Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utstyr til trådløs link


Anbefalte innlegg

Da var endelig bredbåndssentralen i bygda utbygd, og jeg sitter og venter på at det skal bli satt opp. Så kommer brevet i posten. "Fullt i kabel". :(

Det var ingen mulighet for at vi kunne få noe bredbånd allikevel.

Men naboen har bestilt, og vi har planer om å dele med han. Det er ca 100-150m i luftlinje, med noen trær i veien. Hvor kraftige antenner trengs det for å få grei overføring her? Må trærne kuttes ned? Er snakk om kanskje 4-5 trær som står i veien.

Har kikket litt på denne antennen. Holder det med en av disse i hver ende? I tillegg må jeg vel også ha aksesspunkt eller noe annet som kan "konvertere" det trådløse signalet til vanlig kabel-ethernet i hver ende. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men naboen har bestilt, og vi har planer om å dele med han. Det er ca 100-150m i luftlinje, med noen trær i veien. Hvor kraftige antenner trengs det for å få grei overføring her? Må trærne kuttes ned? Er snakk om kanskje 4-5 trær som står i

selv om 100/150 m høres ikke mye, så er det faktisk mye særlig med hinring på veien. hvis jeg var deg så skulle ringe support hos komplett og høre hva de anbefaler.....

 

du kunne sette alt dette opp på følgende måte:

naboen = router eller access point med kraftig antene + WLAN kort

du= WLAN kort med kraftig antene

 

ellers, så er jeg ikke sikkert på det med Directional antene, muligens at dere får bedre range med Omni.... men som sagt, det er bare ringe support.....

Lenke til kommentar

På produktsiden står det at med en av disse retningsstyrte antennene i hver ende får du en rekkevidde på 400m, men om dette stemmer med virkeligheten er jo noe annet... Er ikke noe problem å sage ned trærne, men hadde vert greit å slippe.. Får sende en mail til komplett.

Lenke til kommentar

Du burde heller hatt antenner som du monterer på veggen utendørs og trenger da antenner som tåler utemiljø.

 

Da er du sikret en stabil link.

 

Tipper hele greiene med accesspoint/bridge i begge ender koster deg ca. 3000,-

Kjøpte selv en slik pakke for et par år siden for 4000,- Dønn stabil over en avstand på ca. 800m (kun DLink-utstyr).

 

Det er også viktig at du har fri sikt, at hver antenne kan se hverandre mellom trærne.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

En god regel som stemmer så godt som alltid er at om du skal ha nettverk utendørs (mellom to hus f.eks) MÅ du ha utendørs antenner for å få stabil link. Hvor mye trærne har å si er vanskelig å si, men det skal ikke mye til å forstyrre, så du får bare prøve deg fram. Du kan jo plasere antennene et sted det ikke er så tett med trær.

 

Valg av utstyr er ikke alltid like lett, men jeg ville gått for en WAP54G i ene enden og en WET54G i andre enden. Om du vil ha trådløst i andre huset også kan du gå for 2x WAP54G og sette de opp med WDS. Ellers så kan du jo prøve å gjøre som meg, få tak i gammelt brukt utstyr. Jeg fikk tak i 4 stk. D-Link DWL-900AP billig på QXL, og de har fungert helt ypperlig for min trådløse link på 1,2 km. Om du vil spare enda mer så kan du jo bygge antenner selv. Kanskje du kan få noen tips på siden for wlan prosjeketet mitt? Den finner du her:

 

http://www.rolvs.org/wlan/

Lenke til kommentar
TheBoz: Omtrent noe sånt da?

 

Naboens hus:  Internettruter - WAP54G - Ekstern antenne (f.eks denne)

 

Mitt hus    : Ekstern antenne (samme type) - WET54G - hjemmenettverk

 

Kommer på rett under 3000,- da

6437181[/snapback]

 

Jepp, det skulle holde det der. På så kort avstand trenger du i allefall ikke kraftigere antenne.

Lenke til kommentar
Nei, skulle ikke tro det. Sendte en mail til komplett også, men virket egentlig ikke som om de hadde noe serlig peiling... Anbefalte denne rundstråleantennen...

Kjøper nok dette da, med mindre jeg får Telenor på andre tanker.

6437705[/snapback]

 

Det er bortkastet med rundstråle på en sånn link. Du er sikret mer stabil link med retningsbestemt antenne så lenge du ikke skal kjøre WDS da. Da bør du ha rundstråle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...