Gå til innhold

Hvilke muligheter når en person skylder penger?


Anbefalte innlegg

En person jeg kjenner skylder meg ca. 5000,- for fly og hotell. Dette er ikke betalt til avtalt dato(en måned siden, rundt feriepenger utbetaling) og jeg lurer på hvilke muligheter jeg har for å kreve inn disse pengene.

 

Personen har siste måneden ikke svart på sms og lagt på telefonen. Personen bor i en annen del av landet.

 

Vet det finnes en del folk med juridisk kunnskap i forumet.

Det står personens navn på billet og hotell kvittering, samt at det er mitt kort som står som betaler.

 

EDIT:

Jeg er klar over noen retninger jeg kan ta selv, men vill gjerne vite mer om dette. Dette handler mest om at personen ikke skal slippe unna.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok så dette vil si at jeg egentlig stiller sterkt i saken selv om dette var en muntlig avtale uten gjeldsbrev.

 

Jeg har biletter som viser personens navn med mitt kortnummer, det bør være bevis på at lånet er gyldig. Videre så har personen ingen kvittering for å ha betalt beløpet tilbake til min konto, siden det ikke har skjedd. Bebvisbyrden her ligger på skyldneren.

 

Vi hadde en muntlig avtale om at personen skulle betale avtalt beløp i sin helhet den 12. juni når personen fikk feriepenger. Dette var en avtale hvor jeg gikk ned på summen(spleis) hvis jeg fikk det den 12. juni.

 

Da kan man godt si at denne avtalen er misligholdt og jeg ønsker derfor hele beløpet utbetalt. Jeg har gjentatte ganger forsøkt å opprette kontekt med skyldner via telefon og sms som har blitt ignorert.

 

Da står jeg ved veivalg.

 

1. Bør jeg starte egeninkasso? I såfall hvordan bør jeg gå frem punktvis for å gjøre dette korrekt.

 

2. Bør jeg sende saken til et inkassobyrå? Hva må jeg i såfall gjøre først?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg trur personlig du har en dårlig sak, Om du ikke kan bevise at dere hadde en avtale. Personen som skylder deg penger, kan påstå at dette var en gave f.eks

 

Men alikevel send han et rekomandert brev, hvor han for en frist på 14 dager på å gjøre opp for seg, om ikke oversender du saken til forliksrådet. Kan jo hende at dette "skremmer" vedkommende såpass at han til vettet og gjør opp for seg.

Lenke til kommentar

Er en godt voksen alenemor(bekjent) på vestlandet ;) Hadde det vært en mannlig pengesniker hadde jeg fiksa det selv hehe.

 

Altså en godt voksen person som var en god bekjent og som selv hatet folk som ikke gjorde opp for seg. Og hvis hun tror hun slipper unna en avtale fordi hun er en voksen alenemor med trang økonomi så tar hun feil. Dette er worst kind hvis du spør meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepps, jeg får ikke tak i personen på telefon, legger alltid på. Svarer ikke på SMS og det er selvfølgelig fordi hun vil prøve å stikke av fra regninga.

 

Derfor undersøkte jeg hvor jeg står juridisk som var overraskende bra. Sender henne et rekomandert oppkravsbrev med informasjon om at saken tas videre om ikke pengene er betalt innen 14 dager.

 

Begyrer og morarenter inkluderes hele veien der det er lovlig. Hun har fått uttallige sjangser til å ta kontakt i løpet av juni måned.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Til xxxx(du som skylder penger)

 

Og da er det endelig på tide å se på

Regningene sine.

Pr dags dato har jeg

Ennå ikke sett

De 5000 kronene du skylder meg

Overføring til min konto ønskes snarest

 

Kan du være så snill

Og betale

Meg det du skylder

Min tolmodighet

Er snart slutt. Jeg syns jeg har vært

Rimelig og hyggelig mot deg i denne perioden

 

Syns du det er rett og rimelig at jeg skal betale for dine opplevelser?

Naturligvis ønsker jeg min penger sart

Avtalen har du brutt gang på gang, og jeg er

Rimelig lei at du skal snike deg unna.

Telefonen når jeg deg heller ikke på

Lenke til kommentar

Du kan jo også høre med henne pent (via SMS, brev, mail e.l.) om hun ikke kan forklare hvorfor hun ikke har betalt deg. Nå kjenner jeg selvfølglig ingen av dere svjv, men det kan jo tenkes at det har oppstått noen uforutsette utgifter og at hun skammer seg over ikke å få gjort opp med deg. Dette kan gjerne føre til situasjoner som dette der hun ikke svarer deg i det hele tatt.

 

Men det finnes selvsagt personer som er flinke til å låne penger, men aldri betale tilbake uansett. Da må du/ dere gjerne via konfliktrådet for å løse saken. Problemet er at dette er et frivilig råd, men dersom du klarer å få noe juridisk ut av dette, kan hun jo få en uteblivelsesdom i forliksrådet og dermed kan kemneren "ta" henne.

 

Jeg (og min kjære) har desverre vært ute for utnyttende personer tidligere, så jeg skjønner godt frustrasjonen din dersom det er en slik person du har kommet utfor

Lenke til kommentar

Har forsøkt 100 ganger vi msn, sms, telefon. Hun svarer ikke.

 

Har nå sendt henne en sms om at jeg er lei hele saken med henne og at jeg nå vil gå til rettslige skritt for å inndrive pengene.

 

Jeg kommer til å få en 3.part til å mekle via telefon og bla. ringe arbeidsgiveren hennes for å informere om saken og undersøke om han kan hjelpe til å løse dette. Han står nok på hennes side siden hun har informert meg om at de er/var "close friends", men uansett skal dette gjøres kjent.

 

Hvor langt kan jeg gå før det kan kalles trakkasering? Ønsker ikke at dette skal bli en trakkasering men gjør det jeg kan for å få tak i personen. Ringer en gang om dagen i tilfelle hun tar telefon og glemmer seg bort. Noen ganger 2 ganger om dagen. Ikke hver dag.

 

Håper vel i grunn med det at hun skal komme til fornuften og prate. Men hun ligner mer og mer på en psykopat. Hun utga seg på ett chattested for å være en person som var god venn med en annen person som jeg visste var samme person. Forhørte meg også med andre kontakter hun hadde på dette chattestedet om de kunne snakke med henne for meg. Da slettet hun øyeblikkelig sine 2 profiler.

 

Hun må skamme seg til grunne for alt jeg bryr meg om, klarer ikke ha sympati eller empati for slike mennesker. Jeg vet at jeg er i bakhodet hennes så lenge jeg ikke gir meg og skaper samme bryderi for henne som hun har gjort for meg.

 

EDIT:

Bare synd at en slik sak skal delvis forpurre en ellers god ferie, men jeg vil ikke gi meg på dette før hun i det minste har fått merke at jeg ikke lar meg lure så lett.

 

Hvis noen her er fra Haugsund området må dere gjerne stikke dere frem. Kanskje dere kjenner henne. Alt hjelper

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har forsøkt 100 ganger vi msn, sms, telefon. Hun svarer ikke.

 

Jeg kommer til å få en 3.part til å mekle via telefon og bla. ringe arbeidsgiveren hennes for å informere om saken og undersøke om han kan hjelpe til å løse dette. Han står nok på hennes side siden hun har informert meg om at de er/var "close friends", men uansett skal dette gjøres kjent.

 

Hvor langt kan jeg gå før det kan kalles trakkasering?

6433714[/snapback]

 

Du bør være særdeles forsiktig Arbeidsgiver har ikke noe med dette her å gjøre. Og du kan risikere at hun anmelder deg for trakkasering, evt æreskrenkelse. Du bør også være obs på Personvernet, slik at du ikke lager ris til egen bak.

 

Men du kan jo ringe arbeidsgiver og spørre etter henne? Evt legge igjen en beskjed til arbeidsgiver om at hun bør ta kontakt med deg snarest.

 

Jeg hadde sendt henne et rekomandert brev med krav om fult oppgjør innen 14 dager. Og at om det ikke skjer at du tar ut en forliksklage på henne. Det er måten å gjøre det på, går det såpass langt at du får medhold evt at hun ikke møter kan du få namsmann til å ta utlegg i hennes lønn senere.

 

 

uansett lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom hele denne tråden og sannelig sier jeg at du må stå på,ikke gi deg!

5000kr er endel penger synes jeg og at hun skal slippe unna blir altfor surt,jeg føler på mitt dypeste med deg.

Jeg håper indelig at du får pengene dine,og jeg ønsker deg all hell og lykke til!

 

Mvh naits81 :)

Lenke til kommentar
I følge linken http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/gjeldsbrosjyre.html har jeg ikke en dårlig sak.

 

Ønsker ikke å skremme vedkommende men å gå frem juridisk korrekt slik at saken ikke svekkes.

6427891[/snapback]

 

Mener at her har du en grei sak:

 

a. Krav som inndrives av kreditor selv

http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/gjeldsbrosjyre.html

 

Kjør saken til forliksrådet så får du en juridisk dom hvis ikke vedkommende

betaler asap. namsmannen kan kreve inn pengene for deg etter dommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...