Gå til innhold

Enda en død IBM. Hvordan drepe neste ????


JohanP

Anbefalte innlegg

I går døde IBM hardisken til en av kameratene mine.

Siden jeg viste at IBM harddisken vil dø før eller siden, så hadde jeg ra før anbefalt han å bare ha "tull" (erstatlige ting) på den.

Og den døde (som så og si alle IBM harddiskene jeg kjenner har gjort).

 

Så til problemet :

 

Jeg også sitter igjen med en IBM 45GB harddisk som jeg VET før etter siden vil dø, og derfor tør jeg ikke å ha for mye kult på den.

Komplett sa til meg at jeg måtte vente til den døde før jeg kunne sende den inn, uansett hvor mange døde IBM harddisker jeg har vært borti før.

Altså jeg vil nå gå inn for aktiv dødshjelp til min IBM slik at jeg kan sende den inn og få ny (IKKE IBM) harddisk.

 

Hvordan skal jeg drepe den???

Jeg kan selvfølgelig ikke hive den i bakken eller kortslutte den, pga. da vil vel de se det.

Hva med å la den jobbe ekstremt med en varm hårføner rettet mot seg ?

Noen som har none synspunkter / ideer i denne sammenheng ??

 

 

mvh

 

en som HATER IBM etter smertelige erfaringer.

 

[ Denne Melding var redigert av: JohanP på 2002-10-15 13:55 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker fint å slippe den fra litt høyde og ned på et teppebelagt gulv. Da blir det ingen merker i den, men tro meg den funker ikke etterpå. :smile:

Leverte inn en HD som ikke ville oppføre seg som den skulle, men diagnoseprogrammet til butikken fant ingen feil, så de kunne ikke gi meg en ny. (Selvfølgelig)

Fikk tips om at dersom det ikke gav seg, så fikk jeg heller benytte "dirty tricks" (les: slippe fra stor høyde, eller dunke i bordet) og levere den inn på nytt.

Heldigvis ble ikke dette nødvendig siden disken fungerte helt fint da jeg fikk den igjen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan alle klarer å ødelegge IBM disker. Eller kanskje det bare er de som har ødelagte IBM disker som klager, og WD folkene tier stille. :smile:

 

Jeg har 2 IBM disker som har kjørt fint i to år nå. Og de har fått kjørt seg ganske bra veldig lenge. Jeg har aldri hatt noen problemer med de, og jeg har flere kamerater som ikke har hatt problemer med IBM disker.

 

Men dette er kanskje en post som man klager på IBM disker, så jeg skal holde kjeft jeg. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg har 2 IBM disker som har kjørt fint i to år nå. Og de har fått kjørt seg ganske bra veldig lenge. Jeg har aldri hatt noen problemer med de, og jeg har flere kamerater som ikke har hatt problemer med IBM disker.


 

Vet det er rart, virker som det er stor forskjell på de, kjørte jo to stykker inne i et lite glovarmt kabinett, uten vifter i lang tid, den ene har fått bank av massive g-krefter, og de lever i beste velgående begge to.

 

AtW

Lenke til kommentar

er bare 75gxp serien som har frynsete rykte... har selv en 3 år gammel 20gb 7200 rpm ibm disk som aldri har gitt meg noen problemer :eek:)

 

må legges til at 75gxp serien var SVÆRT populær, noe en serie blir når den er billigst og raskest... så flere muligheter for at noe går feil når det er flere disker i bruk...

Lenke til kommentar

La disken gå i et passe varmt kabinett/rom med en eller annen form for stresstest, så har den nok feilet etter en dag eller noe sånt. En 60GXP eller 75GXP klarer aldri det. Jeg får nesten frysninger når jeg ser på Komplett.no at på mest solgt-lista står det en Deskstar(det har det gjort i flere uker nå)......

 

Reidar

 

[ Denne Melding var redigert av: rks på 2002-10-15 11:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 10:35, skrev JohanP:

Hvordan skal jeg drepe den???


 

Lars anbefaler IBM-killers:

* Hagle (ka-klack)

* Balltre

* Olje iblandet sandkorn-bad

* Høyttrykkspyler

* Hårføner

* Elektromagetisk påvirkning under operasjon

* Fall fra stor høyde

* Hjemmelaget flammekaster

* Påkjørsel med bil

Lenke til kommentar

Quote:


kilogram skrev (2002-10-15 11:48):

Husk at ein del nettbutikkar følger sånn halveis med på forumet her, og det kan godt vere at dei plukkar opp namn (evt. brukernamn) som dei passar ekstra godt på? Berre min lille konspirasjonsteori... :razz:



hehe... :smile:

 

Vel, hva med det såkalte "breathing hole" som er på disker? Hva skjer hvis man tetter det? har alltid egentlig lurt på det, i og med at platene ikke tåler så mye som et støvfnugg, så er det jo merkelig å ha et "luftehull"?

Lenke til kommentar

Den 2002-10-15 11:35, skrev rks:

La disken gå i et passe varmt kabinett/rom med en eller annen form for stresstest, så har den nok feilet etter en dag eller noe sånt. En 60GXP eller 75GXP klarer aldri det. Jeg får nesten frysninger når jeg ser på Komplett.no at på mest solgt-lista står det en Deskstar(det har det gjort i flere uker nå)......

 

Reidar

 

 

Kult! Mine disker har klart dette i snart 2 år!!

Det er vel bare 'flaks' det, ikke sant rks?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 11:33, skrev Reggie Regis:

Jeg skjønner problemet, men synes ikke det er riktig å hjelpe deg med å jukse for at du skal tilsnike deg en ny disk på garantien. Du får bruke den flittig og håpe at den dør av seg selv.


 

"Å jukse" meg til en harddisk på denne måten føler jeg er helt rett måte å gjøre det på.

Mener du virkelig at jeg bare skal vente på at den dør av seg selv ? Og være livredd for hva jeg legger på den ?

Nei takk. Jeg mener en harddisk skal være å stole på og det har IKKE de IBM'en jeg har hatt (og flere av mine kamerater) vært.

 

Hadde verden vært rettferdig så skulle jeg ha saksøkt IBM pga. av dette, men hvor langt kommer "mannen i gata" med det?

(Nå er jo IBM allerede saksøkt av denne grunnen og jeg vet ikke utfallet der, men uansett så hjelper det ikke meg med all data'en som ble borte fra tidligere krasjer.

 

**** og mye tid jeg har brukt på å hjelpe andre (og meg selv) med disse IBM ****skapene. IBM burde heller byttet ALLE disse harddiskene i de seriene som har dette problemet, selv de som tilnå har fungert perfekt.

Neida, de vil at vi skal vente til den dør med all den fustrasjon det gir oss.

 

Og til de som er heldige nok til å ha hatt IBM i flere år nå uten krasj : Så langt har dere vært HELDIGE, men plutselig så skjer det. Ikke **** om jeg venter en gang til på det !!!!

DENNE IBM'EN SKAL DØ !

Lenke til kommentar

Det er rart åssen sånne ting spres i et vennemiljø. Kjenner en fyr som notorisk hater WD fordi flere av vennene hans har hatt WDer som har dødd. Jeg har fire WDer og de går som det suser :smile:

 

Til saken: Stemmer egentlig for det derre forslaget med gulvteppet som involverte 'misting' fra en høyde. Det virker faktisk mindre skittent enn å blåse på den med hårføner eller noe i den dur. For øvrig er det jo sagt at IBM-disker ikke skal stå på mer enn 10 timer i strekk eller noe. Du kan jo la den stå på i 100 timer i strekk for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Heisann. JohanP

 

Hva du foreslår er.... på kant med loven, kan du si.

Jeg synes det er tåpelig, og uansvarlig oppførsel basert på få realiteter!

 

Jeg har selv to IBM disker. En 60 GBs 60GXP, og en 120GB 120GXP (kult det med størrelse vs. modell, hva? :wink:)

Disse diskene kjører helt fint. De "knatrer" litt, men er kjørt veldig hardt siden jeg anskaffet dem. Jeg har ikke hatt noen problemer med diskene. Det KAN ha noe å si at jeg kjører dem i et Chieftec Scorpio kabinett med en 80x80mm vifte som blåser intenst på dem konstant, menmen... De overvåkes med temperaturmåler, og jeg kan si deg at temperaturen er ikke et problem. Jeg har hørt mye negativt om IBM på nettet. Spesiellt her på HW forumet. Men jeg har ikke vært borti dårlige IBM disker selv. Hva jeg HAR dårlig erfaring med er WD disker. WD er kanskje OK nå, men de var ikke det. De, so IBM har vært mindre heldige med noen serier.

 

SLUTT Å SYTE!

Lenke til kommentar
Quote:


JohanP skrev (2002-10-15 12:00):



"Å jukse" meg til en harddisk på denne måten føler jeg er helt rett måte å gjøre det på.

Mener du virkelig at jeg bare skal vente på at den dør av seg selv ? Og være livredd for hva jeg legger på den ?

Nei takk. Jeg mener en harddisk skal være å stole på og det har IKKE de IBM'en jeg har hatt (og flere av mine kamerater) vært.



Å jukse seg til noe du ikke er fornøyd med er det samme som tyveri. Selv om du kjøper noe andre disk merker "må" du ta backup av dem også, Du skal "aldri" stole på en harddisk uannsett "merke". Eg stoler ikke på noen disker. Har hatt retur på wd,maxtor,SG, Men har ikke hatt retur på ibm som eg kan huske. Har 4 IBM-DTLA-307045 som er 21 månder nå, Så har eg og en WDC WD1000BB-50CCB0 som er den siste nye. Og eg og kjenner mangen som har ibm, Men ingen har hatt retur på dem enda.
Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt en IBM 75 gxp som ble ødelagt av seg selv etter ett år. Personlig mener jeg at hele 75 gxp serien er en produksjonsfeil som dermed automatisk burde gi deg mulighet til å bytte den.

 

Problemet med posten din er at den kan gjøre det vanskeligere for oss å få byttet ting når de går i stykker på vanlig måte.

 

Det er ikke sikkert at disken din må være helt død for at du skal få byttet den heller. Det var ikke min. Sjekk den med diskverktøy. Er du heldig får du noen feilmeldinger allerede nå, uten å måtte gå drastisk til verks.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...