Gå til innhold

Hauppage! eneste hardware-decoder


7r

Anbefalte innlegg

Si meg: har Hauppage! eneste hardware-decoder på markedet? OG hva med matrox, hvorfor er de så utilgjengelige på TV-kort markedet :woot::woot:

 

Hvis noen kunne forklare meg litt om encoding og decoding, så hadde det vært fint :D Slik jeg har skjønt det, så må signalene fra f.eks. en TV-tuner kodes (til MPEG) inn på maskina, før de når en prosessor, for så å bli "avkodet" ved evt. visning på en (CRT)TV-skjerm? Har jeg forstått dette riktig?

 

Vil jeg kunne dra nytte av f.eks. Hauppage...PVR350 ved redigering av filmer fra mitt DV-kamera (som jeg tror leverer MPEG-4 :whistle: ) Vil helst ikke ha noe kvalitetstap :nei:

 

Jeg har flere FireWire-innganger på HK (Abit IC/-MAX3) og bruker (skal begynne å bruke :dontgetit: ) Adobe Premiere Pro på å redigere DV-filmer, så da kommer MPEG4-filene inn på HK den veien og går altså ikke via TV-kortet (som ikke tar noe inn digitalt :thumbdown: Burde kanskje heller satset på TV-kortet DV2000 m/FireWire fra Leadtek, da??). Regner med at jeg ikke trenger noe sånt..

 

Kom gjerne med noen oppklarende ting for meg.... :cry:

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke skjønnt helt riktig...

 

Om det dekodes hardware eller i CPU er ikke så nøye. Dekodingen er overgangen fra komprimert bilde til ukomprimert bilde. Et kort uten hardware dekoder lar CPU gjøre all jobben. Bakdelen er mer prosessorbruk, fordelen er at andre codecer enn mpeg2 støttes, slik at når mpeg4 kommer på satelitt, så vil det fungerer bra. Det samme med HD.

 

Med DV kamera så bør du bruke firewire, da taper du ikke kvalitet.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Dekoding er når en fil leses, encoding er når en fil pakkes/lages. Hardware encoding er bra for to grunner: det avlaster CPU, og man unngår evt. hakking fordi man bruker minnebussen mindre (man slipper å sende data til CPU). Dermed kan kvaliteten som regel økes også.

 

Det er mange som har hardware encoder: ATi, nVidia, Leadtek, og Happauge, for å nevne noen. Noen skjermkort har VIVO, som kan lese data fra f.eks. videokameraer, men ikke TV-signaler. For å lese TV-signaler, så må du ha et eget TV-kort (selv om TV-dekoder/encoder er integrert på noen få skjermkort, som AIW-kort fra ATi). Alle TV-kort kan ta imot signaler fra videokameraer.

 

Håper dette var til hjelp.

 

EDIT: hardware dekoding er aldri et tema, fordi det er så mye enklere å lese en fil rett, enn å omkode signaler. Til og med gamle PC-er takler dekoding lett.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Takk, nå har jeg blitt litt klokere..., jeg trodde først at det hadde med omforming analogt-digitalt og digitalt-analogt å gjøre. Vel, da er det like greit med PVR150/500MCE-kortene som har software-decoding...Allikevel er det noen som påstår klarere bilder ved avspilling med PVR350-kortet enn PVR2000 (Leadtek u/hw.decoder)...Vet ikke om dette har noe med decodinga å gjøre, kanskje vedkommende ikke har oppdatert driverne sine?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale billig-kort uten dekoder (TechnoTrend eller kloner av dette er bra). Det er mange fordeler med dette, men først og fremst er du ikke avhengig av MPEG2 signal for at det skal fungere. At det er begrensninger i minnebuss eller annet når det kommer til dekoding er ikke riktig. Dette var et problem for mange år siden, når man bare hadde 233MHz CPU (dette husker jeg godt). Idag er det ikke noe problem for en CPU å dekode DVD (samtlige DVD programmer gjør dette, også VLC og windows mediaplayer), og DVD formatet er det samme som satelitt og digitalt bakkenett.

 

De medfølgende programmene til kortene har ofte dårlige codecer til å dekode mpeg2. Dscaler er en utmerket MPEG2 dekoder. Til PC skjerm trenger du også de-interlacer. VLC har dette innebygget, men ffdshow har også dette. Tror at kanskje dscaler nå har deinterlacer innebygget, men er ikke sikker. Hardware dekodere har skjelden de-interlacer, og du vil derfor vanligvis få halve oppløsninga.

 

emacoolit: Bruker Linux? Alt er ikke filer alltid vettdu =) Det å gjøre opptak fra satelitt eller andre allerede digitale kilder krever ikke koding av signalet. Man bare lagrer det direkte på disk. Derfor er ikke encoder noe man vanligvis trenger.

 

Når det kommer til DV video, så er dette i praksis bare MJPEG, altså en haug med jpeg bilder etter hverandre. Det er derfor ikke noe problem å redigere DV video. Det er når man skal lage DVD av dette at en encoder ville vært kjekt, men om man gjør det live, eller må vente en times tid eller slikt ekstra har ikke så mye å si når filmen er redigert.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for nyttig svar, Ko_deZ. Har gått for et Hauppauge-kort med 2 tunere, da jeg følte et behov for det. Dette har da en MPEG1/2 encoder for hver tuner, og er videre basert på software-decoding. Men får det ikke helt til å fungere uten Windows MCE (har XP som operativsystem og har tenkt å fortsette med det). Skal det gå an å få det til med f.eks. Media Portal?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale billig-kort uten dekoder (TechnoTrend eller kloner av dette er bra). Det er mange fordeler med dette, men først og fremst er du ikke avhengig av MPEG2 signal for at det skal fungere. At det er begrensninger i minnebuss eller annet når det kommer til dekoding er ikke riktig. Dette var et problem for mange år siden, når man bare hadde 233MHz CPU (dette husker jeg godt). Idag er det ikke noe problem for en CPU å dekode DVD (samtlige DVD programmer gjør dette, også VLC og windows mediaplayer), og DVD formatet er det samme som satelitt og digitalt bakkenett.

 

De medfølgende programmene til kortene har ofte dårlige codecer til å dekode mpeg2. Dscaler er en utmerket MPEG2 dekoder. Til PC skjerm trenger du også de-interlacer. VLC har dette innebygget, men ffdshow har også dette. Tror at kanskje dscaler nå har deinterlacer innebygget, men er ikke sikker. Hardware dekodere har skjelden de-interlacer, og du vil derfor vanligvis få halve oppløsninga.

 

emacoolit: Bruker Linux? Alt er ikke filer alltid vettdu =)  Det å gjøre opptak fra satelitt eller andre allerede digitale kilder krever ikke koding av signalet. Man bare lagrer det direkte på disk. Derfor er ikke encoder noe man vanligvis trenger.

 

Når det kommer til DV video, så er dette i praksis bare MJPEG, altså en haug med jpeg bilder etter hverandre. Det er derfor ikke noe problem å redigere DV video. Det er når man skal lage DVD av dette at en encoder ville vært kjekt, men om man gjør det live, eller må vente en times tid eller slikt ekstra har ikke så mye å si når filmen er redigert.

 

-Ko_deZ-

6428209[/snapback]

 

 

Mener du at det er bedre å kjøpe et kort uten innebygd encoder?

 

Er det ikke mulig å kjøre signalet utenom den innebygde encoderen, dersom man ønsker å få Mpeg4 ut.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Mener du at det er bedre å kjøpe et kort uten innebygd encoder?

 

 

Han skrev decoder, ikke encoder. Det er stor forskjell. :p

6545980[/snapback]

 

Beklager :blush:

 

Tror muligens du forstod hva jeg mente :)

 

Hva bør man velge og hvorfor?

 

:cool:

Endret av DavidA99
Lenke til kommentar

Ok. Det er vel tvilsomt om man kan kjøre signalet utenom encoderen, som omformer analoge signaler fra tuneren slik at de kan behandles i prosessoren. Hvilket format, MPEG-1 -2 eller -4, bestemmes av decoderen, som er i kretsen ut av kortet. Eller softwaren, om du vil det. Når ting har vært innom prosessoren, kan de i prinsippet gå hvor som helst..., avhengig av programvaren du bruker.

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Ok. Det er vel tvilsomt om man kan kjøre signalet utenom encoderen, som omformer analoge signaler fra tuneren slik at de kan behandles i prosessoren. Hvilket format, MPEG-1 -2 eller -4, bestemmes av decoderen, som er i kretsen ut av kortet. Eller softwaren, om du vil det. Når ting har vært innom prosessoren, kan det i prinsippet hvor som helst..., avhengig av programvaren du bruker.

6546033[/snapback]

 

 

Takk for svar!

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&s=hardware.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...