NoviKaNa Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Novikana - hva med stress, strenge tidsfrister, for store krav på for lite tid og den slags ting? Dette er i høyeste grad faktorer som er til stede for både de som jobber i private vaskefirma, og blant hjemmehjelp som utfører den slags oppgaver. Alt for lite tid for å utføre pålagte oppgaver kan føre til til dels ganske mye stress. Vær forsiktig med såpass bombastiske påstander hvis du ikke helt vet hva du snakker om 6503030[/snapback] Og stress for at man kanskje ikke får vasket det neste rommet innenfor tidsfristen overgår det å tape 2,3 mill av andres penger på aksjer? Eller det å måtte si opp 20 ansatte? Eller det å måtte gå til banken med halen mellom beina og lure på om du kan få låne noen kroner for å betale lønna til dine ansatte når ting går skeivt? Alle, selv arbeidsledige kan pådra seg stress, men for en renholdsansvarlig (som de rettsmessig skal kalles) er ikke det en faktor som trekkes frem i særlig stor grad. Når det kommer til stress gjennom liten tid og det å ikke strekke til, kan du se mot sykehus og sykepleiere. Der har du ansatte som konstant er underbemannede og tjener laaaangt mindre enn hva seg hør og bør. Endret 18. juli 2006 av NoviKaNa Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Litt OT: Hvilken utdanning har førstehjelperene offshore? (Regner med at de har en slags ambulansetjeneste der og ikke bare lege?) Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Husk bare på at så godt som hvem som helst kan ta en vaskejobb. Det er litt vanskeligere å få tak i f eks kvalifiserte ingeniører eller rørleggere. 6469006[/snapback] Eh, nei.. Mange bedrifter krever at du har fagbrev i renhold samt du må ha et sikkerhetskurs som ALLE offshore ansatte må ha. Som nevt her så ville de fleste tjent bra hvis de jobbet 12-15 timer pr dag. Uavhengig av yrke. 6469060[/snapback] Greit nok at dem jobber 12-15 timer hver dag, men du må huske på at dem har rundt 5-6mnd fri og da. 2 uker på, 4 uker av. Og når du har dem 4 ukene av, så er det midt i blinken med en ekstra jobb på si, la oss si en butikk jobb, Det blir fort penger av slikt! Lenke til kommentar
kimla Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Novikana - hva med stress, strenge tidsfrister, for store krav på for lite tid og den slags ting? Dette er i høyeste grad faktorer som er til stede for både de som jobber i private vaskefirma, og blant hjemmehjelp som utfører den slags oppgaver. Alt for lite tid for å utføre pålagte oppgaver kan føre til til dels ganske mye stress. Vær forsiktig med såpass bombastiske påstander hvis du ikke helt vet hva du snakker om 6503030[/snapback] Og stress for at man kanskje ikke får vasket det neste rommet innenfor tidsfristen overgår det å tape 2,3 mill av andres penger på aksjer? Eller det å måtte si opp 20 ansatte? Eller det å måtte gå til banken med halen mellom beina og lure på om du kan få låne noen kroner for å betale lønna til dine ansatte når ting går skeivt? Alle, selv arbeidsledige kan pådra seg stress, men for en renholdsansvarlig (som de rettsmessig skal kalles) er ikke det en faktor som trekkes frem i særlig stor grad. Når det kommer til stress gjennom liten tid og det å ikke strekke til, kan du se mot sykehus og sykepleiere. Der har du ansatte som konstant er underbemannede og tjener laaaangt mindre enn hva seg hør og bør. 6513244[/snapback] Ok, det var jo veldig kategoriserende, eller hva jeg skal kalle det. Skjønner selvfølgelig at en som tar seg av andres penger o.l. (2,3 mill osv) har et helt annet forhold til stress og har mye mer å tape. Det som er hele poenget med postene mine, hvis du ikke fikk det med deg, var at det er så ENORME lønnsforskjeller mellom yrkene. Og hvis vi ser bort fra han som driver med andres millioner (som han sikkert får sin del av også) og ser på folk med litt mer "normale" jobber vil vi jo se at yrker som vaskehjelpere og sykepleiere taper mye både når det gjelder hvor mye arbeidsmengde de må utføre, og hvor mye lønn de får for det. PS: Nå glemte jeg sikkert en del ting jeg skulle si, men ser på film, så får heller ta de senere Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Helt ærlig så tror jeg at mange av dem som skalter og valter med *andres* millioner er mye mindre utsatt for stress enn dem som jobber med sine *egne* milloner. Men det er laaangt utenfor emnet her Og sykepleiere - jeg er helt enig. Men poenget mitt er at alle kan være utsatt for stress, og opplevelse av stress er en fullstendig objektiv ting. Det blir feil å kategorisk avfeie stress i ulike arbeidsgrupper bare fordi de har et mindre ansvarsområde Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Helt ærlig så tror jeg at mange av dem som skalter og valter med *andres* millioner er mye mindre utsatt for stress enn dem som jobber med sine *egne* milloner. Men det er laaangt utenfor emnet her Veldig uenig Og sykepleiere - jeg er helt enig. Men poenget mitt er at alle kan være utsatt for stress, og opplevelse av stress er en fullstendig objektiv ting. Det blir feil å kategorisk avfeie stress i ulike arbeidsgrupper bare fordi de har et mindre ansvarsområde 6548488[/snapback] Har ikke avfeiet det, men syns ikke det er en vektleggende faktor for lønnen i det yrket. Skal man trekke frem stress i et yrke, må det være fordi det er mer stressende enn andre yrker, noe som ikke er tilfelle i en vaskejobb. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg har vaskejobb selv og tjener 125 kr timen 6504164[/snapback] Kan jeg bare spørre hvor du jobber av ren nysgjerrighet? Er like gammel som deg (17 år), og jeg har akkurat fått vaskejobb selv. 100kr/t på meg. Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jobber ikke i no firma elns.. Jeg vasker på et menighetshus med 2 andre. Men jeg vasker bare når stedet blir brukt/leid ut. Så har ikke no fast arbeidstid Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 kjenner en som er selvstendig næringsdrivende og er rådgiver for norsk hydro. han tjener nermere 800 000kr i Året Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Noen som veit hva årslønna for en ingeniør som jobber offshore ligger på? 6465184[/snapback] mere en nokk det er sikkert , hvist di jobber på bonus ordninger som svigerbroren min gjøre så er det normalt med en månedslønn på godt over hva jeg tjener på noen måneder når han fikk lønn nå så var det va 70k i bonus + den "normale lønna på over 30k ^^ ingenører ligger normalt sett på over 800k i året , + diverse tillegg og bonuser . btw nopef streiken er over og alle fikk lønsfårhøyelse , kan leses om her :http://nopef.no/art.asp?id=12912 jeg endte opp med et tillegg på 7,5 i time, men jober bare på land og da , men vi er enda ikke ferdig med det lokale oppgjøret hos oss heller da så det blir nokk mere Lenke til kommentar
Roughneck2 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Ja men vaskere er overbetalt ute i nordsjøen, Rørlegere/sveisere/mekanikere o.s.v har bare 400 000 i årslønn og går 2-4 2-3 rotasjon grunnet de er ikke med i nopef. Har selv jobbet som mekanikker i nordsjøen noen turer og jeg skjønner at de vil ha mer lønn når du tenker på hva de som vasker har. Jobber nå på boredekk i nordsjøen og har gått en del opp i lønn, men det skulle da bare mangle da vi gjør en mer avansert jobb en og vaske. Er også en egen livsstil og jobbe der ute ikke noe alle takler mange ulemper med og være borte så mye. så er klart vi skal ha litt ekstra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå