steinarness Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Heisann. Jeg har nettopp satt opp en ftp server i kjelleren. Jeg er helt fersk på dette området. Jeg bruker et progam som heter serv-u på win 2000. Jeg får alt til å virke.. på port 21. Men så har det spærret denne porten på skolen så jeg ikke får tilgang til server derfra. Jeg har prøvd med andre porter, men da fuker det ikke. f.eks 6767. D akommer jeg inn på server men får beskjed om at only client IP adress alowed for port command. For å være ærlig så sier det meg niks.. Er det noen porter man ikke kan bruke? Er det bare 21 som er for Ftp etc. etc.... Kan noen gi meg et ikke så innfløkt svar på dette? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Jeg lurer meg på om ikke port 20 også er en ftp port.. prøv den du. Mvh Goebbels Lenke til kommentar
skol Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Hei, når du får feilmeling angående port command, så har du prøvd å koble deg til serveren med ftp-clienten vha active mode, endre det til passive mode så skal du klare å komme deg inn på ftp-serveren forutsatt at du har stilt den inn til å godta passive mode tilkobling fra ftp-clienter. Hvordan endre active mode til passive mode? - les help fila til den ftp-clienten du bruker Lenke til kommentar
Cowheigen Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Du kan bruke hvilken som helst port til ftp, men standard er port 21. Noen vil vel kanskje si at den starter innloggingen på port 20, og går over til port 21 etter innloggingen (dette er jeg noe usikker på!!) Teoretisk er jo portnummerne ikke for annet enn å holde orden for kommunikasjon og for å kunne koble ut/inn ulike tjenester. Det er også fullt mulig å ha en webserver som går på en annen port enn port 80, men da er jo brukerene avhengig av å vite portnummeret.. derfor har vi systemet med portnummerene, og det hadde blitt mye krøll om vi måtte vite feks vg har port 64 og dagbladet har port 1422 etc.. Håper dette hjelper litt med portforvirringene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå