Gå til innhold

– PlayStation 3 kan få sisteplass (PS3)

Anbefalte innlegg

og prisen kan så absolutt forsvares,

det er jo ett monster av en teknologibombe det er snakk om her

Bare så synd at ingen egentlig har bruk for det. HDTV vil ikke bli utbredt før om noen år. Vanlige folk bytter ikke ut TVen sin helt uten videre.

6455866[/snapback]

Ingen har egentlig bruk for coca-cola heller, allikevell blir det solgt.

På 70-tallet var det stor diskusjon om samfunnet ville nyte godt av at NRK begynte med fargesendinger, folk kjempet mot det med nebb og klør på stortinget, de mente det var fordummende, og når jeg ser på argumentene dine, så hadde dem pinadø meg rett.

I USA f.eks. er det solgt over 3 millioner HDTV'er, som ikke har HDMI.

Jeg vet ikke de faktiske tallene på alle HDTV'er i USA og Japan, men jeg vil tro at ihvertfall 20-30% av alle husstandene har HDTV der.

I Norge er vi veldig sent ute når det gjelder innføring av ny teknologi, men du kan jo ta deg en tur i din lokale el-butikk å se på tv'ene der, det er ikke en tidsportal du går igjennom, men det du vil se er minst dobbelt så mange HDTV'er enn vanlige TV'er, hvorfor tror du butikkene har så mange HDTV'er, tror du at det er fordi at de skal stå til pynt, eller tror du kanskje det er etterspørsel etter dem?

'Vanlige folk' skifter dessuten TV sånn helt uten videre, jeg kommer jeg ikke på en eneste person i min omgangskrets, som ikke har kjøpt ny TV de siste 5 årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så synd at ingen egentlig har bruk for det. HDTV vil ikke bli utbredt før om noen år. Vanlige folk bytter ikke ut TVen sin helt uten videre.

6455866[/snapback]

I USA f.eks. er det solgt over 3 millioner HDTV'er, som ikke har HDMI.

Jeg vet ikke de faktiske tallene på alle HDTV'er i USA og Japan, men jeg vil tro at ihvertfall 20-30% av alle husstandene har HDTV der.

I Norge er vi veldig sent ute når det gjelder innføring av ny teknologi, men du kan jo ta deg en tur i din lokale el-butikk å se på tv'ene der, det er ikke en tidsportal du går igjennom, men det du vil se er minst dobbelt så mange HDTV'er enn vanlige TV'er, hvorfor tror du butikkene har så mange HDTV'er, tror du at det er fordi at de skal stå til pynt, eller tror du kanskje det er etterspørsel etter dem?

'Vanlige folk' skifter dessuten TV sånn helt uten videre, jeg kommer jeg ikke på en eneste person i min omgangskrets, som ikke har kjøpt ny TV de siste 5 årene.

6459103[/snapback]

Mye av det du sier er riktig, men folk i din "omganskrets", har de bytta til HDTV? Jeg kjenner mange som har kjøpt TV de siste 5 åra, men ikke HDTV. Nei, bilderørsTV faktisk.

Også mener jeg å huske at det var 5 % av norges befolkning som har HDTV..

Lenke til kommentar
Også mener jeg å huske at det var 5 % av norges befolkning som har HDTV..

6459191[/snapback]

Kunne godt tenkt med å sett noen oversikter på akkurat det der. Litt nysgjerrig på de eksakte talla, både i Norge, Europa og USA.

Lenke til kommentar

6455866[/snapback]

Ingen har egentlig bruk for coca-cola heller, allikevell blir det solgt.

Det er da fullstendig irrelevant. Cola er forøvrig ekstremt billig, i motsetning til HD-TVer, som er ekstremt dyre. Ja, enkelte kjøper disse, men så langt er det snakk om et fåtall, og disse er da entusiaster som gjerne punger ut store penger for interessene sine.

På 70-tallet var det stor diskusjon om samfunnet ville nyte godt av at NRK begynte med fargesendinger, folk kjempet mot det med nebb og klør på stortinget, de mente det var fordummende, og når jeg ser på argumentene dine, så hadde dem pinadø meg rett.

Det er ingen som kjemper mot HDTV. Jeg påpeker bare at utbredelsen ikke er til stede, og at HDTV ikke vil være utbredt i større grad før om flere år.

