Gå til innhold

NITH uten generell studiekompetanse?


eikum

Anbefalte innlegg

Har søkt på NITH, har fått studieplass...

Men jeg klarte å styke på eksamen (VK2).. Det står at du trenger generell studiekompetanse for å studere der..

Har jeg sjans for å komme inn der i det hele tatt nå ?

 

Gledet meg som en unge til å starte med studie der, men kanksje ikke kommer inn nå :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var flere i klassen min som strøk i et VK2-fag før de startet på NITH, så det er helt udramatisk. Men du må ta eksamen opp igjen og bestå det i løpet av NITH-utdanningen. Er usikker på om det er noen tidsfrister her, men det er vel vanlig å ta det i løpet av høsten.

 

Bare husk å bestå denne gangen ;)

 

 

 

Offtopic:

Hvilken av NITHerne er det du skal begynne på?

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Har du faktisk tatt en telefon til skolen og bare hørt hvordan det gjøres med å ta fagene under skoleåret? :hmm:

 

Forøvrig kjekt at flere fra forumet starter ved skolen :)

6432149[/snapback]

Jepp gjorde det igår ;) hehe... skulle skrive et personlig brev om meg selv også mine datakunnskaper.. Så tror nok det går greit..

Har vell 40 studiepoeng eller noe sånt, vis det har noe å si..

Hadde en VELDIG dårlig dag på eksamen, etter det jeg vet hadde jeg skrevet feil sjanger :(

Lenke til kommentar

Interessant å høre at NITH gjør det på denne måten, spesielt med tanke på at de ikke har lov til det. Betinget opptak kan *kun* gis til søkere som er syk på eksamen, og forutsetter at søkeren har standpunktkarakter i faget.

 

Men nå er det lenge siden jeg sluttet å undre meg over disse private "høgskolene".

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Nei, det du viser til er treterminsordningen, en etablert ordning som dreier seg om søkere som mangler realfag og som søker om opptak til ingeniørutdanningen. Dette er en ordning for de som har generell studiekompetanse, men som mangler hele/deler av de spesielle opptakskravene.

 

Med andre ord så kan denne ordningen ikke brukes i de tilfeller der elever i VGS har strøket i ett eller flere fag, og dermed ikke har GSK. Faktum er at søkere som kommer inn på en slik treterminsordning får opptak på et studium som er unntatt fra de spesielle opptakskravene. Dvs. at treterminsordningen har GSK som opptakskrav, mens ingeniørutdanningen har spesielle opptakskrav i tillegg.

 

Lenke til hva forskriften sier om betinget opptak

 

For spesielt interesserte, så er unntaket for treterminsordningen gitt i forskriftens § 4-1, underpunkt 3 d)

Endret av swanky
Lenke til kommentar

I forhold til mange andre skoler så er førsteåret likt for alle ved NITH, dermed har man muligheten til å ta gjenværene fag i løpet av første året. Så sånt sett er det forståelig at skolen gjør en skjønnsmessig vurdering i de tilfellene det blir aktuelt, er tross alt utrolig kjipt at en prøve utsetter en persons videre utdannelse i minst et år når man har fått greie karakterer i faget ellers.

 

jarandm: Trådstarter vurderte et par poster tilbake nettverk og sikkerhet, mens undertegnede vurderer e-businiss. Tror hvertfall at det blir mange som havner på 2mx kurset ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

jeg tok opp siste eksamen fra vgs i løpet av mitt andre år på nith og fikk på forhånd av den vite at jeg måtte ta den før jeg ble ferdig med tredje år for å få vitnemål, men selvfølgelig vil det lønne seg å gjøre seg ferdig med sånt så tidlig som mulig...

 

Snipper_nr1: Listog er herlig ja :), hvilken linje gikk du? jeg starter BID3 nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...