Gå til innhold

Enda en død IBM. Hvordan drepe neste ????


JohanP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dere la slike poster skjemme ut Hw.no dette er jo ren oppfordring til svindel og jeg ville aldri ha sponset ett firma som lar slikt florere på sidene deres.

Dere burde slette brukeren og få ryddet opp i dette fjortiss tullet som blir presentert på sidene her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 12:37, skrev zup:

Hvordan kan dere la slike poster skjemme ut Hw.no dette er jo ren oppfordring til svindel og jeg ville aldri ha sponset ett firma som lar slikt florere på sidene deres.

Dere burde slette brukeren og få ryddet opp i dette fjortiss tullet som blir presentert på sidene her.


http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=5749&forum=62 <--- kan tenke meg det frista med en liten svindel der og =)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 12:46, skrev zup:

Var litt frustrert når disken ikke virket, men har litt moralsk holdning og tenker at gjør jeg ting mot andre, så gjør de ting mot meg. Uansett så oppfordring til svindel kan vel grense mot medskyld?



JA jeg er sikker på at ibm ville kommet og tatt deg hadde du ødelakt disken

Lenke til kommentar

Har selv en IBM Deskstar 60GB 60GXP. Alt jeg gjorde for å få den til å "klikke" var å installere et litt defekt winxp. Plutselig en dag ville den bare ikke starte, kunne ikke formatere den eller noe. Kom kun inn på den i slave- mode. Så bare forsøk å slett et par systemfiler i windows -det er helt lovlig.

-Kommer ikke til å kjøpe IBM med det første, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 12:37, skrev zup:

Hvordan kan dere la slike poster skjemme ut Hw.no dette er jo ren oppfordring til svindel og jeg ville aldri ha sponset ett firma som lar slikt florere på sidene deres...


 

Enig der. Ble litt sjokkert over at spørsmålet ble postet i det hele tatt og litt mer sjokkert over at folk faktisk svarer på hvordan han bør gjøre det. Det er ikke rart om det vil ta lang tid å få byttet ting dersom de returnerte varene må sjekkes for alle mulige svindelforsøk.

Lenke til kommentar

Å med vilje ødelegge en gjenstand for å få ny på garantien, det er ikke et hakk bedre enn å stjele!!! Og dere som har kommet med forslag til hvordan en kan gjøre for å ødelegge harddisken uten at det viser fysisk: Kan dere vennligst tenke dere litt om før dere hjelper en person med å begå kriminelle handlinger.

 

Det at IBM har hatt svært mange returer på en eller to av seriene sine, er i hovedsak på grunn av at det er blitt solgt ekstremt mange av dem. Jeg er klar over at de i tillegg har vært litt uheldige med disse seriene, og at den prosentvise returen har vært litt høyere enn øvrige modeller.

Men at dette skulle tilsi at enhver som har en harddisk i disse seriene skulle kunne få ny til tross for at de fungerer, er dere klar over hvilke konsekvenser dette ville hatt?

Hvis det var slik det skulle fungere, hvordan tror dere harddiskprodusentene skulle kunne produsere rimelige disker da? De ville blitt nødt til å ta en mye høyere pris for hver eneste harddisk, i tilfelle noe slikt skulle skje. Er det det dere vil?

 

Som en nevnte tidligere i denne tråden: Hvis dere vil ha sikre data, så ta backup! Dette gjelder uansett hvilken harddisk en bruker, uavhengig av merke. Eller så kan en sette opp et raid med feiltoleranse, slik at en kan bytte defekte harddisker uten å tape data.

 

Og til moderatoerne av dette forumet: dere slår hardt ned på alt som har med piratkopiering og lignende å gjøre, fordi det er kriminelt. Hva med dette da? Er det mindre kriminelt? Her er det ikke bare snakk om å ta fra produsenten et eventuelt salg (slik som det er med piratkopiering), men faktisk påføre produsenten et direkte økonomisk tap. I mine øyne er dette dermed mye verre.

 

mvh,

person som ikke liker kriminelle mennesker som gjør verden dyrere å leve i for alle andre.

Lenke til kommentar

Takk Roadrunner

Denne tråden skulle ikke eksistert!!

(Vil bare si, at jeg har brukt plenty IBM disker 45GXP 60GXP og 120GXP og ingen har noengang klikket for meg eller de jeg har bygget pc'er for. Den eldste 45GXP disken fikk etterhvert litt ulyder, men jeg kjørte diagnose programmet til ibm, den gjorde et eller annet og den har kjørt som en drøm siden!

Eneste disken jeg noen gang har hatt problemer med er WD. De gamle seriene til WD stinket, de nye er mye bedre heldigvis!)

Lenke til kommentar

2 DTLA307030 Harddisk 30.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 551.99

REP HOS IBM

 

2 DTLA307030 Harddisk 30.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 563.35

REP HOS IBM

 

0 IC35L080 Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" Deskstar 120 GXP 867.95

REP HOS IBM

1 IC35L080 Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" Deskstar 120 GXP 865.86

REP HOS IBM

1 DTLA307030 Harddisk 30.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 558.16

REP HOS IBM

 

1 IC35L060AVER07 Harddisk 60GB IDE 7200RPM Deskstar 60GXP UDMA100 627.53

REP HOS IBM

2 DTLA307075 Harddisk 75.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 767.06

REP HOS IBM

2 DTLA307075 Harddisk 75.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 767.06

REP HOS IBM

 

9 DTLA307045 Harddisk 45.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 2MB 456.59

REP HOS IBM

 

8 DTLA307030 Harddisk 30.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 548.14

REP HOS IBM

 

1 DJNA371800 HARDDISK,18.0GB,3.5",UDMA 66,7200RPM,IDE 372.00

REP HOS IBM

 

1 DPTA371360 HARDDISK,13.6GB,3,5",UDMA 66,7200RPM,IDE 182.71

REP HOS IBM

 

1 DPTA372050 HARDDISK,20.5GB,3.5",UDMA 66,7200RPM,IDE 372.00

REP HOS IBM

 

1 IC35L060AVVA07 Harddisk 61.4GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 120GXP 802.74

REP HOS IBM

10 DTLA307030 Harddisk 30.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 2MB 75GXP 637.87

REPARERT HOS IBM

 

-------------------------------------

 

Dette er sakset fra en kjent Norsk Web-shop. Hvis dette var snakk om en bil, så tror jeg INGEN ville kjøpt den. Uansett om den var billig og man fikk bra fart på den.

 

Har bestilt meg en WD 120 GB caviar for å bytte ut 40 GB IBM

Lenke til kommentar

Svindelerene i denne saken her er vel heller IBM.

 

Jeg er klar over at feil kan oppstå på alle harddisker uansett merke, men det har aldri vært så stor og veldokummentert sak som mot disse to IBM seriene.

Som skrevet før, er IBM blitt saksøkt for sin 75GXP serie : http://www.hardware.no/nyheter/oktober01/i...m_saksøkes.html

 

I slike tilfeller burde rett og slett IBM bøye av mot kundene. INGEN andre harddisk serier har noen gang hatt så stor feilprosent som denne.

 

Selvfølgelig tar jeg sikkerthetskopier og det gjør jeg ofte, men det får være måte på å ta sikkerhetskopier av en så stor harddisk når jeg av erfaringer så og si vet at den kommer til å dø (med de konsekvensene det vil få for meg).

Da denne IBM serien kom, ble det solgt en utrolig menge av disse. Jeg også leste for lenge siden at mange hadde fått problemer og den gang så blåse også jeg av dette ; Skulle bare mangle az noen vil få problemer, tatt i betraktning de mengdene som er blit solgt av de.

Siden den gang så er det bare jeg og en annen kamerat som har noen gjenlevende harddisker fra den serien. Alle de andre som kjøpte sammen med meg i sin tid, har død ut en etter en (og det smertefullt for eieren).

