Gå til innhold

FRP`s manglende velgere

Anbefalte innlegg

Så i går at 18% av de som påstod at de stemte FRP ved siste valg faktisk ikke hadde stemt overhodet.

Dette i følge en undersøkelse av statistisk sentralbyrå.

Hva kommer dette av?

Er det hukommelsen som svikter, er FRP-folk sofapudler?

Eller er det en ren ikke sosialistisk virkelighet som legges for dagen?

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det var 18% av hjemmesitterne, så det selv på txt-tv men sånn anntallmessig skulle det ikke bli så stor forskjell.

Poenget var at enn god del som påstod at de stemte FRP overhodet ikke hadde stemt ved siste valg.

Lenke til kommentar

Det viser seg at det er en tendens til at folk lyver direkte på slike undersøkelser. De har en tendens til å påstå at de stemte på partiet, eller partiene, som gjorde det bra ved sist valg, selv om de faktisk ikke gjorde det. Så det er ikke noe spesielt eller oppsiktsvekkende ved dette. Det man kan lure på er hvorfor folk prøver å stille seg i et "bedre lys" i slike anonyme undersøkelser..

Kilde: Statistikklæreboken til F.Wenstøp.

Lenke til kommentar

Med andre ord, folk legger alt for god tro i meningsmålinger.

Og hvem er det som gjør disse meningsmålingene? Joda, det er folk som ringer i tider og utider og spør om du vil delta i noe som du perhaps ikke tar så fryktelig alvorlig at det gjør noe. Når man jobber på opplysningen 1881 så får du høre en del som ikke er så fryktelig fornøyd med at folk ringer til alle døgnets tider.

Så ikke tro på alt du leser, man vet ikke hva som helt ligger bak disse meningsmålingene. Det er en pekepinne, ja det er det, men å si at f.eks FRP får majoritet på stortinget eller lignende er farlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Denne artikkelen sto i Dagbladet forleden. Syntes det var morsom lesning. :p

Er nå sånn at de som ikke stemmer helst ser at ting blir bestemt raskt, og hvem er vel ikke raskere til å ta standpunkt enn Frp?

Lenke til kommentar
Denne artikkelen sto i Dagbladet forleden. Syntes det var morsom lesning. :p

Er nå sånn at de som ikke stemmer helst ser at ting blir bestemt raskt, og hvem er vel ikke raskere til å ta standpunkt enn Frp?

6439118[/snapback]

Altså, som sagt ovenfor så skjer dette hele tiden, med alle partier. Hvorfor en eller annen dott i norsk media plutselig fant ut at det var en sensasjon vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Altså, som sagt ovenfor så skjer dette hele tiden, med alle partier. Hvorfor en eller annen dott i norsk media plutselig fant ut at det var en sensasjon vet jeg ikke.

6439171[/snapback]

Jeg hadde ikke hørt om det før, så da fungerte jo media som det det skal være, opplysende. :)

Dog savnet jeg en liste over hva de resterende 82 prosentene av sofasliterne mente at de stemte.

Lenke til kommentar

Jepp, men nå om dagen er det Frp som dette skjer med i ganske så stor grad.

Skjønner ikke helt hvorfor dette er interessant dog.

Er den underliggende hentydningen at hjemmesittere(som ikke stemmer) er totalt politisk uinteressert? Og at det derfor er et oppsiktsvekkende symptom at svært mange av de later som de stemmer Frp?

S,

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jepp, men nå om dagen er det Frp som dette skjer med i ganske så stor grad.

Skjønner ikke helt hvorfor dette er interessant dog.

Er den underliggende hentydningen at hjemmesittere(som ikke stemmer) er totalt politisk uinteressert? Og at det derfor er et oppsiktsvekkende symptom at svært mange av de later som de stemmer Frp?

S,

6439506[/snapback]

Tar jeg feil om jeg sier at Frp-velgere betrakter dette som negativ PR for partiet?

Lenke til kommentar
Tar jeg feil om jeg sier at Frp-velgere betrakter dette som negativ PR for partiet?

Neppe, men jeg tror ikke den rette kritikken å møte Frp med er å håne velgerne deres for å være lavpannet, korttenkt o.l. Politisk interesse har dessuten ingenting med direkte med intelligens å gjøre likevel.

S,

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Neppe, men jeg tror ikke den rette kritikken å møte Frp med er å håne velgerne deres for å være lavpannet, korttenkt o.l. Politisk interesse har dessuten ingenting med direkte med intelligens å gjøre likevel.

S,

6439576[/snapback]

Virker som om enkelte her ser på denne saken som et hån mot Frp, men. Er jo heller et hån mot stuesittere.

Lenke til kommentar

6439576[/snapback]

Virker som om enkelte her ser på denne saken som et hån mot Frp, men. Er jo heller et hån mot stuesittere.

6439643[/snapback]

Er vel ikke et hån mot noen egentlig, det er mest et interessant innblikk i psykens verden. Selv om undersøkelsene er anonyme, så velger folk likevel å lyve. Det gjelder ikke bare undersøkelser som dette, men også andre anonymiserte undersøkelser. Jeg kan tenke meg en god del svarte at de stemte på AP også, mens det muligens ikke er så mange som vil innrømme at de stemte Høyre. Snedige greier.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...