Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starter slår ikke inn

Anbefalte innlegg

Fikk problemer da jeg var på tur i helga. Etter en stopp på 10 minutter ville ikke starteren slå inn når jeg vrei på nøkkelen. Ikke et klikk - ingen ting. Prøvde gjentatte ganger, men ingen reaksjon når nøkkelen ble vridd om. En kunne se at instrumentlyset ble noe svakere når nøkkelen stod i startposisjon, men ikke så mye som et klikk i innslaget. Løsningen ble å dytte i gang bil, med Combi-Camp bak :nei: Når den var i gang prøvde jeg å vri på nøkkelen igjen. Da fungerte alt som det skulle, starteren slo inn. Har hatt dette problemet en gang i fjor også, men stort sett fungerer alt fint. :hmm: Noen som har en idé om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok børstene eller noe som er utslitt på starteren. Det vil kunne hjelpe å få dreid bare en halv tørn på motoren, eller å få gitt startmotoren et lite "kakk" med et eller annet. Jeg fikk avhjulpet dette problemet "permanent" på min gamle bil ved å bare installere et ekstra rele på ledningen fra nøkkel til starter. Dette hentet strøm en kortere vei direkte fra batteriet til innslaget, og forsterket tydeligvis strømstyrken tilstrekkelig til at jeg slapp å bytte/ overhale starteren på mange år.

Lenke til kommentar
Tipper det er en Lada stasjonsvogn :w00t:

6426683[/snapback]

Nei, det er en Lada 1500 S.

Sedsberg: Starteren fungerer helt normal, bortsett fra de TO gangene dette har skjedd det siste året. Bilen blir jo ikke mye brukt heller da, men det er rart at denne feilen ikke oppstår oftere. Tipper jeg kommer til å ta ut starteren og spørre en bekjent (pensjonert bilelektriker) til å se over den.

Her er'n forøvrig, mens moroa pågikk:p

post-62890-1152124319_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette fenomenet kan ha flere årsaker:

- Feil i tenningsbryter (Er neppe dette hvis du kan se at at dashlysene dimmer når du vrir nøkkelen helt over på start)

- Dårlig jording/kabelforbindelser ved/på starteren/blokka eller batteriet

- Utslitte børster i starteren

- Slitte/korroderte kontakter i innslagsreleet (kan noen ganger være mulig å rense/pusse)

- Skitt/støv i innslagsmekanismen som får den til å henge fast.

Er du nevenyttig kan du plukke ut starteren, demontere så langt det går, gjøre reint og smøre opp mekanikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...