øhm, og menn er ikke i stand te å ta nei for et nei? Og i hvert fall ikke på fylla? Menn er ikke i stand til å endre sitt syn på kvinner som objekter de egentlig kan gjøre som de vil med? (Mange menn får detta synet på kvinner i beruset tilstand, merkelig det der) Jenter burde egentlig gjømme bort kroppen sin mest mulig? Burka er vel kanskje en god idé da? Er virkelig hvordan kvinner oppfører seg det eneste vi kan endre? 6436888[/snapback] Vi har en konkurranse: Jeg skal overtale en dame om at hun har fått nok å drikke. Du skal overtale en mann som er høy på ecstasy og sprit om at han ikke burde voldta en dame. Førstemann vinner en brus. Du må vel forstå at rådene er for å hjelpe kvinnene, ikke for å styre dem? For å ta spørsmålene en etter en: Nei, voldtektsmenn klarer som oftest ikke å ta et nei for et nei. Hvem bryr seg hva menn flest mener, det er ikke de som voldtar... På fylla er det nok enda vanskeligere å ta nei for et nei for en voldtektsmann. Jo, mange menn kan endre oppfatning. Du mener kanskje at vi skal dra ned til Tyrkia, Spania, Hellas og andre sydenland og forklare at vi, gjestene i landet, ikke setter pris på kvinnesynet til enkelte voldtektsmenn, og hadde foretrukket at de skjerpet seg? Lykke til med det lille korstoget, jeg foretrekker litt mindre idealisme og litt flere resultater. Endret 5. juli 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg har overtalt (eller overtalt og overtalt; hindra) en mann høy på ecstasy, alkohol og gudene veit hva anna til å ikke voldta meg, teller det? Jeg liker Cola, best, btw Jeg skjønner faktisk hvor du vil hen, men av en eller anna grunn tror jeg de fleste kvinner vil mislike å "bli lagt bånd på", tro det eller ei. Men nå er vi jo over på voldtektsmenn igjen? De som egentlig ikke brøy seg veldig mye om antrekk og tilstand? Klart jeg vil se resultater, men jeg vil ikke ofre meg sjøl om min frihet for det. Jeg vil ikke legge bånd p meg sjøl, jeg vil kunne ha friheten til å bli wasted uten å være redd for å bli voldtatt. For kvinner kommer bare til å bli reddere og reddere, tror jeg. Og jeg er i hvert fall redd nok fra før. Men pepperspray, det burde alle ha - det kan vel hjelpe litt det og? (Gawd, nå roter jeg fælt, trøtt og jævlig, men håper du ser poengene mine?) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hvis du ikke kommer til å minke de egne sjanser for å bli voldtatt fordi du føler at du blir lagt bånd på, så er det ditt valg. Jeg lurer bare på hva de som har blitt voldtatt ville gått for, hvis de fikk velge idag mellom 2 færre drinker og voldtekten. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg tør påstå at de to drinkene hadde heller lite med voldtekten å gjøre. Lenke til kommentar
MullahKaare Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg syns at det er tragisk at noen menn oppfører seg slik. De burde ha blitt straffet på islamsk vis der man kapper av tissefanten hvis de oppfører seg slik. Jenter er skapt for å bli elsket av oss menn og noen lesber, men ikke voldtas. Esj Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg syns at det er tragisk at noen menn oppfører seg slik. De burde ha blitt straffet på islamsk vis der man kapper av tissefanten hvis de oppfører seg slik. 6437465[/snapback] Feil, om noe sånn skjer i et islamsk land vil den voldtatte kvinnen bli straffet for utroskap (høyst trolig steinet til døde av en gjeng sinte menn med skjegg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå