andesam Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Vurderer å utdanne meg som ingenør, er ikke helt sikker på hva slags enda. Skal begynne på VK2 media til høsten, så jeg har litt tid å bestemme meg på. Så, spørsmålet; på sesjonen for noen måneder siden søkte jeg meg inn på hærens transportsenter (for å prøve å få setifikat til trailer elns), men er det mulig å endre valget sitt slik at jeg heller kan ta ingenør utdannelsen min der? Mangler 3MX og 2FY, så er det også mulig å utsette det enda et år, så jeg kan ta matte og fysikk hos privatist? Skal inn høsten 07 i utgangspunktet. - Andreas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Tenker du på å gå krigsskole nå? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 hva mener du? på sesjonen fikk jeg vite at man kunne ta ingenør utdannelse i forsvaret og man var sikret jobb i et par år etterpå. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Ja, helt riktig det. Du kan ta utdanning i forsvaret. Noe som ser veldig positivt ut når du skal søke jobb. Da vet arbeidsgiver at du har disiplin og at du har tatt utdanningen din i forsvaret. Noe som alltid er credz. Har faktisk vurdert å ta utdanningen min der. Ingen studiegjeld. Ingen husleiegreier. Alt tar de hånd om. Du må bare satse skikkelig. Men så er det visse ting du orker. Tar en stund før du klatrer oppover og får sjefsstilling. Så i begynnelsen må du kanskje krype i møkka. Hehe, men gjør det. Sats på det. Og ring vernepliktskontoret i Hamar og spør angående dette. De som tar telefonen er veldig hyggelige og gir deg oftest god informasjon. Dessuten så anbefaler jeg deg å ta 3MX og 2FY som privatist ja. Siden du har Media i VK2 nå. Du er vel klar over at du først må ha 2MX også. Men prøv å ta et av fagene nå i høst. Media er vel ikke blodslit tenker jeg meg. Så du får nok tid til å ta opp et fag nå. Så får du det lettere når du skal ta opp det siste faget du må ha. Enten fysikken eller matten. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 Takker for responsen . Det er kanskje en ide å snakke med rådgiveren på skolen til høsten også? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Rådgivere på skoler vet særs lite angående militæret. De kan anbefale deg til skoler og universiteter osv. Men de er jo der for å gi deg veiledning om videre utdanning. Dessverre så har de ikke nok kunnskap om mulighetene i forsvaret. Syns det er bedre at du snakker med folk som virkelig har peiling og synsvinkel. Ta en titt her. Det kan gi det noen få pekepinn på hvordan det er. Lærere vet lite som sagt. Snakk heller med folk som kan dette. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Etter man har tatt utdannelse i forsvaret så binder man seg til å jobbe i forsvaret i x antall år. Tjener ikke særlig mye mens man jobber der, men har jo ingen utgifter heller. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Det er jo også en fordel. Så er man garantert jobb og igjen erfaring. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Men som nevnt så tjener man veldig lite og det er som ofte lang vervetid. Opptil 6 år! Lenke til kommentar
czr Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Tull og ball.. På ingenørskolen på Jørstadmoen er det 3,5 års skolegang med 3 års plikttjeneste (mulig at det er omvendt). Lønnen starter på rundt 250000 kan jeg tenke meg, for derretter å stige litt hvert år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå