wwwww Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Boligmarkedet koker samtidig som man vet at renten vil stige etterhvert. En av grunnene til at boligprisene stiger er at folk forventer at det vil være prisstigning i boligmarkedet. Dvs at boligprisene styres av forventningene om videre prisutvikling. Mange synes nå at boligprisene er veldig høye og mener at vi er nådd toppen nå. Derfor lurer jeg på hvilke forventninger om prisutviklingen i boligmarkedet dere har. Endret 3. juli 2006 av wwwww Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Jeg synes at toppen var nådd for 6-7 år siden... Sånn kan man ta feil! Jeg tror ikke toppen er nådd ennå. Derimot tror jeg på en jevn renteøkning, og at veksten i boligprisene vil begynne å flate ut i takt med at renten stiger. Ellers tror jeg det ikke bare er forventninger som presser prisene oppover. Jeg tror det vel så mye er urbaniseringen som gjør det. Det er spesielt Stavanger, Bergen og Trondheim som bidrar til dette. Her i Bergen er det utstrakt bygging i sentrumsnære områder, og til priser som ligger tildels skyhøyt over prisene på bruktmarkedet. Dette drar bruktprisene med seg oppover. Oslo ser isolert sett ut til å tatt ut en del av potensialet, siden prisene ikke vokser raskere enn i utkantene, men ligger fremdeles langt etter sammenlignbare storbyer som for eksempel Stockholm. Og prisene er fortsatt stigende der også, til og med mer enn i Norge, (Kilde: Statistiska Centralbyrån - scb.se og SSB.) Geir Endret 3. juli 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jag, det spåes hele tiden at det skal nå toppen. Nå snakker man om bobble og krakk. Økonom er ikke jeg, så det er vanskelig å si, men når så store verdier er knyttet opp i eiendom tror jeg et boligkrakk nesten er uungåelig. Og ikke bare i norge, det kan bli verdensomspennende. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg tror ikke toppen er nådd, selv om renten går opp til 6-7%. Tipper prisene vil stige minst 20-30% til i løpet av 4-5 år. Prisene presses både av en generell sentralisering, og at vi tar inn ca 15.000 nye mennesker til landet hvert år. De fleste av disse vil bo i byen. (Dette er selvsagt kun spekulasjoner, er ikke eiendomsmegler..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå