MrVilla Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Tenkte jeg skulle begynne i den andre enden for en gangs skyld. Vanligvis så seter jeg opp nettverket og begynner å knote og vri på alle settings og innstillinger som finnes helt til det låser seg helt. Når kaoset er oppnådd så begynner jeg å plage dere :smile: Jeg skal sette opp en WIN XP PRO, en Win XP Home og en router i nettverk mot ADSL fra telenor. I dag så kopler WINXP pro seg til nettet via router og ADSL modem. Det jeg skal gjøre er å kople XP HOME maskinen til routeren og sette den opp slik at den får tilgang til internet og til den andre maskinen (og vica versa). Noen tips? Har prøvd dette tidligere med WIN98SE og XP HOME uten hell, og tenkte at det ville gå bedre nå med XP på begge maskinene. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Vis du har ein router så skal du sette på motta ip automatisk. Så skal det virke! Lenke til kommentar
HawP Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Vel å merke hvis han har en router som også er DHCP server, men det er kanskje de fleste (alle?) DSL/cable routere... Det enkleste er å bruke DHCP serveren i routeren (dersom den har), sette XP'ene til å motta ip automatisk (da settes gateway også). Du må kanskje konfigurere XP'ene med ip til DNS server. Da skal delt internet fungere. XP'ene mottar ip'er i samme sub-nett, og kan kommunisere med hverandre. Resten av XP<-->XP komm. er da å få tilgang på diskene (rettigheter)... Edit: gramatikk [ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-10-15 12:05 ] Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 15. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2002 Har ADSL fra telenor. Bruker følgende ruter: Unex Broadband Router+4Port 10/100Mbps LAN+1Port 10Mbps WAN+LAN-LAN VPN Support Kan kjøpes på PS-DATA. Takker meget for svarene som jeg fikk, selv om innholdet var milevis over hodet på meg :smile: Noen mulighet til å bruke litt flere ord og litt mindre teknisk språk....please. Lenke til kommentar
skol Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Hei, det enkleste vil være å koble de 2 pc'ene til hver sin port på routeren, da har 2 ledige porter igjen som du kan bruke ved en senere anledning for å koble til flere pc'er. Deretter setter du ip-adresse på de to pc'ene, Du må finne ut hvilken ip range routeren støtter, valgene er som følger for private ip'er: 10.x.x.x, 90.x.x.x, 192.168.x.x, 172.16-31.x.x! Dersom den støtter ip range 10.x.x.x så gjør du følgende, sett pc1 til: 10.0.0.2 og pc2 til 10.0.0.3 Deretter setter du subnet mask: 255.255.255.0 og gateway settes til: 10.0.0.1 Deretter skriver du inn DNS-serverne som du har fått fra din internettleverandør. Dersom din router støtter en annen ip range enn 10.x.x.x, så må du bruke den rette ip range til å sette ip adresse på pc1 og pc2 samt og sette gateway til f.eks 192.168.0.1, dersom det er ip-range 192.168.x.x, routeren din bruker. subnet mask og DNS-servere blir de samme uansett hvilken ip range du bruker Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Quote: skol skrev (2002-10-15 14:08):Hei,det enkleste vil være å koble de 2 pc'ene til hver sin port på routeren, da har 2 ledige porter igjen som du kan bruke ved en senere anledning for å koble til flere pc'er.Deretter setter du ip-adresse på de to pc'ene,Du må finne ut hvilken ip range routeren støtter, valgene er som følger for private ip'er: 10.x.x.x, 90.x.x.x, 192.168.x.x, 172.16-31.x.x!Dersom den støtter ip range 10.x.x.x så gjør du følgende, sett pc1 til: 10.0.0.2 og pc2 til 10.0.0.3Deretter setter du subnet mask: 255.255.255.0og gateway settes til: 10.0.0.1Deretter skriver du inn DNS-serverne som du har fått fra din internettleverandør.Dersom din router støtter en annen ip range enn 10.x.x.x, så må du bruke den rette ip range til å sette ip adresse på pc1 og pc2 samt og sette gateway til f.eks 192.168.0.1, dersom det er ip-range 192.168.x.x, routeren din bruker.subnet mask og DNS-servere blir de samme uansett hvilken ip range du bruker Eller bare sett maskinene til å motta ip-adresse automatisk. (går utifra at ruteren har DHCP-server). enklere kan det ikke være. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Takker for svaret skol! Da jeg ikke har peiling på hva DHCP er så tror jeg at jeg venter med det forsøket til Olsen. Det er liksom greit å si at man kan bruke DHCP, men rik på erfaringer så opplever jeg at det medfører litt mer enn det. Når jeg går inn på routeren og velger dette alternativet så får jeg opp diverse adresser o.l. som jeg må legge inn (i hvertfall etter det jeg husker) +++ Mitt motto: Ingenting er så enkelt som det høres ut! Men jeg takker for begge svara. Virker ikke det første så prøver vi det andre :smile: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Quote: MrVilla skrev (2002-10-16 13:43):Takker for svaret skol!Da jeg ikke har peiling på hva DHCP er så tror jeg at jeg venter med det forsøket til Olsen. Det er liksom greit å si at man kan bruke DHCP, men rik på erfaringer så opplever jeg at det medfører litt mer enn det. Når jeg går inn på routeren og velger dette alternativet så får jeg opp diverse adresser o.l. som jeg må legge inn (i hvertfall etter det jeg husker) +++Mitt motto: Ingenting er så enkelt som det høres ut!Men jeg takker for begge svara. Virker ikke det første så prøver vi det andre :smile: DHCP vil si at klientene mottar IP adreser automatisk fra en server. routeren din er sikkert satt opp med DHCP, og da er det bare å krysse av for motta IP adresse automatisk på klientene. (egenskaper mine nettverkssteder, egenskaper på connectionen, egenskaper på tcp/ip, et eller annet skille ark...) enklere enn det meste. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Hørtes unektelig (mistenkelig) enkelt ut :wink: Jeg vet at jeg har sett dette valget flere plasser og regner med at det ikke vil ta for lang tid å prøve det. Skal prøve det i kveld i 20:00 tiden. Meget mulig at jeg kommer inn da og spør om flere råd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå