Gå til innhold

S-ATA og P-ATA samtidig. Problemer?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg min første S-ATA disk. Fra før har jeg kun gamle P-ATA disker på et nytt Asus P5LD2 hovedkort som støtter begge. Kan jeg få problemer hvis jeg kjører begge deler samtidig? Eller er det bare å plugge i disken og starte opp maskina, så vil den installere seg automatisk akkurat som en vanlig P-ATA disk?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jumperen er vel for og skille mellom "gammal" SATA hastighet og den "nye" - "SATA2", spørsmålet er hva kontrolleren på hovedkortet ditt takler, kikka hos PS:

ASUS AiLife Series P5LD2 - hovedkort - ATX - i945P

Diskkontroller: ATA-100, ATA-133, Serial ATA-300 (RAID)

Serial-ATA-300 skulle vel være "SATA2" - virker da som det er tryggt og la den være på maks hastighet.

Lenke til kommentar

Hei. Det å kjøre P-ATA og S-ATA skal ikke være noe problem. Det du gjør da på P-ATA disken er at du setter jumperen til Master og lar det være slik. Det skal ikke gå no treigere av den grunn skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Altså, jeg har tre P-ATA disker fra før, og alle jumperne der står riktig i forhold til plasseringen på kabelen (master/slave). Systemdisken står aleine på kontrolleren på hovedkortet, og de to andre pluss dvd-brenneren står på eget PCI kontrollerkort.

Den nye S-ATA disken har bare en jumper som begrenser overføringshastigheten til 1.5 Gb/s, og det hjelper ikke på problemet uansett om den står der eller ikke.

Jeg har kikka litt i bios, og der er ikke S-ATA disken registrert i det hele tatt. Den dukker opp i OS, men da kun i PIO-modus som sagt. Dette er kun hvis jeg kobler disken til S-ATA kontakt #1 på hovedkortet, som var det første jeg prøvde.

Setter jeg disken på en av de andre kontaktene #2,#3 eller #4 så finner bios disken, men da vil ikke maskina boote. Da får jeg beskjed om at det ikke finnes noen disk med OS selv om disken med OS står som første oppstartsdisk i bios.

Det frister å bytte disken til en god gammel P-ATA... :(

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Har funnet feilen. Jeg reiv ut PCI-kontrollerkortet, og nå funker S-ATA disken som den skal...tror jeg da. Den står ihvertfall oppført med Ultra DMA-modus 5 nå, og er minst like rask som P-ATA disken.

Men hvordan skal jeg få dette til å funke med kontrollerkortet installert? Det er kun 1 P-ATA kontakt på hovedkortet, så inntil jeg får investert i flere S-ATA disker så må jeg bruke PCI-kontrollerkort til de andre diskene.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Det med at S-ATA disken ikke blir registrert i BIOS tror jeg faktisk er riktig. Satt selv med en maskin med S-ATA disk i dag og så tilfeldigvis inni Bios. Der var heller ikke disken registrert, men man kom inni Windows.

Lenke til kommentar
Det med at S-ATA disken ikke blir registrert i BIOS tror jeg faktisk er riktig.

6442077[/snapback]

Jeg tror nok det er meningen at S-ATA disker skal dukke opp i bios. Det gjør den hos meg nå, og nå fungerer den som den skal. Men det er kun hvis jeg ikke plugger inn kontrollerkortet til de andre P-ATA diskene. Selv når kun kortet står i PCI slotten uten noen disker koblet til, så vil ikke S-ATA disken fungere skikkelig. Det er veldig frustrerende. :cry:

Er du sikker på at S-ATA disken i den maskina du snakker ikke kjører i PIO-modus? Det ville jeg sjekka.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...