Neppe.

At de stiller ut dyre modeller og prøver å få folk til å kjøpe dem betyr ikke at folk flest har råd eller lyst til å gå til anskaffelse av noe som er mye dyrere enn en vanlig TV. Mange vil sikkert kjøpe flatskjerm når de bytter ut TVen, men folk flest bytter ikke ut TVen sånn helt uten videre.

6459103[/snapback]

Da har du en merkelig omgangskrets, sannsynligvis av unge entusiaster som ikke har så mye annet å bruke penger på. Folk som har gjeld, familie, osv. kan ikke kjøpe dyre TVer til mangfoldige tusen kroner. Og når selv entusiastvennene dine bytter ut TVen kanskje hvert femte år, så tenk på vanlige folk.

Så igjen, HDTV er ikke særlig utbredt, og det vil ta en del år før det blir det.

Lenke til kommentar

Neppe.

Wikipedia påstår følgende «It is estimated that by the end of 2006, 25% of American TVs will be HDTVs». Veit ikkje om det er nokon konkrete tal for Europa og Japan.

Lenke til kommentar
Folk som har gjeld, familie, osv. kan ikke kjøpe dyre TVer til mangfoldige tusen kroner. Og når selv entusiastvennene dine bytter ut TVen kanskje hvert femte år, så tenk på vanlige folk.

6467397[/snapback]

:yes: Det skulle vel et mirakel til før jeg fikk overtalt konemor til at vi skulle bruke en hel månedslønn på en tv.

Lenke til kommentar

Neppe.

Prisen på TV raser på samme måte som all teknologi har gjort de siste 10 årene, Her har du noen gamle fakta fra tiden før HD-konsoll kom på markedet..

- Half of U.S. consumers intend to buy an HDTV for their next television. Among HDTV owners, 66 percent indicate their next TV purchase will be an HDTV.

Source: Consumer Electronics Association April 2004 eBrain Survey

- Americans will buy between six and seven million HDTVs in 2004 – an increase of more than 50 percent compared to 2003.

Source: Yankee Group, July 2004

- HDTV monitor sales were 3.2 million in 2003, and the number will rise to 20.2 million by 2008, at which point the installed base of HDTVs will be 59.3 million.

Source: Yankee Group, July 2004

- The Consumer Electronics Association projects that approximately 5.7 million digital television units will be sold this year, 9.4 million in 2005, 15.6 million in 2006 and 23.0 million in 2007. By the end of 2004 consumers will have invested more than $15 billion in DTV products.

Source: Sean Wargo, director of industry analysis CEA, March 2004

- Sixty-nine percent of non-HDTV owners said price was one reason they had not purchased an HDTV. Forty-one percent of those consumers who decided against buying an HDTV have an annual gross household income below $40,000.

- The average price for an HDTV has decreased approximately 50 percent in their first five years on the market. In 1998, the average DTV price was $3,147, while this year, CEA expects average DTV pricing to dip to $1,441 and $1,134 by 2006.

- Today, several tube-based HDTV sets can be purchased for less than $1,000.

Som du ser er disse undersøkelsene gjort før 360/PS3 kom på markedet, tviler svært lite på att ikke disse har gjort større innvirkninger på etterspørselen etter HDTV.

Men jeg må innrømme jeg blir litt forvirrett, jeg skjønner ikke hvem jeg skal stole på... tross alt så er det jo ein fyr som kaller seg 'pricks' på ett forum, som sier at min 50+ år gamle mor er en 'entusiast', bare fordi hun har prioritert å kjøpe både widescreen og flatskjerm-TV oftere enn 'vanlige folk'..

Forøvrig sa Gary Shapiro (President and CEO, Consumer Electronics Association) dette i 2005:

The transition to digital television (DTV) is a smashing success. Consumers are embracing this new and exciting technology at a rapid pace – to date more than 32.5 million DTV products have been sold in the United States (U.S.) since introduction, marking a consumer investment of more than $45.8 billion.

The Consumer Electronics Association’s (CEA) Market Research estimates that 13 million DTV products will be sold in the U.S. this year alone – most (87 percent) capable of displaying high definition television (HDTV) – the best that DTV has to offer. And 2006 is the year that, by unit, HDTVs will out-sell analog TVs.

Americans have embraced digital television faster than they took to color TV. We reached 15 percent household penetration with DTV products in six years, whereas it took 10 years to reach just five percent for color TV. And the future is even brighter. More and more consumers are familiar with HDTV and DTV.

But even as we celebrate how far we’ve come on the road to DTV, we have work to do. Many consumers still have questions. As a trade association, CEA is doing its utmost to get the word out about HDTV and clear up the consumer confusion concerning the transition to overthe-air digital broadcasts.

Lenke til kommentar
Verdt å merke seg at en del av DTV som det er snakk om der også gjelder 480p bilderørsskjermer(CRT) så vidt jeg vet.

6470368[/snapback]

Digital TV i utsagnene over referer også til sendingstypene..

Ergo om du mottar analogt eller digitalt.

I Norge slutter vi med analoge sendinger, husker ikke når, men om ett par år vil vi ikke kunne motta NRK eller TV2 med bordantenner, o.l.

Bernander har f.eks sagt:

- Hvis vi ikke får digitalisert vårt tilbud ut til hele befolkningen, vil NRK ende isolert på en analog øy. Da vil vi være i dødens posisjon strategisk, taktisk og økonomisk.

Det kommer av at det er billigere å sende digitalt, og at det er endel andre tilbud du kan benytte deg av med digital-tv.

Bernander er bekymret, fordi NRK er pålagt av regjeringen og ha tilbud til hele landet, og Norge henger litt etter på bredbåndsfronten selv om det kommer seg. :)

(Ædabæda, dere som ikke har bredbånd :D)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Prisen på TV raser på samme måte som all teknologi har gjort de siste 10 årene, Her har du noen gamle fakta fra tiden før HD-konsoll kom på markedet..

<snip>

6470360[/snapback]

Det er jo kun estimater alle sammen. Akkurat som MS som mener de vil ha solgt 10 mill X360'er til jul. Jeg vil mye heller se reelle statistikker. Dessuten er jo HDTV så mangt, men Sony prøver jo å pushe 1080p, og det er nok sikkert mange av de som har HDTV som bare har 720p og dermed ikke få noen stor forbedring i PS3 over X360, oppløsningsmessig.

Lenke til kommentar

Det som er poenget er at HDTV ikke vil være utbredt og "allemannseie" på flere år, og når den tid kommer så er neste generasjons konsoller fra både Nintendo og Microsoft på vei.

Det hjelper ikke akkurat at det er mye kaos og rot rundt HDTV heller. Kunder blir lurt, de vet ikke hva som er hva, osv.

Lenke til kommentar
Det som er poenget er at HDTV ikke vil være utbredt og "allemannseie" på flere år, og når den tid kommer så er neste generasjons konsoller fra både Nintendo og Microsoft på vei.

Det hjelper ikke akkurat at det er mye kaos og rot rundt HDTV heller. Kunder blir lurt, de vet ikke hva som er hva, osv.

6472894[/snapback]

Nei, da har jeg misforstått poenget ditt..

Trodde ett øyeblikk du mente det du skrev, at ingen hadde bruk for den nye teknologien i PS3, pga. at HDTV ikke var utbredt.

Selvfølgelig tar du feil med tanke på hvor utbredt HDTV er i den store verden, men så klarer du ikke engang huske på den største fordelen med Bluray i spill-sammenheng, nemlig lagringsplass.

Det var mange som mente overgangen fra CD-Rom til DVD ville bare trengs på spill med FMV når PS2 kom, men i dag kommer alle spill på DVD, enten det er ett lite slåss-spill eller rollespill som FF-XI på flere DVD'er.

Alle spill-utviklerene er storfornøyd med Bluray.

Lenke til kommentar

Alle spill utviklerene er ikke så fornøyd med den høye prisen til PS3 som Blueray har en stor skyld i.

June 30, 2006 - Japan's development community shared anonymous thoughts on the PlayStation 3 in the latest issue of Japan's Ge-Maga. The magazine asked developers throughout the nation a number of questions regarding Sony's next generation platform. While the number of responses was not revealed, Ge-Maga is pretty well-connected (name changes aside, Ge-Maga is the oldest videogame magazine in Japan), so we're going to assume the survey reached a good portion of Japan's development community.

