Gå til innhold

Stille, billig, bra og AGP. Noen ideer...

Onkel

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe meg nytt skjermkort nå, har lyst å kunne prøve noen nye spill. Har skjønt at 6600GT er blant dem hvor man får mest for pengene. Men jeg har noen ganske heavy begrensninger.

1. Støy. Hater bråk, og skal ofte lage musikk med denne PC'en i samme rom som mikrofoner. Jeg har allerede brukt litt penger på å fjerne det meste av støyen, har noen temmelig lavmælte vifter. Så jeg har ikke lyst å ødelegge det med en støvsuger i kabinettet. Og jeg har hørt at GPU-vifter er blant de mest bråkete.

2. Hovedkortet mitt har ikke PCI-e, og jeg nekter å oppgradere (se pkt 3). Altså må kortet være AGP.

3. Pæng. Jeg spiller ikke SÅ mye, så jeg har heller ikke så lyst å bruke så mye på det. Har lyst å havne under 1000, helst under 750.

Og der er problemet: pick two. Det nærmeste jeg kommer er dette, som bare faller igjennom fordi prisen er akkurat litt for lite sympatisk.

Men så lurer jeg på, kanskje jeg kan komme rundt støyproblemet på andre måter enn ved å kjøpe noe vifteløst?

- Er noen av kortene mer stille enn andre? HVOR stille blir sånne vifter, i lavprisområdet?

- Kan jeg regulere ned hastigheten på viftene med software, og bare stille det opp igjen når jeg trenger guffe? Er det noen av kortene som gjør det selv? Er det forsvarlig å modde slikt?

- Kan et sånt kort og dermed viftene "skrus av" mens det står i PC'en, feks med "disable" i enhetsbehandlingen? En omstart ville ikke gjort så mye hvis dette ville fungere stabilt. Jeg har en skjerm som i dag får et RGB-signal fra det kortet jeg har. Men den har en DVI-inngang også, og i prinsippet burde jeg vel kunne ha begge stående i og bare skifte på inngangsvelgeren på skjermen...? Ja? :)

Uansett, alle ideer og innspill mottas med takk!

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe spesielt stort utvalg av agp-kort nå til dags.

Du spiller ikke så mye sier du,hva du spiller nå du spiller da?

Du kan jo se på geforce fx5serien,men det nytter ikke å spille med di.

Eg ville gått for et geforce6600gt eller noe lignende pga då kan du bruke pcen til spill og du slipper å oppgradere det med en gang.

Men eg vett ikke hvor mye lyd di lager.

MEn her har du et men det er noe dyrere men det er greit nokk til spill og du slipper viftestøy. https://prisguiden.no/product.php?productId=30888

Kaster inn en link til prisguiden,alle kortene her er uten vifte,men som du ser er det et lite utvalg...

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

EDIT: Ville tatt rådet til uburen og sjekket etter demovarer på komplett,netshop eller noen av di andre nettbutikkene viss di selger demovarer,du kan gjere mange fine kupp dr.

Kjøpte nettopp x1800xt dr for 2000kr og var faktisk så heldig at det eg har fått er heilt nytt fra i fra sappfire! :w00t:

Ville og sjekket her---> http://bruktmarked.hardware.no/kat.php?k=77 er vell her du finner mest agp-kort nå for tiden. ;)

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

Finner saker til rett under 1000-lappen, men det er bare varianter med store vifter. Så er det noen som vet noe om måter å dempe støyen fra disse?

For eksempel, hva skjer om jeg bruker software til å UNDERKLOKKE kortet massivt til "vanlig" bruk, og så trekke frekvensene opp igjen når jeg skal spille? Vil viftene regulere seg selv og bil mye mer lavmælte?

Lenke til kommentar

Woooo! Har bestilt et råbillig 6600 GT (Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP8X, "Ultra/1960 XP" ViVo/2xDVI, demobrukt på komplett for latterlige 450,-!)

Bare heiv meg innpå og sikret meg det før jeg visste noe om det, sånn at jeg heller kunne avbestille hvis brukererfaringer og tester var dårlige. Og så viser det seg at det vinner tester (innenfor sammenlignbare kort), og attpåtil har en relativt stille vifte. Julekveld og jackpot samtidig! :!:

Men allikevel er det veldig interessant det du skriver om, Siddis! Rage3D, jeg regner med det ikke er NVIDIA's eget verktøy (i og med at de da ville ha knabbet "Rage"-navnet fra ATI)?

*Google litt*

Igjen, tusen takk!

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Og blir det for mye støy, kan du bare slenge på en https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

evt. https://prisguiden.no/product.php?productId=43126

6440176[/snapback]

NYDELIG! Takker!

Funker driverne jeg lastet ned fra nVidia og Gainward bra, ligger jeg an til å ha spart en tusenlapp. Er spent på hvor støyende den viser seg å være (og har også funnet et par spor til å skru ned viftehastigheten: Dynamic Fan Speed i Expertool, og også visstnok skal kunne gjøre det same for andre 6600GT-baserte kort). Men blir det for ille kjøper jeg en sånn heatpipe.

<m

Lenke til kommentar
Jo, takk. Jeg var enormt fornøyd den første timen. Men så skjedde dette!

Grrr! Tidenes nedtur, foreløpig.

6455082[/snapback]

Ta kontakt med Komplett du. Hyggelige mennesker som gjør alt for å ha fornøyde kunder. :yes:

Du får sikkert beskjed om å sende kortet i retur.

Så får du sikkert et annet eller de prøver å fikse det.

Bare husk å ta kontakt med dem først.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ligger an til å bli refundert. Så jeg kjøper nytt for å erstatte det, gidder ikke mer demopes.

Hva vil dere si er best valuta for pengene av:

- PNY 6600GT 900Mhz 128MB DDR3 for 900,-

- eller XFX 6800XT 1000MHz 256MB DDR2 for 1200,-?

Gode kjøp begge deler, syns jeg det virker som. PNY-kortet ligger gjennomgående ca 300,- under konkurrentene med samme brikke. Er det fordi PNY leverer dårligere kvalitet? XFX skulle vel være solid nok.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...