Gå til innhold

Vil ta NATT/stemningsbilder!

Anbefalte innlegg

post-103433-1151936223_thumb.jpg

hjelp!

hvilke kompakte digitalkameraer under 3000kr kan ta bilder utendørs om kvelden, med få lyskilder, f.eks. bildet jeg har lagt ved her ??!

Jeg trenger svar snarest! Har fått inntrykk av at Olympus Mju 700 er bra til dette, stemmer det?

Takk

Endret av haster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva IS er, er det nødvendig for å ta bra nattebilder? For det har vel ikke Olympus Mju 700... Men IXUS 800 IS har det, men koster 3700 kr ?! Hvilke butikker må jeg forresten gå i i Oslo for å få best pris (vil og ha kameraet på dagen)?

Lenke til kommentar
Stativ og manuelle innstillinger må til, is kan hjelpe på nattbilder, men ikke nødvendig.

6428003[/snapback]

:( nei blir ikke aktuelt å bruke stativ for meg... Men takk for tipset! andre tips?

spesifikke kameraer? hvem av disse vil funke best?

- olympus mju 700

- canon ixus 60 (er bedre enn 750?)

- nikon p2

- evt. canon s2 hvis den gjør mye forskjell (altså vil helst ikke over 3000kr)

Endret av haster
Lenke til kommentar

Husk at du trenger ikke nødvendigvis drasse på stativ, men poenget er at du må få satt kameraet mot noe støtt, en søppeldunk, holde det inntil en stolpe osv. For lange lukkertide MÅ du ha for slike bilder, og dahjelper ikke all lverdens bildestabilisatorer heller, om du hadde hatt det. Så lav ISO og god støtte er krav uansett.

Lenke til kommentar

Poenget med stativ her er at du MÅ ha lang lukkertid for å fange opp de svake lyset. Og da kan du bare glemme å holde kameraet i hånda, du vil skjelve, om enn mikroskopisk, og bildet blir uklart. Å nekte på det, er som å nekte på at mennesker trenger mat fordi du mener det bare er tull, og dermed la være å spise.

Lenke til kommentar

takk for flere tips! ministativ kan jeg se etter...

men av de kameraene jeg nevnte (se under), er det bare canon s2 som har manuelle innstillinger og kan ha lang lukketid?

(jeg er ute etter et ganske lite kamera, under 3000kr...)

spesifikke kameraer? hvem av disse vil funke best?

- olympus mju 700

- canon ixus 60 (er bedre enn 750?)

- nikon p2

- evt. canon s2 hvis den gjør mye forskjell (altså vil helst ikke over 3000kr)

Lenke til kommentar

Et kamera som f.eks. Panasonics FX01 har ikke manuelle innstillinger. Men dette forhindrer den ikke fra å ha lange lukkertider - den kan bruke opp til 8sek, som er ganske langt for slike bilder, men kanskje ikke nok for alle nattbilder... Den har optisk billedstabilisator, og hvis den virker like bra som på forgjengeren FX09 (som jeg har- og er veldig godt fornøyd med. FX01 har mindre støy og mere vidvinkel) er dette en veldig nyttig funksjon for de bildene som er i grenseland til hva som kan tas på frihånd. 1/15 og 1/8s pleier å gå bra hvis man er stø på hånda. Kameraet er bittelite og lett, og med den store skjermsøkeren er det mye lettere å finne et fast holdepunkt å støtte det mot for å få skarpt bilde på lang lukkertid. Bruk av 2sec selvutløser øker sjansene kraftig for skarpe bilder. Det koster rundt 3k

Edit: Tok feil på lukkertiden. Den kan visst ta helt opp til 60sec.

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar
hvis kamera er lite nok, kan du vel kanskje klare deg med ett slikt ministativ til 30kr? hvis du har noe å sette det på slik at du får rett høyde iallefall?

6432058[/snapback]

Bedre med en liten tøypose du fyller med tørkede erter e.l. (kjøpes lokalt hvis hvis du skal benytte i utlandet /mange restriksjoner på det du kan ha med deg). Posen passer både små og større kameraer og vil også la objektivet få støtte. Kombinær med en snorutløser.

Lenke til kommentar

Siden det ennå ikke er nevnt i tråden: relativt billige Fujifilm F11 har overlegen billedkvalitet og noen manuelle instillingsmuligheter. Dette kameraet er spesielt bra i mørket i forhold til andre kompaktkameraer. Eller du kan vente på F30, som går enda høyere opp i ISOverdi (men jeg vil si til lavere kvalitet).

Ellers, utfra de kameraene du nevner, en god pekepinn er størrelsen på billedsensorbrikken på kameraene: gå for et som har 1 / 1.7 " eller større, feks Ixus 750. Ixus 800IS har gått ned i sensorstørrelse (1 / 2.5 ") i forhold til 700 og 750, og selv om 800IS har billedstabilisator vil jeg gjette på at det ikke kan matche kvaliteten på de større sensorene.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Ellers, utfra de kameraene du nevner, en god pekepinn er størrelsen på billedsensorbrikken på kameraene: gå for et som har 1 / 1.7 " eller større, feks Ixus 750. Ixus 800IS har gått ned i sensorstørrelse (1 / 2.5 ") i forhold til 700 og 750, og selv om 800IS har billedstabilisator vil jeg gjette på at det ikke kan matche kvaliteten på de større sensorene.

6433348[/snapback]

En ting ble jeg overrasket over. Jeg trodde nøyaktig det samme som deg, og før kameraet kom ut skrev jeg det samme som du skriver her, men sannheten er faktisk at Ixus 800IS fortsatt er bedre på støynivå enn mange av konkurrentene. Kunne helt sikkert vært enda bedre med større sensor, men de satt ned antall megapixler i stedet og fikk en vinner med Ixus 800IS.

Lenke til kommentar

Veldig bra at så mange gidder å svare her, da blir jo også evt 'feilaktige' svar rettet opp :) Jeg måtte velge kamera i en fei, og nå har jeg kjøpt ixus 800 IS fordi jeg ville ha IS, og canon s3 ble så veldig stor! (og dyrere - s2 fikk jeg ikke tak i) Nå har jeg i hvert fall lært om hvordan man tar natte-bilder, og de som måtte ha flere tips får bare fortsette å skrive her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...