Gå til innhold

Vanlig at det ikke følger med en Windows CD?

Anbefalte innlegg

Når jeg har kjøpt PC med Windows installert tidligere, har det alltid fulgt med en Windows CD. Det gjorde det ikke når jeg nå kjøpte en bærbar med XP Home ferdig lagt inn. Har de sluttet å legge med windows CDer, og i såfall er det fordi windows er så bra at man aldri trenger CDen for å installere greier lenger?

Jeg har vel betalt for en Windows lisens, siden det var lagt inn, så jeg syntes det var rart at jeg ikke fikk med en CD. Hva om jeg vil reinstallere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være opplyst om det når du kjøper ny pc, de fleste produsenter har lagt inn et ghost image på en disk partisjon på harddisken for rask og enkel reinstallering av windows. Denne er ment å erstatte windows CDen men såvidt jeg vet så har du også krav på en CD. Prat med leverandøren av pcen din og forlang å få en original cd, det ville jeg gjort. Lisensen har du fått uansett, du har et "klistremerke" med windows key som skal være klistret på pcen din, mest sannsynlig på undersiden. Da kan du også bare kopiere en kamerat sin original CD og bruke din key om leverandøren din nekter plent å gi deg en original.

Eksempel er Dell som du må betale noen kroner ekstra for å få med CD men de har også opplyst om dette så da er alt ok :)

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

Aha, ja da skal jeg høre med leverandøren. Jeg vet ikke om Windows XP Home CDene er spesielt tilpasset den maskinen man kjøper eller om alle bruker akkurat den samme versjonen. Jeg må i alle fall ha den samme Windows versjonen på CD som er lagt inn om det skulle bli noe trøbbel.

Har ikke sett det klistremerket, men har heller ikke saumfart undersiden av pcen, så vel bare kjapt over når jeg satte i batteriet. Det er der sikkert, ellers ligger vel leverandøren av pcen tynt an.

Lenke til kommentar

De er pålagt av microsoft å sette på det merket om dem har installert windows på maskinen du har kjøpt. Så dem har et forklaringsproblem om ikke det merket er klistret på, det er "ditt bevis" på at du eier en windows lisens uansett om windows er installert og har en "backup partisjon" eller om det er installert via CD kun.

Om du får en CD så vil ikke den fullt ut erstatte det backup systemet som leverandører vanligvis preinstallerer en ny pc med da disse også inneholder alt av drivere + diverse programvare (alt etter leverandør).

Lenke til kommentar

Joda, det var et Microsoftmerke under pcen. Men altså er den DVDen pcen brant ut da jeg slo den på første gang det som er min "Windows CD" som kan brukes dersom PCen noen gang spør om windows CD? (Mulig det aldri vil skje da...)

Lenke til kommentar

Tør ikke uttale meg om hva den DVD'en du brente ut inneholder, men det kan godt hende det er et disk-image av installasjonen din. Hvis alt går til hel***e en dag, så kan du bruke dette imaget og gjenopprette installasjonen slik den var da DVD'en ble brent.

Hvis det ikke er et image, så er det kanskje en spesialtilpasset Windows-CD for din maskin, med alle drivere og sånt noe. Hvis du ønsker å installere noen av Microsoftprogrammene som ikke blir installert ved en vanlig Windows-installasjon - Backup f.eks. -, så kan du kanskje bruke denne DVD'en dersom Windows spør om hvor den skal finne disse filene. Men det kan godt hende at disse filene allerede ligger på harddisken din, klare til dyst.

Hvis DVD'en din ikke er et image, så vil jeg nesten foreslå at du lager et. Det er sååå mye raskere å få maskinen på beina igjen ved å legge inn et image, sammenlignet med å reinstallere Windows fra scratch, endre oppsettet, installere applikasjoner, osv.

Det kan være en god ide å lage et nytt image hver gang du gjør "store" endringer på maskinen (HW, SW), så slipper du å legge inn en drøss med Windows-oppdateringer osv. for å bringe den up-to-date etter at du har lagt inn imaget. (Jeg følger vel ikke dette rådet selv, men jeg synes fortsatt det er en god ide.)

Selv har jeg erfaring med PowerQuest Drive Image og Norton Ghost, men jeg mener å ha lest om freeware som også kan gjøre jobben. (Google ...)

Lenke til kommentar

Ja er sansynlig at den dvden er et image av windows installasjonen din. Du har da windows og alt av drivere etc på den dvden. Er ikke sikker på hvilket system dem bruker men mest sannsynlig så kjører den dvden full reinstall av systemet ditt sånn at du kommer tilbake til en "frisk installasjon" samtidig som du sparer tid på å installere drivere osv.

Kan også være at det er noe annet dill men høres ut som om det kan ha vært en Recovery DVD du fikk brent ut der, litt uvanlig løsning etter min erfaring da Recovery delen pleier å ligge på en egen partisjon på harddisk.

Bra at du hadde merket da ;)

Lenke til kommentar
Ja er sansynlig at den dvden er et image av windows installasjonen din. Du har da windows og alt av drivere etc på den dvden. Er ikke sikker på hvilket system dem bruker men mest sannsynlig så kjører den dvden full reinstall av systemet ditt sånn at du kommer tilbake til en "frisk installasjon" samtidig som du sparer tid på å installere drivere osv.

Kan også være at det er noe annet dill men høres ut som om det kan ha vært en Recovery DVD du fikk brent ut der, litt uvanlig løsning etter min erfaring da Recovery delen pleier å ligge på en egen partisjon på harddisk.

Bra at du hadde merket da ;)

6432051[/snapback]

Det var nok en Recovery DVD, Factory Backup Disc 1 foreslo Acer-applikasjonen at jeg skulle kalle den. For alt jeg vet legges det recovery på harddisken også. Det er nå i alle fall brukt nok plass på hard disken (Ca 10 GB) uten at jeg har fått kjøpt og installert Office eller noe annet på pcen ennå.

Men uansett ville det jo vært gunstig å hatt en Windows CD. Har jo fått bruk for slik tidligere, uten at det har vært så alvorlig at jeg måtte gjøre en fullstendig reinstallering.

Lenke til kommentar
Men uansett ville det jo vært gunstig å hatt en Windows CD. Har jo fått bruk for slik tidligere, uten at det har vært så alvorlig at jeg måtte gjøre en fullstendig reinstallering.

6433430[/snapback]

Jeg vet ikke hva juristene sier om det, men i ditt tilfelle ville jeg skaffet meg en kopi av av en Windows-CD på en eller annen måte. Uten en Product Key er jo ikke CD'en noe verdt uansett, og Product Key'en har du jo kjøpt. (Du må bare evt. passe på å få tak i en OEM-utgave av CD'en, for din Product Key er antageligvis av OEM-typen. (Dell, HP, osv. bruker disse. Det innebærer at du bare har lisens til å bruke Windows på den ene maskinen. EULA'en er litt annerledes enn den vanlige "retail"-utgaven av Windows, bl.a.)

Hvis du vil "leke" litt, kan du jo lage en "unattended install" CD, der din Product Key, drivere mm. er lagt inn på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...