Lidskjalv Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Det begynner å bli en del snakk om hvordan USA utvikler seg i imperialistisk retning, styrt stadig mer av en udemokratisk elite som bruker frykt som virkemiddel for å vende amerikanere til fordel for sin sak. Hvis det er et så kraftig virkemiddel som det ser ut som, hva brukes av våre myndigheter for å forme oss? Virkemidler vi kanskje ikke er oppmerksom på. Finner vi eksempler på dette? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Det begynner å bli en del snakk om hvordan USA utvikler seg i imperialistisk retning, styrt stadig mer av en udemokratisk elite som bruker frykt som virkemiddel for å vende amerikanere til fordel for sin sak. Hvis det er et så kraftig virkemiddel som det ser ut som, hva brukes av våre myndigheter for å forme oss? Virkemidler vi kanskje ikke er oppmerksom på. Finner vi eksempler på dette? 6431096[/snapback] Ulike politiske parti har jo sine eigne måtar å påverke folk på - og med det demokratiet vi har i Noreg i dag blir jo det meste av det vi vert påverka av dagleg styrt av oss sjølve (til ein viss grad, alt etter kvar du er frå eller kva slags politisk syn du har). Ein ting som gjer Noreg forskjellig frå USA er jo at pengar ikkje på langt nær har same makt her som der - ein norsk politikar kan ikkje kjøpe seg til statsminister på same måte som ein kan "kjøpe seg til" å bli president i USA. Har du eit dårleg utgangspunkt i USA skal det mykje meir til for at du endar opp "på topp" enn i Noreg, grunna lovverket og måten pengar blir brukt på. I tillegg har religion ei langt større innflyting på folk flest i USA enn i Noreg, noko eg òg vil tru er med på å "forme" folk der borte. Kva som formar oss? Vanskelig å svare på igrunn. Politiske parti? Sosiale omgangskretsar? Organisasjonar/lag? Samfunnet rundt oss? Sjølv trur eg ikkje vi blir like "forma" som folk i USA, rett og slett fordi politikken her er friare og mindre bestemt av økonomi. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 Ta NRK dokumentaren "Strålende fremtid", sendt tidligere i år. Denne dokumentaren bruker bevisst bilde, lyd og tekst for å skremme seeren til å ta avstand fra Atomkraftverk i norge. Makkverket grenser helt opp mot rein propaganda. Til og med oppleseren/kommetatoren leser som om det skulle vært en skummel godnatthistorie. Se den her, så skjønner dere hva jeg mener. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/165443 Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Sjølvsagt vert vi forma av reklame - det tenkte eg ikkje på når eg skreiv det forige innlegget her. Dokumentaren du linka til var eit svært godt eksempel, og du har heilt rett - den var på grensa til å vere rein propaganda. Det er klart at folk vert påverka av slike ting, på same måte som vanleg TV-reklame - berre meir. Likevel er eg usikker på korvidt ein slik dokumentar vil påverke oss heilhetlig - eller om dei berre påverkar oss den stunda du ser den. Underbevisste inntrykk er jo uansett noko ein tar med seg. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Systad: skal de nærmere på svaret ditt i morgen. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det begynner å bli en del snakk om hvordan USA utvikler seg i imperialistisk retning, styrt stadig mer av en udemokratisk elite som bruker frykt som virkemiddel for å vende amerikanere til fordel for sin sak. Hvis det er et så kraftig virkemiddel som det ser ut som, hva brukes av våre myndigheter for å forme oss? Virkemidler vi kanskje ikke er oppmerksom på. Finner vi eksempler på dette? 6431096[/snapback] De bruker vel det til enhver tids mest tjenelige middel, forsåvidt når det gjelder kulturell påvirkning kan alle og enhver sjekke programpostene for en kveld på Norske tv-sendinger. Mange ganger er nesten kun nyhetene på norsk særlig gjelder dette tv2 og tvN. Skulle nesten tro at andre land også kunne lage tv-underholdning. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg er trøtt nå, men en kjapp ting: Manipulasjon av språket. Eksempel er begrepet 'sosial dumping'. Her har man laget et negativt ladet begrep på et fenomen. Og man har dermed gjort det svært vanskelig å være for det som begrepet beskriver, helt uten at man faktisk har vurdert konsekvensene. Hvem kan være for noe som kalles for 'sosial dumping'? Når det gjelder USA så er det en kulturell tradisjon i Norge, som strekker seg tilbake til 1800-tallet, for å mene amerikanere er dumme og slemme. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Har sansen for hvordan Holmgang formulerer det faste innringerspørsmålet sitt til seerne: Vil du at voldelige utlendinger med pedofile tendenser skal få lov til å vandre fritt i nabolaget DITT? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg blir temmelig skremt av tanken på at Kristin Halvorsen, Erna Solberg, Siv Jensen osv. skal være den norske eliten. Grøss og gru. Dessuten er det relativt hvilke kriterier man bruker. Politisk elite, ja. Samfunns elite? *grøss* Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Vi blir påvirket MYE mer enn vi gjorde før, rett og slett fordi vi har andre (og kraftigere) medier å bli påvirket gjennom. Vi har TV som det fremste mediet i den vestlige kulturen. TV tillater ikke graden i av seriøsitet, som det trykte ord kan gi oss. Men det er en litt annen debatt. TV frembringer et budskap sterkere enn noen andre medier og vi blir påvirket på en helt annen måte enn hvis vi hadde lest det i en avis. Den tillater ikke at vi skal tenkte selv. Det er ikke meningen heller. Så vi blir påvirket via TV. Politikere og andre vitere om alt mulig rart, vet dette og bruker det bevisst. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg er trøtt nå, men en kjapp ting: Manipulasjon av språket. Eksempel er begrepet 'sosial dumping'. Her har man laget et negativt ladet begrep på et fenomen. Og man har dermed gjort det svært vanskelig å være for det som begrepet beskriver, helt uten at man faktisk har vurdert konsekvensene. Hvem kan være for noe som kalles for 'sosial dumping'? Kanskje du kan gjøre rede for hvorfor fenomenet kalt "sosial dumping" er noe positivt? Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Mange gode svar her. Svært interessant å høre hva endre sier og. Det var et parting jeg kom på i går som jeg tenkte jeg skulle nevne. Religion: En ting som slo meg er frykt kanskje er eldgammelt triks for å kontrollere massene. I religiøse kretser har vi jo Helvete. Et sted du skal steke til evig tid i ditt eget fett hvis du ikke gjør som jeg sier. Det er mindre brukt i dag. men var mye brukt før. Politikk: Her har politikerene overtatt det som kirken rendyrket. Jeg kan nevne konkrete trusker som går på fremmedfrykt, Fattigdom, Høye skatter og avgifter. Og ikke minst den fæle, fæle miljøtrusselen. Lidenskapen hos de engasjerte bringer snart miljøtrusselen opp på høyde med gode gamle helvete tror jeg. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg er trøtt nå, men en kjapp ting: Manipulasjon av språket.Eksempel er begrepet 'sosial dumping'. Her har man laget et negativt ladet begrep på et fenomen. Og man har dermed gjort det svært vanskelig å være for det som begrepet beskriver, helt uten at man faktisk har vurdert konsekvensene. Hvem kan være for noe som kalles for 'sosial dumping'? Kanskje du kan gjøre rede for hvorfor fenomenet kalt "sosial dumping" er noe positivt? 6432309[/snapback] Det kan han sikkert. Det jeg kommer på er at selv om de "dumpede" får dårligere betalt enn nordmenn, er det likevel bedre enn der de kommer fra. Dermed vil de være med på å hente inn kapital til landet sitt. Det er igjen med på å utjevne forskjellene mellom land. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg er trøtt nå, men en kjapp ting: Manipulasjon av språket. Eksempel er begrepet 'sosial dumping'. Her har man laget et negativt ladet begrep på et fenomen. Og man har dermed gjort det svært vanskelig å være for det som begrepet beskriver, helt uten at man faktisk har vurdert konsekvensene. Hvem kan være for noe som kalles for 'sosial dumping'? Kanskje du kan gjøre rede for hvorfor fenomenet kalt "sosial dumping" er noe positivt? 6432309[/snapback] Det kunne jeg gjort, men det er irrelevant og blir derfor en avsporing fra temaet. Poenget er måten man bruker språket på for å gjøre det til noe negativt, uten at man har vurdert selve saken først. Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det begynner å bli en del snakk om hvordan USA utvikler seg i imperialistisk retning, styrt stadig mer av en udemokratisk elite som bruker frykt som virkemiddel for å vende amerikanere til fordel for sin sak. Hvis det er et så kraftig virkemiddel som det ser ut som, hva brukes av våre myndigheter for å forme oss? Virkemidler vi kanskje ikke er oppmerksom på. Finner vi eksempler på dette? 6431096[/snapback] TV er et viktig propagandaverktoey baade i USA og I norge. I USA er det i dag en fokus paa saakalte "wedge issues", politiske saker som splitter folket. Eksempler er abort, homofilt ekteskap og adopsjon og forbud mot flaggbrenning. Felles for slike saker er at de er lette for media aa bruke til aa faa folk fyrte opp og dermed selger de vel, og de skjuler hvor lik politikken til de to store partiene er. I tillegg er disse sakene en veldig lettvint maate aa drive politikk paa, da politikerne slipper aa bruke masse tid paa ting som faktisk er viktige, i USA vil det vaere helsevesen- og sosialreform og planer for aa avslutte krigen i Irak. I Norge har vi saker som seks timers arbeidsdag, gratis skolemat og gratis barnehage som eksempler paa samme taktikk, der politikerne bruker slike lettvinte punkt for aa splitte befolkningen naar forskjellen mellom partiene ikke er saerlig stor. Mediene biter rett paa, og det forenkler jobben for politikere som slipper aa sette fokus paa viktige saker som hva vi skal gjoere naar det er slutt paa oljen, og hvordan vaar generasjon (18-30) skal faa vaare pensjoner. Slik politikk er rett og slett et resultat av at vi har det saa bra som vi har det i dag, og det overskygger reelle problemer vi vil ha om 20-40 aar. Mange gode svar her. Svært interessant å høre hva endre sier og. Det var et parting jeg kom på i går som jeg tenkte jeg skulle nevne. Religion: En ting som slo meg er frykt kanskje er eldgammelt triks for å kontrollere massene. I religiøse kretser har vi jo Helvete. Et sted du skal steke til evig tid i ditt eget fett hvis du ikke gjør som jeg sier. Det er mindre brukt i dag. men var mye brukt før. Politikk: Her har politikerene overtatt det som kirken rendyrket. Jeg kan nevne konkrete trusker som går på fremmedfrykt, Fattigdom, Høye skatter og avgifter. Og ikke minst den fæle, fæle miljøtrusselen. Lidenskapen hos de engasjerte bringer snart miljøtrusselen opp på høyde med gode gamle helvete tror jeg. 6432626[/snapback] Siden du snakket om USA tidligere, saa tar jeg meg friheten til aa bringe dem opp igjen. I USA saa er religion fremdeles et utrolig viktig virkemiddel for aa faa makt. Det finnes rundt tyve til tredve millioner med Levende Ord kaliber kristne i USA, og hver og en av dem er mobiliserte om man nevner saker som evolusjon, homofilt ekteskap og forsterkning av skillet mellom stat og kirke i USA. I Norge har ikke kristne den samme inflytelsen som i USA, da Norge er det minst religioese landet i verden. Som du sier er disse sakene blitt byttet ut med innvandringskritikk og slike saker, men det finnes faktisk reelle problemstillinger knyttet til de sakene du har nevnt her. Man har en alvorlig mangel av integrasjon i mange innvandringsgrupper, blant annet blant somaliere der kun 20-30% av menn er i jobb, fattigdom som er et reelt problem blant en del nordmenn som faller utenfor systemet, og skatter og avgifter som blir stadig hoeyere, men bare leder til at staten bare blir slakkere med aa haandtere oekonomien. Miljoeproblemet er ogsaa ganske reelt, jeg skal ikke diskutere det i dybden her, men forskning viser til at globale temperaturer oeker, og man ser stadig at mennesker oedelegger habitater med miljoegifter og massiv utbygging. Ikke vaer redd for aa vaere kritisk til hva du faar servert i media, mye informasjon er sterkt preget av agendaen til politikere og journalister. Derfor er slike debattfora som dette bra, med mange stemmer med forskjellige politiske standpunkt som kollektivt sett absorbere informasjon fra mange forskjellige standpunkt og gir oss lesere en mulighet til aa forme vaare meninger paa basis utover hva som blir presentert i massemedia. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 At forum som dette er demokratisk vitaminpille tror jeg at jeg kan være med på. Og Om ikke alt for mange år må politikerene kanskje for alvor se seg om etter andre kanaler å propagandere gjennom. Antall timer som brukes foran tv-skjermen er visst på vei ned i den vestlige verden. Og gjett hvilket medium som stjeler disse timene fra fjernsynsstasjonene. Du bruker det akkurat nå. Her er det andre prinsipper som gjelder. Og før vi har alle løftene/agendaene til politikerene her, må vi ha et generasjonsskifte først. På dette mediet er det den yngre generasjon som sitter med de gode kortene på hånden foreløbig. Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det norske folket er som en gjeng sauer. De norske politikerne kaster høy her og der(goder), og før man veit ordet av det så smeller fella (skjer det noe dritt som man selv har stemt for). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå