vegge Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Problem; lyden i maskinen er herpa. Det skurrer og piper. Dette gjelder både Windowslyden i oppstart og ved avspilling av mp3-er i Winamp. Av og til går det an å høre litt på en sang, før den flipper. Åpner jeg et program samtidig som Winamp spiller, blir det ekstra mye bråk. Hva slags maskin det er snakk om? CPU: Intel PIII 600MHz Hovedkort: Asus P2B Lydkort: SB-PCI128 OS: WinXP m/ sp1 Hva er forandret i maskinen? - Oppgraderte bios fra 1011 (standard) til 1013.007 for å få den nye WD 120GB 8MB til å fungere. De eldste biosene fant ikke denne disken. - Den nye disken fra Western Digital er nå master og inneholder WinXP, mens den gamle disken fra Seagate på 17.2GB står som slave (alt på cabel select) - WinXP er byttet ut med WinXP m/ sp1 Hva har jeg prøvd? - Prøvde med andre høyttalere, høretelefoner osv. Ingen forskjell. - Byttet lydkort med mitt eget Creative PCI128Vibra (det er vel omtrent det samme, men konklusjonen er i hvert fall at lydkortet er i orden, for det ble ikke noe bedre med mitt..) - Prøvd flere forskjellige bioser, uten hell. 1012 godtok ikke 120GB-en. Med 1014.003 var lyden like herpa. - Naboen, som har en IDENTISK PC (bare et annet skjermkort + andre harddisker + annen mus + standard bios + flere rambrikker, ellers HELT lik) har installert WinXP m/ sp1 med samme plata som jeg har brukt. Han har ingen problemer.. Da sitter jeg igjen som et spørsmålstegn. Hva skal jeg prøve nå? Et annet lydkort? Kan virkelig biosen hate et så vanlig lydkort? Kan selvsagt ta ut WD-en, sette Seagate-en som single/master igjen, nedgradere biosen til standard igjen og se hva som skjer da.. men det blir stress. Nye drivere skal ikke være noe vits. De innebygde i WinXP fungerte da uten sp1.. Håper dere har noen lure tips til meg, for familien er litt hissige for tida. Men jeg sier så klart at jeg skal fikse det! :smile: Lenke til kommentar
klure Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Stol aldri på drivere fra Microsoft =) Se om du kan finne noen fra produsenten av lydkortet ditt du.. Eller eventuelt Windows Update... Lenke til kommentar
vegge Skrevet 15. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2002 Heh, det var like før jeg formaterte der, men måtte bare ha et lite søk i google. Fant noen andre med samme problem med samme lydkort. Det ble foreslått forskjellige endringer i bios; - PCI Master Read Caching: ENABLE - F7 CLK-CTL: OPTIMAL - Delay Transaction: ENABLE - PCI Latency Setting fra default 32 til 42 De tre første punktene fant jeg ikke i min bios, men den fjerde var der. Den stod med verdi "0". Endret den til "32" og fyrte opp WinXP. Og aldri har jeg vært så glad for å høre Windowslyden som da! Konklusjon; biosupdate med medfølgende nullstilling av alle biosinnstillingene kan være farlig. Jeg hadde nemlig ikke nok peiling til å få stilt alt tilbake sånn det var før.. Hadde også et problem med ENORMT treig ramtelling, men ved å endre på én innstilling i bios så går dette unna på to sekund! Jaja, mye skriving til ingen nytte, men samme det. Kanskje noen andre kan få nytte av denne tråden. Jeg er i hvert fall meget tilfreds! Nå skal jeg lese ei bok av Unni Lindell.. har 250 sider igjen å lese til i morgen, så jeg får bare begynne! Lenge leve Internett! :smile: Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Det er ALLTID flott å lese en slik solskinnshistorie uansett, jeg vil ikke si det var bortkastet tid :smile: Lenke til kommentar
vegge Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Neida, jeg er bare glad for at maskinen funker. Nå skal jeg gå i gjennom ALLE biosinnstillingene på min egen PC, for jeg innser at det har stor betydning for ytelsen til en maskin. Man skal ikke alltid skylde på Microsoft! :smile: Men et siste spørsmål; hva betyr PCI Latency Setting? Latency betyr vel forsinkelse, men jeg vet ikke hva det betyr i praksis. "0" medførte crappy lyd, "32" fungerer, hva skjer hvis jeg setter den til "42"? Eller kanskje "250" (som faktisk går an) Noen? Lenke til kommentar
InfecteD Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 PCI latency er hvor lenge prosessoren må vente før den kan "snakke" med kortet igjen. Så var det hvorfor møkka begynner å hyle og skrike når den er for lav. Kan ha noe med at kortet forventer å få mer informasjon med en gang og når det ikke får det så får du den stygge lyden. Med 32 i latency så spiller kortet av det som ligger i bufferen mens det venter på mer. Tror det må være noe sånt. Rett meg hvis jeg tar feil. =P Lenke til kommentar
Elvis Presley Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Jeg hadde lignende problem, jeg flytta bare skjermkortet lenger unna lydortet. Var visst noen forstyrrelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå