Gå til innhold

Objektivet SUN fra Sun Opt./Japan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter noen minutter på Google, har jeg ikke funnet noen treff med eksakt like spesifikasjoner, men en ting slår meg - de fleste treffene fra Sun Opt. er objektiver for speilrefleks med manuell fokus (som ikke vil passe på nyere speilrefleks uten et adapter, kanskje selv ikke da).

Det viktigste spørsmålet er likevel: Hvilken objektivfatning har objektivet (og "Canon" er ikke presist nok, isåfall må en vite om det er "Canon FD" eller "Canon EF")?

Alle ting tyder på at dette uansett ikke er noe å satse på, og ihvertfall ikke noe å betale noe (mer enn en symbolsk) sum penger for. Har du speilrefleks fra før er det sikkert morsomt å prøve det, men har du ikke er det ingen vits i å velge system ut ifra denne litt tvilsomme 20-30åringen.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Etter noen minutter på Google, har jeg ikke funnet noen treff med eksakt like spesifikasjoner, men en ting slår meg - de fleste treffene fra Sun Opt. er objektiver for speilrefleks med manuell fokus (som ikke vil passe på nyere speilrefleks uten et adapter, kanskje selv ikke da).

Det viktigste spørsmålet er likevel: Hvilken objektivfatning har objektivet (og "Canon" er ikke presist nok, isåfall må en vite om det er "Canon FD" eller "Canon EF")?

Alle ting tyder på at dette uansett ikke er noe å satse på, og ihvertfall ikke noe å betale noe (mer enn en symbolsk) sum penger for. Har du speilrefleks fra før er det sikkert morsomt å prøve det, men har du ikke er det ingen vits i å velge system ut ifra denne litt tvilsomme 20-30åringen.

Mvh

Kjetil

6427255[/snapback]

Lenke til kommentar

Objektivet går fysisk på digitale speilrefleks fra Nikon, men du mister mer enn bare autofokus. Alt som heter lysmåling blir også borte, slik at det blir litt å skyte på lykke og fromme og håpe at det blir ok (med mindre du har D200... det kameraet kan kommunisere riktig med gamle manuelle objektiv).

Anbefaling; Spar pengene til et bedre objektiv fra Nikon eller en mer kjent pirat-produsent.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg dette blir spennende!

(Det er det jo generellt med tanke på lesning i Forum!).

Inntrykket jeg har, er at objektivet "fungerer både på mitt F-601 og 301. Jeg skal nå ta noen prøver for å se hva resultatet bli.

Selv om det ikke hører inn under temaet "objektiver" så vil jeg likevel si at jeg blir både glad og stimulert over alle positive kommentarer i Forum, til "noen hver".

Hilsen Allan

Lenke til kommentar
Afseth, Kan du fortelle meg hvorfor "200" kan brukes og ikke de andre?

6431201[/snapback]

Fordi Nikon vil avgrense de forskjellige kamerahusene sine i ytelse og funksjoner. Dxxx og Dx kan måle lys med manuelle (CPU-løse) objektiv, Dxx kan ikke. Sånn omtrent.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...