cRypt0r_ Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 har bare ett spm. da det gjelder å være lærling onnenfor IKT. er det best å satse på en stor bedrift/eller skole? eller kanskje bare i ett lite firma som driver med pc-hjelp? kom med tips, og jeg vil gjerne høre hvor dere som har vært lærlinger eller er lærlinger har vært! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det spørs jo hva du vil susle med, bare _Ikke_ baser deg på at fylket skal finne plass til deg, det er en jobb du skal klare selv, og den eneste som funker hvis du vil inn på et populært sted. Lenke til kommentar
cRypt0r_ Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 ok er litt i tvil hva jeg skal satse på..... har ihvertfall ment å gå ett år på IKT nå. og så har jeg vært å hørt litt rundt, og har kanskje en mulighet i en bedrift, hvor det arbeider 2-3 personer. vil da regne med at det blir litt arbeid i butikk og ellers mye arbeid med pcerog nettverk... kom med flere tips. trenger dette Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Sats på et sted der det er mye å gjøre, slik at du slipper å bare gå og bytte ark i kopimaskinen mens du håper på at det kaaanskje skal skje noe så du får noe å gjøre. Lenke til kommentar
Deosl Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hadde statset på et sted der du får en del varrierende arbeid å utføre. Å sitte i tlf å hjelpe folk kan bli utrolig kjedeling i lengden. Husk, dette skal du gjøre i 2år framover. Så finn noe som passer deg og ta det derifra. Skader ikke om det er en lærling på plass før deg som kan vise deg rundt. Og ikke glem fagprøven på slutten, suger å måtte sette seg inn i nettverk/servere ol. etter 2år med tlf support, så prøv å gjør litt nettverk underveis. Nærmer seg slutten for min lærlings periode i Oslo kommune nå, tilbake til skolen i høsten. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Som lærling på en videregående skole vil alle mål i læreplanen bli nådd, husk det. I en bedrift er du kanskje langt unna dette. Det som eventuelt ikke dekkes på en skole er ikke verdt å ta med seg. På en skole har du også lett tilgang på f.eks. rådgiver med tanke på senere utdanning. Vil du sikre deg jobb først som sist er kanskje en bedrift bedre, en tidligere elev der jeg gikk VK1 IKT fikk lærlingplass og jobb i Bravida, på eget initiativ. Men som darkness| sier, det kan fort bli lite å gjøre på en skole. Hjelpe totalt inkompetente lærere med å logge inn, eventuelt skru på skjerm e.l. frister kanskje ikke så mye. Men miljøet er knall, det er ialfall min erfaring. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg ville satset på et sted der de faktisk har en egen itavdeling med forskjellige fagfelt, fremfor et sted hvor de her én itansvarlig + lærling. Mye større sjanse for at du får vært innom variert arbeid da. Lenke til kommentar
cRypt0r_ Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 takker for tips/svar har vært i kontakt med en allerede i en bedrift, ang. lærlingplass til neste år. er ikke sikkert det er stedet å satse, men skal mest sannsynelig ha utplassering der seinere i år, å får da sett om det er "rett" sted for å være lærling. det er en bedrift hvor de hjelper privat personer med alt mulig. internett-oppsett, nettverk, hardware, software osv. de har også noen jobber for større bedrifter, og her satser de fortsatt stort. så kan jo kanskje være ett bra sted? vi får bare ta tiden til hjelp, og utforske mulighetene.... kom gjerne med fler tips og råd Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du har tydeligvis allerede kommet opp med en god idé selv: Å ha utplassering på stedet først. På den måten ser du om du ønsker å være lærling der senere, samt at du stiller foran de andre i køen dersom du gjør et godt inntrykk. Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 har bare ett spm. da det gjelder å være lærling onnenfor IKT.er det best å satse på en stor bedrift/eller skole? eller kanskje bare i ett lite firma som driver med pc-hjelp? kom med tips, og jeg vil gjerne høre hvor dere som har vært lærlinger eller er lærlinger har vært! 6428504[/snapback] Jeg avslutter nå mitt andre år som lærling ved en skole, og kan da svare for det valget. Læretid ved en skole har fordeler å bakdeler. Miljøet her er helt supert ingen tvil om det, brukerne består av stort sett greie mennesker, med noen unntak. Arbeidsoppgavene jeg har fått er varierte, jeg har vært innom samtlige mål i læreplanen noe jeg er veldig fornøyd med. Arbeidsmengde bestemmer du nesten litt selv, sitter du på ræva å ikke gidder å gjøre noe kan det bli lange dager, men det er strengt tatt alltd noe som trengs å gjøre, eller noe du kan ta tak i å lære deg. Jeg har savnet litt server administrering her, den har vært litt liten fra skolens side, men ingenting har hindret meg i å ta i et tak å sette opp en egen server. Mulighet for arbeid videre på en skole er ofte ikke den største, da er nok bedrifter bedre. Dette er hvertfall min opplevelse. Lenke til kommentar
cRypt0r_ Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 takker for svar får nesten bare se ann hvordan ting utvikler seg i løpet av det skoleåret som kommer. men det hadde kanskje ikke vært så dumt å satse på den bedriften jeg tenkte på først. for de driver som sagt med alt som er innenfor data. reprasjoner, oppsett, nettverk osv..... i tillegg blir det litt butikkarbeid... får se hva jeg gjør. kom gjerne med flere tips og formeninger.... noen som har noen tips om hvor jeg kan lese mer om IKT utdanning? gjerne forum og nettsider... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Du kan jo titte på den utrolige gamle og dårlige siden jeg laget da jeg gikk VK1: http://home.no/ikt-info/ Har oppdatert siden litt, så nå skal kontaktinformasjonen være riktig. Siden jeg ikke har planer om å bruke for mye tid på denne siden fremover, har jeg desverre ikke tenkt til å oppdatere listene over skoler/lærestedet. Denne informasjonen kan derfor vise seg å være litt utdatert. Endret 7. juli 2006 av darkness| Lenke til kommentar
cRypt0r_ Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 sto mye greit på den siden.. noen flere lignende sider? gjerne og med foruim så man kan lese og se hva andre mener om IKT-utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå