Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Video kamera!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe et video-kamera til hele familien, har ikke peiling, så trenger litt råd å tips.

Kamera vil bli brukt når de forskjellige familie-medlemmene er ute å reiser /ferie. Dvs at kamera mest sansynlig vil bli lite eller ikke brukt anna enn i sommerferier.

Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger på kamera. Men pris er ingen direkte hindring. Ønsker et kamra som gir mye for pengene, men av den billige/billigste klassen. Men det trenger ikke nødvendigvis være det aller billigste om dette ikke er å annbefale.

Kamera vil bli brukt av "vanlige" folk uten noen filmerfaring. Og vil bare bli brukt til å dokumentere minner og vist for familien. Så d er greit at d e plug&play mye av d. Altså enkelt å bruke. Noe voldsomt med funksjoner er ikke nødvendig.

Håper på noen tips og triks, og veldig gjerne annbefaling på forskjellige kamera som kan passe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hett tips er Panasonic sine 3CCD kamera. De finnes i forskjellige prisklasser, og er nesten alltid testvinnere i sine klasser.

Søk etter følgende på forumet, så finner du mer info og gode erfaringer:

GS180

GS280

GS300

GS500

Evt. med bindestrek mellom GS og tallet (GS-180) da det varierer hvordan man skriver det.

Lenke til kommentar

Du kan velge mellom MiniDV tape, DVDplate eller Harddiskkamera. Jeg ville gått for miniDV tape men hvis du er sikker på at du aldri kommer til å redigere, legge inn på pc etc, så er kansje miniDVDer et alternativ.

Lenke til kommentar
Du kan velge mellom MiniDV tape, DVDplate eller Harddiskkamera. Jeg ville gått for miniDV tape men hvis du er sikker på at du aldri kommer til å redigere, legge inn på pc etc, så er kansje miniDVDer et alternativ.

6430366[/snapback]

Jeg legger de inn på dataen å redigerer filmen, i et enkelt redigeringsprogram. Deler inn i kapittel osv. Har gjort d før.

Lenke til kommentar

Etter å ha diskutert litt, har vi funne ut at vi ønsker å innvistere i noe som er litt bedre enn d billigste, ønsker å bruke opptil 5000-6000 +/- på et videokamera.

Har kikket litt på harddisk baserte videokamera, frister, men åpen for alle forslag.

Noen som har noen annbefalinger, tips å komme med?

Edit: Skrivefeil

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar

Harddiskkamera trur eg ikkje er det beste valet (både når det gjeld kvalitet og redigeringsmogelegheiter), sjå heller på dei Panasonic-kameraa Afseth nemnte. Er ikkje sikker på prisane, men NV-GS280 eller NV-GS300 trur er rundt den prisen. Forskjellen på dei to er at GS300 har DV-inn, slik at ein kan spele video attende på tape.

Lenke til kommentar
Harddiskkamera trur eg ikkje er det beste valet (både når det gjeld kvalitet og redigeringsmogelegheiter), sjå heller på dei Panasonic-kameraa Afseth nemnte. Er ikkje sikker på prisane, men NV-GS280 eller NV-GS300 trur er rundt den prisen. Forskjellen på dei to er at GS300 har DV-inn, slik at ein kan spele video attende på tape.

Slutter meg (som vanlig :o) til Panasonic-folket, både på 1CCD og 3CCD synes de å ha de beste alternativene akkurat nå. De rimeligste, 1CCD-kameraene NV-GS27 og NV-GS37 koster hhv ca 2400 og 3400 kr, og er begge gode kameraer. Hovedforskjellen mellom disse, er videolys og bundle, samt at NV-GS37 støtter DV-streaming over USB (i full DV-kvalitet, så langt som jeg har vært i stand til å bedømme). NV-GS37 er nylig testet her på Akam, og jeg har lagt inn en brukererfaring i Produktguiden (jeg har dette kameraet selv).

Ellers er både NV-GS180, 280 og 300 kameraer du bør kikke på, spesielt de to siste, tatt i betraktning at de har svært god optikk (Leica), og optisk billedstabilisator. Det siste har ingen av konkurrentene i moderat prisklasse. NV-GS300 har lenge vært solgt for rundt 6100 kr, men ser ut til å ha steget noe nå. NV-GS280 ligger fremdeles i dette leiet, og er et helt greit alternativ, så lenge du ikke trenger å spille video tilbake på DV-bånd. For meg er det ikke nødvendig, men forstår jo at det kan være kjekt å ha for noen...

Lenke til kommentar
Etter å ha diskutert litt, har vi funne ut at vi ønsker å innvistere i noe som er litt bedre enn d billigste, ønsker å bruke opptil 5000-6000 +/- på et videokamera.

Har kikket litt på harddisk baserte videokamera, frister, men åpen for alle forslag.

Til 5-6000 kroner kan du enten kjøpe et harddiskbasert kamera med r*vva kvalitet, eller et mini-DV kamera med meget god kvalitet (Panasonic sine GS-kamera er som sagt gode valg). Samtidig er ikke harddiskkamera det beste valget om du skal redigere.

Du betaler nemlig veldig mye bare for at kamera har harddisk, og blant annet kommer JVC sine harddiskkamera veldig ofte nederst i tester for tiden, mens Panasonic sine 3CCD modeller tar det som er av førsteplasser omtrent.

Lenke til kommentar

Kjenner til testen du nevner Afseth , og vil bare meddele at akkurat denne modellen er sendt inn til Japan for eventuell avdekking av feil på testeksemplaret. I siste utgave av Digital World får vi en kjempetest på harddisk baserte kamera, så å si at harddisk baserte kamera er r----- som du skriver er vel kanskje å ta hardt i ?

Link til test som viser at modellen mindre enn 27 som ble testet kom rimelig godt ut ifølge denne testen http://www.jvc.co.uk/article.php?id=100417&catid=14.

Håper du skjønner at jeg skriver inn for å forklare litt Afseth , det er ikke forsøk på reklame. Har forstått at du er glad i Panasonic, men det betyr ikke at alle andre produsenter har dårlige produkter. Så snevre må vi jo ikke være.

Lenke til kommentar

Nå har det vært mye kritikk mot JVC for akkurat disse HDD modellene, nettopp på det som går med bildekvalitet, og det er ikke til å stikke under en stol at man betaler mye for ny teknologi. Slik har det alltid vært. Og skal man holde en lav pris, så går det da ut over andre aspekter, som f.eks bildekvalitet, optikk og lignende.

Testen du linker til (eller utdrag fra den) skriver ingenting om bildekvalitet. Det kan jo bety at JVC ikke syntes kommentarene om bildekvaliteten var spesielt bra. Det står mye positivt om brukervennligheten (det har jeg aldri nektet for, selv om jeg personlig hadde syntes det var tungvint med redigering og lignende), men at de utelater alt som har med bildekvalitet å gjøre, virker jo mildt sagt noe mistenkelig.

Testere har forskjellige preferanser, og personen som utførte denne testen har kanskje lagt mer vekt på brukervennlighet enn andre testere. En tester som legger mest vekt på bildekvalitet (som i mine øyne er det viktigste) vil kanskje ikke være så positivt innstilt til kameraet.

Testen i Digital World er i følge deg på harddisk baserte kamera. Jeg har ikke kritisert JVC direkte her, drar de bare frem som et eksempel på HDD kamera (ikke vær så hårsår ;) ) og kan godt være at de er blant de beste HDD kameraene. Det ser jeg ikke som usannsynlig, og har heller aldri nektet for.

Når det er sagt; Alle kamera har et eller annet sted vunnet en test eller to... seriøs eller useriøs. Panasonic vinner omtrent alle det andre... og da hovedsaklig tester som vektlegger bildekvalitet.

Du kaller meg snever... jeg ser meg ikke som snever fordi jeg foretrekker et merke fremfor et annet og forteller om mine erfaringer. Skulle tro at du som har vært en stund på forumet vet at et forum er laget for ytringer, og at ytringene som kommer frem stort sett er personlige meninger basert på egne erfaringer og hva man har hørt fra andre kilder. Ingen her inne tror at jeg eller noen andre har fasiten, men vi kommer med egne erfaringer for å fortelle hva vi synes. Er ikke det lov lenger?

Min mening er denne: Akkurat nå har Panasonic de beste kameraene i mine øyne, og da må jeg få lov til å dra de frem (ser ut som de fleste som har Panasonic eller tester de er enige også). For et par år siden var det Canon jeg var mest glad i, og før det Sony. Sony er nå en sterk konkurrent til Panasonic, mens Canon har havnet litt bak spesielt på sine billige modeller. JVC har jeg lest en god del om, men ikke prøvd selv. Det er trist å si det, men det er sjelden jeg kommer over noen virkelig gode tester av JVC kamera og baserer mine uttalelser på det. Ville pr. i dag aldri kjøpt et JVC kamera basert på andres erfaringer og tester. Samme med Samsung, som stor sett havner sist i kameratester.

Dette er min mening, mens du skal få lov til å ha din. Fornøyd nå?

For ordens skyld... av kameramerker vi fører der jeg jobber, har vi Panasonic (som jeg liker) og Canon (som jeg ikke liker). Sony (som jeg liker) hadde vi før, men kan ikke konkurrere på pris pga. Sonys egen butikk rett bort i gata. Så mine meninger er ikke basert på hva vi selger og ikke selger, som du ser.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg kan vel poste en dusin tester som forteller akkurat det motsatte av hva du sier akkurat nå, "Best of all is the quality of footage that the GZ-MG21 provides". Dette er et utsagn. Når du snakker om tester ellers, GR-D360 og GZ-MG77 ble testet i siste Digital World, det er de siste testene jeg har tilgang på her i hodet, hvor begge seilte opp som nr 2 i disse testene, syns jo ikke det understreker det du sier om at JVC ikke tester bra ?

Utdrag fra Dagblad test om GR-DX57 JVC GR-DX57

Kameraet ser bra ut og har en fin størrelse. Svært god billedkvalitet. Testens beste i sollys. Klare fine farger, skarpe bilder. Innebygd lampe og god lyd. Rask fokus. Klønete plassering av knapper trekker ned. Litt høy pris. Et strålende kamera.

Afseth sier:

Det er trist å si det, men det er sjelden jeg kommer over noen virkelig gode tester av JVC kamera og baserer mine uttalelser på det. Ville pr. i dag aldri kjøpt et JVC kamera basert på andres erfaringer og tester. Samme med Samsung, som stor sett havner sist i kameratester.

Dette er jo selvfølgelig ikke det alle testene jeg sitter på sier, har vel et fåtall av testene som ikke er positive i JVC sin favør.

Selvsagt kan du ha en mening om ting,det er jo din rett, men du sier jo selv har du ikke har kunnskap om produktene til JVC, og da kan du jo vanskelig skryte eller skrive at det er r----va produkter, kan du vel ?

Til sist kan du lese om en test fra Camcorderinfo.com , håper den faller i smak da :)

http://www.camcorderinfo.com/content/JVC-G...rder-Review.htm

Godt for meg , godt for deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Har aldri sagt JVC er rævva, men at HDD kamera generelt stort sett var det. Nå ser jeg at modellen du nevner (MG21) er en annen modell enn de jeg har hørt om før. Kanskje disse er andre-generasjon og bedre? I såfall beklager jeg min uttalelse og skal drive litt mer nøye research... og lese foruminnlegg litt bedre neste gang :)

Mini-DV kameraene du nevner vet jeg lite om, og har hørt lite om. Snakket hovedsaklig om HDD kameraene. Testen du linker til, er til et 3CCD kamera i 11.000-kroners klassen (som i følge testen allikevel blir slått av GS-250 til 6000 med 7,85 mot 8,0 i bildekvalitet. Ikke stor forskjell, men prisforskjellen er stor). Panasonic har også et 3CCD kamera til 4-5000 kroner som ikke er så veldig langt bak GS-250 i bildekvalitet.

Men dette er bare én test som sagt. I andre tester kan denne JVC'en kanskje slå Panasonic GS-400, som bare koster et par-tre tusen mindre, med flere hestehoder?

Lenke til kommentar
Ja som jeg sa godt for deg , godt for meg. Kamera får veldig skryt som første 3 ccd kamera fra JVC ikke sant  :D

6452540[/snapback]

Joda, og det er bare sunt at Panasonic får en konkurrent i 3CCD markedet under 10.000. Underlig at ingen andre produsenter enn de har satset på dette. Nå kommer kanskje JVC på banen og tvinger de ned i pris.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelpen. Jeg har nå bestilt Panasonic NV-GS300E-S :) Men jeg skulle så veldig gjerne ha et ekstra batteri. Kan noen hjelpe meg? Hvilke passer og hvor kan jeg bestille? Jeg har ikke fått kamera ennå så jeg har ikke mulighet til å lese av navnet på batteriet. Kan noen hjelpe? Fant ikke noe i tilbehør på di butikkene jeg har tittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...