Gå til innhold

Vaskehjelper har 550.000 i årslønn (Nordsjøen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke bare vaskehjelper heller som tjener godt på rigger.. Alle gjør det.. Kokker o.l

6447609[/snapback]

Jepp, men poenget er vel at vaskehjelp er såpass lavlønnet ellers at kontrasten blir litt ekstrem her. ;)

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det er helt greitt - og for all del, la de stakkars vaskehjelpene også tjene bedre innenlands. Jeg er rådgiver og tjener sikkert dobbelt så mye som vedkommede som vasker kontoret mitt et par ganger i uken. Dersom vedkommede en dag sier opp stillingen så ser jeg ikke for meg at noen på kontoret her orker å gjøre den biten av jobben selv.

Forresten får jeg J# dårlig samvittighet hver gang vaskehjelpen kommer og jeg bare sitter og surfer hardware.no - med tanke på lønnsforskjellen :)

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar
Jeg for min del synes det er helt greitt - og for all del, la de stakkars vaskehjelpene også tjene bedre innenlands. Jeg er rådgiver og tjener sikkert dobbelt så mye som vedkommede som vasker kontoret mitt et par ganger i uken. Dersom vedkommede en dag sier opp stillingen så ser jeg ikke for meg at noen på kontoret her orker å gjøre den biten av jobben selv.

Forresten får jeg J# dårlig samvittighet hver gang vaskehjelpen kommer og jeg bare sitter og surfer hardware.no - med tanke på  lønnsforskjellen :)

6448692[/snapback]

Det her er veldig sant.

Når jeg sitter på kontoret på jobben så klarer ho vaskehjelpa ALLTID å komme mens jeg sitter å surfer... Mind reader eller noe! Og da får jeg dårlig samvittighet, selv om jeg er lærling og ikke tjener så alt for mye. Men allikevel, min mor er vaskehjelp, og jeg får utbetalt mer enn ho i måneden selv om jeg er lærling, syns det er utrolig urettferdig iom. at de har mye større fysisk last enn de feite kontorfolka som driver med IT o.l. og i realiteten gjør mye mindre!

Menmen, verden er urettferdig, man må dra til seg der man kan. :(

Lenke til kommentar
Det her er veldig sant.

Når jeg sitter på kontoret på jobben så klarer ho vaskehjelpa ALLTID å komme mens jeg sitter å surfer... Mind reader eller noe! Og da får jeg dårlig samvittighet, selv om jeg er lærling og ikke tjener så alt for mye. Men allikevel, min mor er vaskehjelp, og jeg får utbetalt mer enn ho i måneden selv om jeg er lærling, syns det er utrolig urettferdig iom. at de har mye større fysisk  last enn de feite kontorfolka som driver med IT o.l. og i realiteten gjør mye mindre!

Menmen, verden er urettferdig, man må dra til seg der man kan.  :(

6465190[/snapback]

Det handler vel om utdanning og slikt. Vaskehjelp er jo ikke akkurat en jobb man trenger noen som helst utdanning for å gjøre. Hadde vært for ille hvis man ikke skulle få noe igjen for alle årene på skolebenken.

Lenke til kommentar
Det handler vel om utdanning og slikt. Vaskehjelp er jo ikke akkurat en jobb man trenger noen som helst utdanning for å gjøre. Hadde vært for ille hvis man ikke skulle få noe igjen for alle årene på skolebenken.

6465230[/snapback]

Jaja, sant det... men det går jo ann å veie opp litt...

Vaskehjelpene har mye mer fysiske (muligens psykiske?) utfordringer enn oss andre som sitter på ræva hele tiden. Vi har utdanning til å sitte på ræva hele tida, de har ikke det... kan ikke lønna være tilnærmet lik?

Jeg skjønner det at det skal være "klasseskille", og skjønner også at dette faktisk kan være sunt for samfunnet, får folk til å tenke litt fremover når det gjelder utdannelse osv... Men allikevel, når jeg som lærling siste halvåret drar inn mer enn ei vaskehjelp er det noe seriøst galt! Du kan ikke seriøst være uenig med meg der??

En annen ting er at 'før i tiden' var det ikke så vanlig å utdanne seg, dvs. mange jobbet som bare det istedenfor å ta utdanning fordi at det var det man gjorde 'på den tiden'. Nå sitter de altså ikke igjen med noe, de har lav status i samfunnet, blir sett ned på og har attpåtil lite lønn... Når vi ser på en annen yrkesgruppe som f.eks søppeltømmere så er det akkurat det samme, untatt lønn, de har ganske akseptabel lønn (har jeg hørt hvertfall, hvis noen har noen kilder som motbeviser dette så link gjerne), hvorfor skulle ikke vaskehjelper ha samme priviligier... Dette er tross alt folk som plukker opp dritten din og min, og gjør det (som regel) uten å klage, hadde du og jeg som de snobbene vi er måtte ha gjort det etter å ha blitt bortskjemt som vi er nå så hadde det jo blitt streik!

Vel, har tatt meg noen øl, men kan sikkert forklare synspunktene mine etterhvert hvis noen syns de er for rare/sterke/teite senere. :)

Lenke til kommentar
Noen som veit hva årslønna for en ingeniør som jobber offshore ligger på?

6465184[/snapback]

Mellom 700.000 og 800.000 i året, i hvert fall. Tror det er omtrent der faren min ligger på i lønnsnivå. Vet ikke om han er ingeniør, men det er godt mulig at han er. *usikker*

Lenke til kommentar
Husk bare på at så godt som hvem som helst kan ta en vaskejobb. Det er litt vanskeligere å få tak i f eks kvalifiserte ingeniører eller rørleggere.

6469006[/snapback]

Eh, nei.. Mange bedrifter krever at du har fagbrev i renhold samt du må ha et sikkerhetskurs som ALLE offshore ansatte må ha.

Som nevt her så ville de fleste tjent bra hvis de jobbet 12-15 timer pr dag.

Uavhengig av yrke.

Lenke til kommentar
Husk bare på at så godt som hvem som helst kan ta en vaskejobb. Det er litt vanskeligere å få tak i f eks kvalifiserte ingeniører eller rørleggere.

6469006[/snapback]

Eh, nei.. Mange bedrifter krever at du har fagbrev i renhold samt du må ha et sikkerhetskurs som ALLE offshore ansatte må ha.

Som nevt her så ville de fleste tjent bra hvis de jobbet 12-15 timer pr dag.

Uavhengig av yrke.

6469060[/snapback]

Stemmer det, glemte å ta det opp, var småbrisen i ste... Og offshore spesielt trenger du jo kunnskap til div. kjemikalier og sånn, er jo ikke akkurat det mest normale stedet å jobbe, det inngår vel kanskje innenfor fagbrevet da...

Lenke til kommentar

Joda - er klar over at noen krever fagbrev, og skal du jobbe offshore kreves det sikkerhetskurs. Men det forandrer ikke på det faktum at det er mye mindre arbeidskrevende å tilegne seg dette enn f eks enten en ingeniørutdanning eller et fagbrev.

Hvilket også er litt av grunnen til at det er såpass forskjell i lønn. En ingeniør som jobber 12-15 timer pr dag tjener betydelig mer enn en vaskehjelp som jobber tilsvarende.

Men merk at jeg på ingen måte ser ned på renholdsmedarbeidere; de gjør en utrolig viktig jobb. Men jeg vil bare påpeke én av grunnene til at det lønnsforskjeller :)

Lenke til kommentar
Vaskehjelpene har mye mer fysiske (muligens psykiske?) utfordringer enn oss andre som sitter på ræva hele tiden. Vi har utdanning til å sitte på ræva hele tida, de har ikke det... kan ikke lønna være tilnærmet lik?

De psykiske utfordringene for en vaskehjelp er vel strangt tatt ikke-tilstede-værende. Hva skulle det være?

De psykiske påkjenningene for en aksjemegler som disponerer andres millioner, eller en advokat med en manns skjebne i sine hender derimot. Man kan ikke lønne folk etter hvor mange kalorier man forbrenner.

Lenke til kommentar

Novikana - hva med stress, strenge tidsfrister, for store krav på for lite tid og den slags ting? Dette er i høyeste grad faktorer som er til stede for både de som jobber i private vaskefirma, og blant hjemmehjelp som utfører den slags oppgaver. Alt for lite tid for å utføre pålagte oppgaver kan føre til til dels ganske mye stress.

Vær forsiktig med såpass bombastiske påstander hvis du ikke helt vet hva du snakker om ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...