Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner plutselig ikke harddiskene under oppstart!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i de siste dagene hatt et irriterende problem. Når jeg skrur på pcen hender det at pcen ikke finner IDE harddiskene mine. Den kommer til det punktet i oppstarten hvor den skal finne de også skjer det ikke noe. Jeg hadde ikke gjort noen endringer av noe slag da problemet kom. Hvis jeg restarter pcen mange nok ganger kommer jeg videre og pcen fungerer aldeles yppelig når den først har startet skikkelig. Her er det jeg har prøvd:

 

-Clear CMOS.

-Byttet IDE kabel.

 

Hva kan være årsaken til problemet? Kan det være harddisk/hovedkort som holder på å ryke? Hvis ja, hvorfor fungerer da pcen perfekt når den først har startet?

 

Bios er forresten oppdatert til nyeste versjon. Systeminformasjon ligger i profilen. Harddiskene er 2stk Seagate.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
defragmentering på disker? eventuelt sjekke bootrekkefölgen slik at HD med windows booter för den uten... ellers tror jeg ikke jeg har noen fler forslag....

6425069[/snapback]

 

Kan umulig være noe galt med bootrekkefølgen siden alt har fungert perfekt lenge nå. Dessuten starter den jo fint enkelte ganger...

 

Defragmentering har jeg ikke prøvd, men vil tro at det ikke vil hjelpe noe her. Noen andre som har innspill angående dette?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
men har du endret boot rekkefölgen etter at du oppdaterte BIOS da?

6425198[/snapback]

 

Jeg sier jo at problemet kom som lyn fra åpen himmel. Hadde ikke forandret på noe som helst da problemet plutselig dukket opp. Det er ingenting feil med instillingene i BIOS!

 

Men takk for innspill! :)

Lenke til kommentar

Kommer med en liten oppdatering på hvordan det har utviklet seg. I går kom jeg plutselig ikke inn i BIOS heller og uansett hvor mange ganger jeg restartet pcen kom den aldri forbi det nevnte punktet i oppstarten.

 

Jeg prøvde å koble ut harddiskene, men kom fortsatt ikke i BIOS. Da koblet jeg ut cd-brenneren og dvd-spilleren, og vips, så startet den fint, og jeg fikk tilgang til BIOS igjen. dvd-spilleren er 5 år gammel og har ikke fungert på en stund, så jeg koblet den av IDE-kabelen og lot cd-brenneren stå koblet til alene. Da fungerte det også. Jeg har siden den gang bootet ca20 ganger, og det har ikke oppstått ett eneste problem. Kan det være at en ødelagt dvd-spiller har vært årsaken til problemene mine? Den har jo vært koblet til lenge, men så plutselig begynte dette å skje? Hvordan kan dette ha seg? Noen som har opplevd noe lignende?

 

Er ikke sikker på om problemet har løst seg, men det ser slik ut foreløpig. Skal komme innom senere å fortelle hvordan det går videre.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...