Gå til innhold

Objektiv til Pentax K100D

Anbefalte innlegg

Pentax skal i løpet av sommaren lansere K100D, m.a med bildestabilisator. Prisen ser jo ut til å blir riktig så bra - ca 6000 for huset.

Pentax hart gått vekk frå *ist"-benemninga og gått over til" K".

I denne sammenheng lurer eg på om det er folk som kan sei noko om kvaliteten på pentaxobjektiver f. eks. 50 f/1.4 og 20-35 f/4 ( har ikkje klart å finne dei på pbase.com). Kjem sannsynlegvis til å kjøpe hus uten kit-objektiv 18-55

Om dette blir aktuelt vil eg bestille linsene frå Adorama eller BH.

Lurer derfor på om nokon kan sei noko om kvaliteten på pentax linsene kontra sigma og lignande. :hmm:

40755.jpg169093.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax er kjent for å lage veldig god fastoptikk faktisk blandt den aller beste. Du kan gå inn på hjemmesidene deres å se noen nydelige fastlinser, blant annet tre pancake linser (21, 40 og 70mm) ingen andre produsenter tilbyr noe lignende (nikon har en pancake uten AF). De har også gode vidvinkel og normalzoomer, men ikke all verdens telezoomer. Dette avspeiler jo litt også hvem som bruker Pentax er du sportsfotograf velger du neppe Pentax jobber du derimot med bryllup eller modelfoto er det nok større kjangs for at man bruker pentax.

Endret av modin
Lenke til kommentar

16-45 F/4L er vistnok fullt på høyde med Canons 17-40. Jeg er pentaxianer selv, og jeg bruker 50mm 1.4 og sigmas 24mm 1.8. Første er det som sitter mest på kamera, jeg er forelsket i det objektivet. Sistnevnte anbefales på det varmeste det òg, men er ikke noe "must". 50mm 1.4 må skaffes. 85 1.4 har fått superkritikk på photo.net, og limited-objektivene likeså. Generelt sett er Pentax veien å gå hvis du er glad i fastoptikk og ikke trenger 8b/s.

Lenke til kommentar
Jeg vil også slå et slag for den 50mm'eren. Den er en av markedets absolutt beste, og i kombinasjon med den zoomen du nevner bør du ende opp med et knallkombinasjon.

6433795[/snapback]

Vil satse på 16-45 i stedet for 20-35. 20-35 blir veldig snevert zoomområde.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...