Gå til innhold

Er forkortelser iferd med å ta over språket vårt?

Ni kon

Anbefalte innlegg

Siden det er en del geeks her inne lurer jeg på om forkortelser styrer vår hverdag?

Bare her på forumet florer det med forkortelser og da snakker jeg ikke om 1337-språk som lol, gid osv

Men jeg ser mer og mer bruk av dette i ulike tråder. Eks så florer det i min nye favoritt del: fotodelen.

dSLR, RAW, ISO osv. Herregud så mye rart det er å sette seg inn i.

Ikke er det bedre på PC siden: GTx, AM2, DDR2 osv.

I ot delen er det 1337 som regjerer.

Er sikker på at det er masse forkortelser i resten av forumet også. I filmdelen:

Lotr, MI2 osv.

Er det rart man blir frustrert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På forumet syns jeg det er helt greit, i dagligtalen går det for det meste "skikkelig" for seg...

Det er like ille på forumet som det er når du prater med noen, rent bortsett at hvis du er ansikt til ansikt med vedkomne så kan du jo bare le av han/hun. Er heldigvis ingen regler mot flamming "irl" :)

Idiotisk 1337-speak, det var kult i 2002, nå er det bare stygt. Vet ikke om det er jeg som har blitt noen år eldre, eller "trenden" som har blitt værre.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit å bruke forkortelser om du snakker med en

person som er litt "inn" i det.

At man bruker forkortelser da man snakker med en annen nerd om

counter-strike, hardware, software - hva som helst.

Men om en fyr kommer bort til meg og bruker forkortelser

innen noe jeg ikke kan, eller vet noe om, så synes jeg det blir feil.

:) Tåpelig forklart

Lenke til kommentar

jeg tror ik at frkrtlsr kmr til å ta ovr sprkt :p

Edit: Jeg tror ikke at forkortelser kommer til å ta over det skikkelig språket. Ivertfall ikke om lenge, å da er jeg past :p

Endret av sjur166
Lenke til kommentar

Det er vel kun en fordel at forkortelser overtar samtalene når det angår tekniske temaer. Jeg synes jeg ser en eller annen kunde som kommer i butikken og spør om de selger "WireLess FIdelity-kort som passer i en Personal Computer Memory International Association-slot". Og enda er det ikke en særlig avansert samtale han starter.

Lenke til kommentar

HE_HE øyvnd dnne gngn hr du gtt for lngt azz, lol lizm, du go de rre trdne dne LOL!!1

Fra spøk til Halvor, jeg skal si meg enig i at det er frustrerende og irriterende med forkortelser som får en topptrent kodeknekker fra NASA til å falle om i fosterstillinger og gråte som en deppresiv emo som kutter opp løk mens han hører på H.I.M og Blink-182. Men jeg trur det skal alt for mye til for at forkortelser tar over det norske språk. Folk vokser det nok av seg uansett :)

Endret av Evil_Nerd
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med forkortelser slik som du beskriver det. ISO, dSLR og RAW er slik som alle bruker, det samme ang. pc-komponenter.

Det jeg derimot ikke har noe til overs for, er forkortelser innen ord. F.eks: jeg har dt vldig bra i dag.. Og lignede setninger.

Jeg har heller ingenting til overs for dialektskriving. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan bare forholde seg til det norske skriftspråk? :hrm:

Lenke til kommentar

Kjem vel heilt an på kva slags forkortelsar det er snakk om, igrunn. "Leetspeak" som var kult for ei tid tilbake har jo begynt å forsvinne (eller er det berre eg som veks? :) ), og det er jo vel og bra.

Ellers har vi jo ein heil del forkortelsar som går på faguttrykk eller som iallefall er relevante kun innan visse emner/fag. Desse synest eg ein må kunne bruke utan at det skal gjere noko, spesielt når det kjem til maskin- og programvare. Kunne du tenke deg å sitte å skrive "Du treng nok litt meir Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory og ein raskare Central Processing Unit for at programmet du brukar skal gå raskare"? :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan bare forholde seg til det norske skriftspråk? :hrm:

6430810[/snapback]

Fordi de har en sjelden sykdom kalt "abbreviation disease", en meget alvorlig sykdom som blir overført ved nærkontakt av papir, blyant, tastatur, mobiltelefoner, osv.

Forskere annslår at 10% befolkningen lider av dette.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg blande meg inn og være skikkelig teit.

som får en topptrent kodeknekker fra NASA til å falle om i fødestillinger

Mener du fosterstilling?

:tease:

Men ang. Leetspeak, synes det er morsomt jeg. Det er jo egentlig ikke forkortelser, leet er jo mer parodier på forkortelser. Litt sånn bashing. Bashing er morsomt.

Lenke til kommentar

"Språket" er ikke effektivt i det hele tatt.

Ved å forkorte betydninger får man mer info i teksten per linje noe som gjør den mer informativ per ord eller setning.

Dette kan sammenlignes med fagspråk, enten er du med i løpet eller så lær deg det.

Hunters.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg blande meg inn og være skikkelig teit.
som får en topptrent kodeknekker fra NASA til å falle om i fødestillinger

Mener du fosterstilling?

:tease:

6430940[/snapback]

Her skulle jeg være morsom også kommer du bare og ødelegger det :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...