Gå til innhold

Ny OpenOffice-versjon klar

Anbefalte innlegg

hvis noen kan nevne en grunn til meg for at jeg skal kjøpe meg MS Office, så kom med den.

6427606[/snapback]

Stavekontroll. Dette er iallefall DEN ENESTE grunnen til at ooo er ubrukbar for min del. Og jeg bruker kun skrivedelen av office-pakken, dvs Word. Pga at ooo Wrtier mangler denne delen, blir den som sagt ubrukelig for meg.

Og ikke kom her og si at stavekontroll i et skriveverktøy ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6427651[/snapback]

Er i såfall en mangel jeg aldri har lagt merke til.

skal sies at mitt bruk med kontorpakker er veldig begrenset.

Lenke til kommentar

6427651[/snapback]

6427658[/snapback]

har heller ikke merket problemer med stavekontrollen i oo. Noe spesielt du har hengt deg opp i? Vil forøvrig si at stavekontroll i et skriveverktøy ikke er nødvendig for alle :tease: Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Brukt OpenOffice et par år nå.

ser absolutt ingen grunn til å kjøpe en lisens for Microsoft Office.

hvis noen kan nevne en grunn til meg for at jeg skal kjøpe meg MS Office, så kom med den.

6427606[/snapback]

Det er kjappere? Det er hovedfordelen med MS office kontra open i mine øyne.

AtW

6427640[/snapback]

OOo bruker kanskje et par sekunder mere på å starte opp, men når man sitter å skriver merker man jo null forskjell.

6427647[/snapback]

Jeg synes ikke det er noen forskjell som er verd prisen nei, men det er allikevel det som for meg framstår som den største forskjellen i praktisk bruk (i MS' favør)

AtW

Lenke til kommentar

6427651[/snapback]

6427658[/snapback]

har heller ikke merket problemer med stavekontrollen i oo. Noe spesielt du har hengt deg opp i?

6427678[/snapback]

ord deling, dårlig/lite oppdatert liste over ord, mangel på korrektur av setningsoppbygging.

Lenke til kommentar

6427651[/snapback]

6427658[/snapback]

har heller ikke merket problemer med stavekontrollen i oo. Noe spesielt du har hengt deg opp i?

6427678[/snapback]

ord deling, dårlig/lite oppdatert liste over ord, mangel på korrektur av setningsoppbygging.

6427685[/snapback]

Nå er jo også word ganske grell på orddeling synes jeg, men har egentlig ikke tenkt så mye på om OO er verre. Alle vi kule bruker LaTex uansett :)

AtW

Lenke til kommentar
Brukt OpenOffice et par år nå.

ser absolutt ingen grunn til å kjøpe en lisens for Microsoft Office.

6427606[/snapback]

AtW

6427640[/snapback]

OOo bruker kanskje et par sekunder mere på å starte opp, men når man sitter å skriver merker man jo null forskjell.

6427647[/snapback]

Det er mye mulig, men hvis du noensinne har tenkt å lage grafer i openoffice så kommer du til å bli ganske irritert. Det går _tregt_. Jeg bruker OpenOffice hjemme og MSOffice på jobben, derfor jeg la merke til forskjellen.

Lenke til kommentar

AtW

6427640[/snapback]

6427647[/snapback]

I tillegg slipper man stadige krasj slik som MS Office fremdeles er svært utsatt for. Jeg kan ikke åpne rotmappen (min datamaskin) uten at MS Office kræsjer. Og jeg har nyeste (og ekte) versjon med alle sikkerhetsoppdateringer installert. Ser ut til at den gir opp når man har over 15-20 nettverksstasjoner mappet opp.

Lenke til kommentar

Kommunen hos oss har en slags avtale med Ms som gjør at skolene er forpliktet til å holde seg unna alt som ikke er MS, det er i alle fall det skolens såkalt "it-ansvarlige" sier. Nå er det jo mulit at han er lat og ikke gidder å innstallere FF og OOO, men jeg mistenker nesten at det er en obskur MS>Drammen Kommune-avtale. Utrolig irriterende.

Stavekontrollen bryr jeg meg ikke om i det hele tatt for min del, leser heller korrektur. Stavekontrollen i MS-Office er ikke så banebrytende bra at jeg gidder å ha den på.

Men uansett er det bra at det kommer en ny verson. Jeg har brukt OOO i et halvt år nå, og har aldri åpna MS-office etter at jeg begynte å bruke det.

Lenke til kommentar
Kommunen hos oss har en slags avtale med Ms som gjør at skolene er forpliktet til å holde seg unna alt som ikke er MS, det er i alle fall det skolens såkalt "it-ansvarlige" sier. Nå er det jo mulit at han er lat og ikke gidder å innstallere FF og OOO, men jeg mistenker nesten at det er en obskur MS>Drammen Kommune-avtale. Utrolig irriterende.

Stavekontrollen bryr jeg meg ikke om i det hele tatt for min del, leser heller korrektur. Stavekontrollen i MS-Office er ikke så banebrytende bra at jeg gidder å ha den på.

Men uansett er det bra at det kommer en ny verson. Jeg har brukt OOO i et halvt år nå, og har aldri åpna MS-office etter at jeg begynte å bruke det.

6429430[/snapback]

Er slike avtaler lovlige??

Jeg har selv heller ikke noe behov for stavekontrollen, så jeg er enig med deg der. Men svært mange stiller det som et krav. Jeg har brukt OpenOffice i cirka to år, og ikke savnet Microsfoft Office.

Lenke til kommentar

OpenOffice.org er et glimrende program for de som ikke stiller høye krav. Jeg har vært i svært mange situasjoner hvor OpenOffice.org holder og vel så det, men jeg har også opplevd at det har oppført seg som et forrædersk program som har motarbeidet meg hvert steg i prosessen. Microsoft Office er for øyeblikket utvilsomt bedre for mine formål, men jeg har stor tro på OpenOffice.org fremover...bare de klarer å bli kvitt ytelsesproblemene og alle de andre irritasjonsmomentene.

Lenke til kommentar
Nå er jo også word ganske grell på orddeling synes jeg, men har egentlig ikke tenkt så mye på om OO er verre. Alle vi kule bruker LaTex uansett :)

AtW

6427701[/snapback]

Jeg vil også være kul, hva slags program er det?

6429680[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

Det er kanskje en litt feilaktig forklaring, men for å si det på en enkel måte så er det en "HTML-aktig" måte å lage et dokument på, man har tags, og kompilerer det, slik at det blir et dokument (gjerne PDF), det ser kanskje litt halveis gammelmodig ut som default, men veldig profesjonellt (i mine øyne), jeg har ihvertfall merket meg at mange av de høyere nivå fagbøkene mine er skrevet i LaTex.

Har man først satt det opp en gang, så er det veldig greit å bruke, men det skal sies at det ikke er veldig godt egnet til veldig korte dokumenter.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

OpenOffice er helt ok for den "jevne" bruker i dag - oki, stavekontroll og tempo er ikkje på topp - men det må vel sies at man får det man betaler for..

Det som manlger for litt mer avanserte brukere er støtten for VBA og acess databaser. Det er ting det jobbes med - men til det er sømløst kompatibelt så vil ikkje openoffice være noe alternativ for litt mer avanserte brukere i bedrifter bl.a.

Og så lenge det ikkje finnes noe reelt alternativ til Outlook og Exchange (ja det finnes groupware o.l. men disse er ikkje 100% enda heller) så vil Office ha en fot innen bedriftsmarkedet .. desverre :)

Lenke til kommentar
Og så lenge det ikkje finnes noe reelt alternativ til Outlook og Exchange (ja det finnes groupware o.l. men disse er ikkje 100% enda heller) så vil Office ha en fot innen bedriftsmarkedet .. desverre :)

6429883[/snapback]

Jeg vil da si at Evolution til Linux absolutt kan være et alternativ, riktignok ikke på serversiden naturlignok, men på brukersiden så har man i det minste støtte for det meste jeg har sett av funksjoner fra Outlook.

Lenke til kommentar
Kommunen hos oss har en slags avtale med Ms som gjør at skolene er forpliktet til å holde seg unna alt som ikke er MS, det er i alle fall det skolens såkalt "it-ansvarlige" sier. <...>

6429430[/snapback]

Er slike avtaler lovlige??

6429626[/snapback]

Nei, slike avtaler, såkalte "eksklusive avtaler" er ikke lov i følge konkurranseloven. Konkurransetilsynet hadde nok sperret øynene opp om de visste at dette var fakta.

Angående MS Word så er jo ikke stavekontrollen der heller noe å hoppe i taket for akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...