Kall meg gjerne en svindler i denne saken, men jeg er en enkel forbruker som nå vil ta sine forhåndsregler. Svindlerne i denne saken er IBM !!

 

Husk at det er kunden som er den svake part og det er vi som også mister dataen.

Jeg betaler gjerne litt ekstra på harddisker man kan stole på (selv om jeg vet at ingen er feilfrie), så kan heller dere andre fortsette å "backe opp" leverandører som tjener penger av å "svindle" sine kunder på denne måten.

 

(PS! Ja, jeg har, og har hatt mange andre harddisker siden min første PC i 1992).

Lenke til kommentar

Jeg hadde en IBM 75GXP 30,1 Gb som tok kvelden. Spilte Deus Ex en kveld, og da jeg hadde kommet tilbake etter en kort tur på dass, hadde maskina hengt seg og harddisken lagde stygge skrapelyder. Jeg restarta maskina, men windows ville ikke starte - det funka en gang da jeg slo kabinettet. Det gjelder å treffe det "strategiske punktet" :grin:

Så ærlig som jeg var kjørte jeg scandisk, som brukte rundt 20t på fikse alle skadede clustere, og så måtte jeg installere alt på nytt. Dritkult dêt :wink:

Tenk på all "arbeidstiden" man bruker på det!

 

Uansett så fucka disken enda en gang, og da bytta jeg den hos psdata. Men jeg fikk igjen en 75GXP 40Gb :smile:

 

Mitt råd er å laste ned et test-program fra IBM (husker ikke navnet). Der er det mulig å "teste" disken. Dvs. at den leser konstant helt til du avbryter. I tillegg så står temperaturen i disken oppgitt! Kjør disken der et par timer... Den lå på 45 da jeg begynte, men økte hele tiden...

Lenke til kommentar

Mine 2 IBM harddisker har alltid stått bak en 80mm vifta, men alikevel sjedde det.

 

For 9 mnd. siden fikk den ene harddisken masse bad cluster. Mange timers arbeid og mye kluss. Jeg lastet ned et prog. fra IBM som hentet opp nye sjulte clustere og erstatet de ødlagte.

Men 3 mnd. senere døde den fullstendig og ALT forsvant (fikk ikke tilgang til harddisken i det hele tatt). Hurra! Det prog. hjalp meg i 3 mnd. og dumme meg stolte på harddisken og tapte MYE data.

Backupen var da nesten en mnd. gammel og det er UTROLIG mye man mister på én mnd. (bare gled dere!)

 

Altså uansett om harrdisken sto bak vifte, så døde den alikevel.

 

[ Denne Melding var redigert av: JohanP på 2002-10-15 17:01 ]

Lenke til kommentar

Har selv 2 IBM disker som lever i beste velgående, den ene mista partition table (eller hva det nå heter der den lagrer hvordan disken er delt i flere disker) For å få disken din til slutte å virke tregner du varme og en 90cm ide-kabel. Sett pc'en utenfor ovnen som du setter på 60-70 grader (badstu virker også) sleng disken inn i ovnen med kabel og greier og start en stress test, lurer på hvor lenge den lever......

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 14:00, skrev Kafarsken:


..


-------------------------------------


Dette er sakset fra en kjent Norsk Web-shop. Hvis dette var snakk om en bil, så tror jeg INGEN ville kjøpt den. Uansett om den var billig og man fikk bra fart på den.


 

Du gidder ikke sakse reparasjoner på alle andre typer harddisker også, så vi har noe å sammenlikne med?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 12:00, skrev JohanP:


"Å jukse" meg til en harddisk på denne måten føler jeg er helt rett måte å gjøre det på.

Mener du virkelig at jeg bare skal vente på at den dør av seg selv ? Og være livredd for hva jeg legger på den ?


 

Det der er jo idiotisk sagt. Sannsynligheten for at din HD dør i nermeste fremtid er nok langt under 1%. Hadde den vært over 1% hadde nok ikke IBM fått lov til å lage harddisker.

 

Det er skikkelig sleipt å få ny på den måten, selv om det kanskje er fristende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...