Fromage Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Slettet etter en tid Endret 30. januar 2010 av Fromage Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 For å svare på spørsmålet: Nei, sosialister har gjennomgående høyere gjennomsnitlig IQ. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 For å svare på spørsmålet: Nei, sosialister har gjennomgående høyere gjennomsnitlig IQ. 6428483[/snapback] Hva har IQ med saken å gjøre? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva har IQ med saken å gjøre? Det var snakk om begavning, da går jeg ut ifra at han mener intellektuelt. Det er det man mener når man snakker om "mindre begavet". Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 For å svare på spørsmålet: Nei, sosialister har gjennomgående høyere gjennomsnitlig IQ. 6428483[/snapback] Og vi venter på dokumentasjonen? Lenke til kommentar
Mith Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 "Sjølve Sovjetunionen var et mønster på hvordan sosialismen løste menneskerettighetsspørsmålet i en multikulturell stat, eller rettere sagt på et helt kontinent. Man kan si at sosialismen i Sovjetunionen gjorde mye av det motsatte av hva det vestlige demokratiet er i stand til." Hva er det som får folk til å bli så til de grader virkelighetsfjerne? Har du lest alt som sto eller bare det du siterte? Har du ikke lest alt så kan jeg forstå at det blir litt feil, men det du egentlig sitere er noe slik som dette: Sovjetunionen satset på å hjelpe de områdene der det sto dårligst til for å bringe hele unionen opp til samme standard, i stedet for å pumpe mer penger til de rikeste å bare gi dem flere fordeler. På denme måten ungår man store økonomiske og sosiale forskjeller. Gi penger der det trengs, ta fra de rike og gi til de fattige. Høres ikke det ut som en bra måte å drive et land på? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Gi penger der det trengs, ta fra de rike og gi til de fattige.Høres ikke det ut som en bra måte å drive et land på? 6428627[/snapback] Nei det høres ut som et land hvor verdiskapning er ikke-eksisterende og motivasjon for å skape arbeidsplasser er fraværende. I tillegg til at det høres ut som et land hvor staten bedriver overformynderi og fratar borgerne sine rettigheter. Men for å besvare trådstarters tema; nei jeg tror ikke sosialister er mindre begavede. Jeg tror bare de mangler en eller annen form for logikk og sunn fornuft da de ofte ikke ser ut til å forstå økonomiens grunnprinsipper. Endret 3. juli 2006 av invictus Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Gi penger der det trengs, ta fra de rike og gi til de fattige.Høres ikke det ut som en bra måte å drive et land på? 6428627[/snapback] Nei det høres ut som et land hvor verdiskapning er ikke-eksisterende og motivasjon for å skape arbeidsplasser er fraværende. I tillegg til at det høres ut som et land hvor staten bedriver overformynderi og fratar borgerne sine rettigheter. 6428644[/snapback] word! Lenke til kommentar
farke Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 det høres ut som et land hvor staten bedriver overformynderi og fratar borgerne sine rettigheter. 6428644[/snapback] Kort sagt høres det altså ut som et land hvor staten er en tjuv. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg tror bare de mangler en eller annen form for logikk og sunn fornuft da de ofte ikke ser ut til å forstå økonomiens grunnprinsipper. 6428644[/snapback] Så er det bare det at libertarianere ikke fatter noe annet enn økonomi. Deres såkalte "rettigheter" er jo i bunn og grunn bare plukket rett ut av luften. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Kort og godt (fra mitt ståsted): Tankegangen bak sosialismen var frihet, likhet og brorskap (som tatt fra den franske revolusjon og sosialismens barndom). Veldig bra og flott og alt slik, men virkeligheten etter få år under Lenin, og til en langt større grad Stalin, er jo et godt eksempel på det nøyaktig motsatte. Tankegangen bak sosialismen er fantastisk, men har sjelden fungert i praksis. (Se: Sovjetunionen, Kina, Albania, Jugoslavia, Cuba osv.) Jeg mener vel at Cuba har klart seg best, men etter at Sovjetunionen fikk store interne problemer og USA/Europa startet handelsblokaden... Vel, det får være en annen diskusjon Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg tror bare de mangler en eller annen form for logikk og sunn fornuft da de ofte ikke ser ut til å forstå økonomiens grunnprinsipper. 6428644[/snapback] Så er det bare det at libertarianere ikke fatter noe annet enn økonomi. Deres såkalte "rettigheter" er jo i bunn og grunn bare plukket rett ut av luften. 6428826[/snapback] Ja på Cuba er det nok fint. Fengselsvesenet går også på skinner!: http://hodja.wordpress.com/2006/07/03/her-...s-dejlige-cuba/ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg tror bare de mangler en eller annen form for logikk og sunn fornuft da de ofte ikke ser ut til å forstå økonomiens grunnprinsipper. 6428644[/snapback] Så er det bare det at libertarianere ikke fatter noe annet enn økonomi. Deres såkalte "rettigheter" er jo i bunn og grunn bare plukket rett ut av luften. 6428826[/snapback] Og det er veldig enkelt og greit, krever ikke intelligens i det hele tatt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Må være den latterligeste threaden jeg har lest på lenge i PRS. Så fordi at sosialistene ikke har lykkes i sine reformer så er de "mindre begavet" eller slik som threadstarter formulerer spørsmålet sitt: dum? Nei vet du hva, jeg syns de har en god tanke bak de de tenker, en fantastisk tanke egentlig, men ingen mennesker pr dags dato kommer til å gå med på noe slikt for det er alt for mye maktsyke idioter i verden som aldri kommer til å tillate noe slikt. Menneske er for ondt å maktsøkende til at det kommer til å bli gjennomført mener jeg. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva er det som får folk til å bli så til de grader virkelighetsfjerne?6428402[/snapback] "Tar De livsløgnen fra et gennemsnitsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme." Når folkene i NKP har holdt troen på at Sovjetunionen var et bra system siden krigen, vil det nok være enklere for dem som er igjen og fortsette som før enn å innse at de tok feil i så lang tid. Blant sosialister er det mange forskjellige idéer. Jeg syns ikke det er grunnlag å trekke generelle konklusjoner på grunnlag av synspunkter fra dette døende partiet. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Kort og godt (fra mitt ståsted): Tankegangen bak sosialismen var frihet, likhet og brorskap (som tatt fra den franske revolusjon og sosialismens barndom). Veldig bra og flott og alt slik, men virkeligheten etter få år under Lenin, og til en langt større grad Stalin, er jo et godt eksempel på det nøyaktig motsatte. Tankegangen bak sosialismen er fantastisk, men har sjelden fungert i praksis. (Se: Sovjetunionen, Kina, Albania, Jugoslavia, Cuba osv.) Jeg mener vel at Cuba har klart seg best, men etter at Sovjetunionen fikk store interne problemer og USA/Europa startet handelsblokaden... Vel, det får være en annen diskusjon 6428881[/snapback] Sovjetunionen hadde Stalinisme, Kina har Maoisme, Albania, Jugoslavia og Cuba har/hadde kommunisme. Alt dette stammer fra sosialismen, men vist du trekker disse frem som sosialisme, kan jeg trekke frem det landet i verden med høyest levestandard, Norge, som drives av Sosial-demokrati, en annen form for sosialisme. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Meg bekjent så kallte samtlige av de landene du listet opp seg for sosialistiske Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Stalinisme, Kina har Maoisme, Albania, Jugoslavia og Cuba har/hadde kommunisme. Alt dette stammer fra sosialismen, men vist du trekker disse frem som sosialisme, kan jeg trekke frem det landet i verden med høyest levestandard, Norge, som drives av Sosial-demokrati, en annen form for sosialisme. 6430502[/snapback] Stemmer det. Sosialdemokrati er en versjon av sosialisme. Du kan også si at USA er et sosialistisk land siden de har et trygdesystem. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Stemmer det. Sosialdemokrati er en versjon av sosialisme. Du kan også si at USA er et sosialistisk land siden de har et trygdesystem. 6430653[/snapback] Er det nødvendigvis det? Omfordeling og statlig finansiering av ting som helse ble jo først forestlått av utilitarister som Jeremy Bentham og John Stuart Mills. Man kan også hevde at sosialdemokratiet i større grad stammer fra arbeiderbevegelsen enn de sosialistiske tenkere. Lenke til kommentar
clario Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Sosialister er greie, var på landsmøte med SU i Fet med en vennine for en stund siden, hygglige folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå