Gå til innhold

Til folk med erfaring fra NHH. Matte?

Evleos

Anbefalte innlegg

Går sannsynligvis på NHH denne høsten. Men jeg har et stort problem; matte. Bestod noe som tilsier 2mx med nød og neppe, og det er over ett år siden. Det siste året har jeg ikke rørt matte. Har tatt chill fag som engelsk og samfunnskunnskap. NHH krever minst 2mx, og har ”mattematikk for økonomer” det første semesteret. Etter det, tror jeg det blir mindre matte? Men uansett, er det noen som vet hvilke matte bøker jeg vil behøve det første året? På oppfriskningskurset står

Knut Sydsæter: Matematisk analyse I, 7. utgave Universitetsforlaget, 2000

eller

Martin Risnes: Matematikk med anvendelser i økonomi, 6. utgave, Universitetsforlaget, 1998

nevnt. Hvilke er den beste boken? Kan muligens klare å sette meg inn i en del, da jeg har noen venner med svært gode mattekunnskaper…

Kanskje hardware nettverket har svaret på alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg rotet rundt på NHH, men du må nok påregne en god del matematikk der ute. Både mikro- og makroøknomiske modeller baserer seg i veldig stor grad på matematikk, og hvis det ikke er gjort radikale endringer der ute vil du nok få behov for matematikk i andre fag enn bare det rene metodekurset.

Du kan vel til en viss grad velge vekk matte de siste årene, men i de obligatoriske kursene de første årene vil du møte på ganske mye matte.

Vil uansett anbefale deg til å følge alle forkurs som tilbys der ute, og bruke tiden frem mot studiestart på å forbedre mattekunnskapene dine. Du vil få en god del igjen for det etterhvert.

Når det gjelder bøker, så er jeg mindre sikker. Da jeg gikk der, var Sydsæter en gjenganger i flere kurs, og jeg innbiller meg det kan være et godt tips. Hvis du vil ha noen ideer om hva slags matematikk det kan være aktuelt å forberede seg på, kan det være en god idé å ta en titt i bøkene som er pensum på makro /mikroøkonomi, og se hva som kreves der.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Begynner på andre året der nå til høsten.

Rene mattefag de 3 første årene er vel egentlig bare

matematikk for økonomer - 1. semester

statistikk for økonomer - 2. semester

anvendt metode - 6. semester

Men i tillegg blir det en del matte i de andre fagene, som i introduksjon til mikroøkonomi, videregående mikroøkonomi og makroøkonomi i hhv. 2, 3. og 5 semester.

Ellers kan jeg tenke meg man møter på litt matte i investering og finans, økonomisystemer og -styring og videreføring av økonomisk-administrativ analyse etter hvert.

Med andre ord, det blir vel en god del matte ja :hrm:

Nå har jeg jo ikke hatt på langt nær alle de fagene enda, så det kan hende jeg tar feil.

Angående Risnes vs Sydsæter sies det at Sydsæter-boka er mer komplisert og inngående, med mer informasjon, mens Risnes presenterer stoffet lettere. Det var beskjeden vi fikk av mattelæreren når vi begynte og. Tror egentlig ikke det spiller noen rolle. Jeg kjøpte Risnes-boka, men hadde ikke gjort det igjen, synes det står litt lite der noen ganger. Valg av bok har hvertfall ingenting å si for fagene senere.

Lenke til kommentar

Er ferdig med 1. året på NHH jeg også. Forfe har allerede vært inne på hvilke fag, som er "rene" mattefag. Det du lærer i de to fagene det første året (matematikk for økonomer, og statistikk for økonomer) vil du benytte deg av senere, og da særlig i samfunnsøkonomi-relaterte fag.

Mange av de som fikk 6'er i 2MX/3MX på vgs, klarer å få A på NHH også, og jeg kjenner til flere som fikk 4 eller 5 på vgs i 2MX, som har klart å få A på eksamen, men så hender det også at noen går ned... Likevel vil jeg påstå at hvis du forsøker å møte forberedt til forelesning og leser godt før eksamen vil du kunne greie en akseptabel karakter, noe som på sett og vis er nødvendig, da noe av pensum som tidligere nevnt går igjen i senere kurs.

Apropos de forskjellige bøkene. Foreleseren vår ga inntrykk av at Risnes av mange oppfattes som lettere forståelig. Stoffet er enklere, og kanskje mer oversiktlig presentert. Sydsæters bok er mer dyptgående, men kanskje ikke alltid like enkel å forstå. Tror de fleste på kullet vårt endte opp med å velge Risnes, og jeg tror det er fornuftig dersom man har et middels eller svakere grunnlag i matematikk, men dersom man synes 2MX/3MX var relativt enkelt, og fikk 5-6 i matte, bør man vurdere Sydsæters bok.

På eksamen i matematikk for økonomer er det tillatt å ta med en av lærebøkene (iallefall til eksamen ved juletider i 2005) og da er det viktig å ta med den boken man har brukt, og som kan forstå/dra nytte av i eksamenssituasjon (selv om mesteparten av grunnlaget bør være lagt før eksamenssituasjon :hmm: )

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...