Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clio '02 - oljeskift problemer..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Clio 1.2 16v som jeg skal bytte olje på, men har et problem.

Det jeg tror er bunnpluggen, sitter helt i bunnen av bunnpanna, er en skrue med et firkantet, ca 5 mm bredt spor i. Hvor får jeg tar i verktøy som passer i dette?

 

Noen som har no erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan også være halvtoms spor, da kan du bruke skralle eller latmansarm direkte på bolten

6429484[/snapback]

 

 

Må vel muligens bli 1\4 tomme, ca 6mm, halvtoms er ca 12,5mm. Trådstarter nevner selv ca 5mm.

Lenke til kommentar

Bomma litt på målet der tror jeg, hehe..

 

Det firkanta hullet er 10-11mm diagonalt, så er ca 8 mm. Fant et skrujern der jernet er 8mm bredt før tuppen, så skal prøve om det passer imorgen..

 

Idiotisk at det ikke passer med vanlige piper..f**n!

Lenke til kommentar

Kremt nevner ymse skruehoder, men i tillegg til hex(sekskant), phillips(stjerne), pozi og torx, finnes det også firkant som du sier. Firkant-bits er ikke alltid like lett å få tak i, og er dessuten oftest i 1, 2 og 3mm.. Det du bør gjøre er å høre på en industri-jernvare, jernia proffpartner, maxbo proff e.l.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg står overfor samme problem nå. Betalte leie av løftebukk for ingenting, da fant jeg ut at det var merkelig tappeplugg med merkelig firkant hull.

 

Franske Clio er noe dritt biler. Bare problemer her. Tror alle franske biler er dårlige.

 

Men dette er en 94modell.

 

Vet du om biltema har denne pluggnøkkelen?

 

 

Har fått skiftet olje nå, hehe. Funka bra med skrujern, og en skiftenøkkel for å få litt kraft på den. Men skal skaffe en 8mm firkantnøkkel jeg kan sette på ei skralle, mye enklere det tror jeg..
Lenke til kommentar
Biltema har nøkler som passer. Hadde Renault selv engang.....

 

Hei, jeg står overfor samme problem nå. Betalte leie av løftebukk for ingenting, da fant jeg ut at det var merkelig tappeplugg med merkelig firkant hull.

 

Franske Clio er noe dritt biler. Bare problemer her. Tror alle franske biler er dårlige.

 

Men dette er en 94modell.

 

Vet du om biltema har denne pluggnøkkelen?

 

svaret er der gitt...

Lenke til kommentar

Leste det også istad :)

 

Har sett på biltemas sider på nettet, men finner ingen.

 

 

Biltema har nøkler som passer. Hadde Renault selv engang.....

 

Hei, jeg står overfor samme problem nå. Betalte leie av løftebukk for ingenting, da fant jeg ut at det var merkelig tappeplugg med merkelig firkant hull.

 

Franske Clio er noe dritt biler. Bare problemer her. Tror alle franske biler er dårlige.

 

Men dette er en 94modell.

 

Vet du om biltema har denne pluggnøkkelen?

 

svaret er der gitt...

Lenke til kommentar

Oki...

tenkte jeg tar en tur til biltema og spør etter en slik imorgen

Ellers skal det bli mekonomen, som jeg IKKE foretrekker pga prisene er veldig høye. Ikke at denne nøkkelen kommer til å koste mye, men andre deler på Mekonomen!!!

 

spennende.. kan også hende at mekonomen kan ha noe sånt.
Lenke til kommentar
Hei, jeg står overfor samme problem nå. Betalte leie av løftebukk for ingenting, da fant jeg ut at det var merkelig tappeplugg med merkelig firkant hull.

 

Franske Clio er noe dritt biler. Bare problemer her. Tror alle franske biler er dårlige.

Nå er det vanlig at oljeplugger har firkantet hull. Dette uavhengig om bilen er fransk eller ikke. Og franske biler er bra. De har ofte vært mange år foran resten verden med hensyn til løsninger. Som eksempel kan nevnes forhjulsdrift (Citroen, Traccion avant - Maigret-bilen, som fortsatt var moderne da den ble erstatet av en nyere model [padda] som også lå flere tiår foran andre biler).

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om innovation og fremtidsretta biler/løsninger, men om kvaliteten.

Gamle franske biler er det MYE problemer med. Og det er dyrt å eie slike i et land som Norge.

F.eks en gammel Toyota vs fransk, MYE forskjell på hva som går galt!!!

 

Hei, jeg står overfor samme problem nå. Betalte leie av løftebukk for ingenting, da fant jeg ut at det var merkelig tappeplugg med merkelig firkant hull.

 

Franske Clio er noe dritt biler. Bare problemer her. Tror alle franske biler er dårlige.

Nå er det vanlig at oljeplugger har firkantet hull. Dette uavhengig om bilen er fransk eller ikke. Og franske biler er bra. De har ofte vært mange år foran resten verden med hensyn til løsninger. Som eksempel kan nevnes forhjulsdrift (Citroen, Traccion avant - Maigret-bilen, som fortsatt var moderne da den ble erstatet av en nyere model [padda] som også lå flere tiår foran andre biler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...