Of course, the big question concerned price. 90.29% of the surveyed feel the PS3 is too pricey, compared to just 9.71% who feel that it's priced just right. One developer commented, "It's more expensive than my rent."

The high price isn't all the developers are disappointed with. 56.31% disagree with Sony's choice of going with two hardware models, compared with 39.32% who agree with the move. 55.82% feel that the PS3 won't sell with the current lineup of announced titles, compared to 39.32% who feel that it will sell. "There are fears that confusion will develop amongst users and retailers," said one developer concerning the multiple SKUs.

E3 had an effect on some developers. While 48.54% stated that, following the show, their anticipation of the hardware is unchanged, 32.52% stated that they've become less confident in the platform. Only 3.39% said that they were relieved by Sony's announcements at the show.

Many developers feel that Sony may have trouble reaching its sales goals. 62.13% feel that the system won't reach 6,000,000 sales by March of next year. In comparison, 35.43% feel that Sony will reach this goal. One developer cited price and competition as reason for this prediction. Another expressed the desire to watch and see how Sony handles things from here on out.

Based on the responses to the Ge-Maga survey, Japan's development community seems to be underwhelmed with Sony's hardware. We'll have to wait to see how Sony counters the negative reactions at the September Tokyo Game Show.

- http://ps3.ign.com/articles/716/716047p1.html

Lenke til kommentar
Den hadde kanskje fått en pris som lignet litt mer på X360, og da hadde klagestormen vært mindre.

Kanskje, kanskje ikkje. Eg veit ikkje nok til å uttale meg. Dersom Bluray-funksjonaliteten faktisk aukar prisen på konsollen med fleire tusen kroner, noko eg har litt vanskeleg for å tru

6433779[/snapback]

Jeg mener å ha lest at prisen på PS3 gikk opp ca 2000 kroner, akuratt pga Blu-ray drevet.
Lenke til kommentar
Dette er en diskusjon ang. et analytikers firma som tror PS3 kommer på tredje plass. Ikke hva slags spill enter PS3 eller X360 utgir. Ingen som er enig? Har begynt å blitt lei av fanboyismen blant en del forumbrukere i det siste. Vent til Juni 2007, så kan vi virkelig henge ut en eller flere fanboycamps.

Birger :)

6453758[/snapback]

Faktisk, er det å ta litt hardt i å seie at analytikerfirmaet trur PS3 kjem på tredjeplass:

– Når vi sier at PlayStation 3 kan ende opp på tredjeplass, så er det et et scenario hvor vi har tatt utgangspunkt i det verst tenkelige tilfellet.

Eg er ellers einig med deg.

Kay

Lenke til kommentar

6472894[/snapback]

Jeg tror du undervurderer hvor fort dette kan eksplodere.. Men bare vær negativ.

Og ellers tviler jeg på at de helt store entusiastene gikk til innkjøp med engang dette kom fordi kvaliteten var såpass ræva. Det var stort, men det var dårlig.

Ellers enig med KayAU; Dette var vist et worst case scenario.

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar
Trodde ett øyeblikk du mente det du skrev, at ingen hadde bruk for den nye teknologien i PS3, pga. at HDTV ikke var utbredt.

I dag har veldig få bruk for det. Om noen år vil man nok ikke kunne kjøpe annet enn HDTV, og da vil flere ha bruk for det, men at man har HDTV betyr ikke at man absolutt på ha HD-innhold. Folk har jo fortsatt DVD-samlingene sine.

Selvfølgelig tar du feil med tanke på hvor utbredt HDTV er i den store verden, men så klarer du ikke engang huske på den største fordelen med Bluray i spill-sammenheng, nemlig lagringsplass.

Denne fordelen er ikke så stor som den var ved tidligere formatskifter.

Det var mange som mente overgangen fra CD-Rom til DVD ville bare trengs på spill med FMV når PS2 kom, men i dag kommer alle spill på DVD, enten det er ett lite slåss-spill eller rollespill som FF-XI på flere DVD'er.

Ja, men spillene fyller ikke nødvendigvis hele DVDen. Dessuten er det måter å unngå "bloat" av innhold. F.eks. er kvaliteten nå så god at cutscenes kan gjøres med spillmotoren istedenfor å lagre digre FMV-sekvenser på disken.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...