Gå til innhold

Lurer litt...

Anbefalte innlegg

For mange er dette kanskje et tullete spørsmål...kanskje et tullete emne også.

Uansett:

Hva er egentlig forskjellen på benevnelsen på IBM's harddisker? Jeg tenker på 60GXP, 75GXP (de to merkene som jeg har hatt problemer med) og videre til 120GXP og 180GXP. Diskene er jo like store og like raske. Er det rett og slett hvor nye de er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

75GXP er den eldste serien av disse. Tallene angir hvor stor den største disken i serien er. F.eks. den største i 60GXP serien er 60GB.

Datatettheten på platene i diskene er også forskjellig fra serie til serie. Dessuten har den nye 180GXP serien nå fått 8MB buffer, mens de tidligere seriene kun hadde 2MB.

[ Denne Melding var redigert av: dnort på 2002-10-15 12:47 ]

Lenke til kommentar

Rekkefølgen for når de forskjellige seriene kom ut er vel sånn: 75GXP -> 60GXP -> 120GXP -> 180GXP

Mener at det skal være i rett kronologisk rekkefølge, men noen får bare rette meg dersom jeg tar feil. Etter hvert som utviklingen går framover, oppdateres også harddisker. Derfor lanserer IBM forskjellige serier etter hvert som ny eller oppdatert teknologi tas i bruk. De store, revolusjonerende endringene er det vel strengt tatt ikke på noen av disse diskene, men det er vel endret litt antall plater, datatetthet pr. plate og evt. antall lesehoder. Er ikke spesielt oppdatert på IBM's nyvinninger, men kan tenke meg at det er omtrent som forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...