Gå til innhold

spørsmål ang. salget av Orkla media AS

Anbefalte innlegg

Siden Orkla media AS er eit aksjeselskap, hvordan kan firmaet då bli solgt?

er det et firma som har kjøpt alle aksjene fra alle aksjonærene?

eller hvordan fungerte salget?

Hva hvis eg liksom hadde eigd 2% av orkla media. og nektet å selge aksjene mine (noe ingen kan tvinge meg å gjøre) hadde då bare det engelske firmaet fått 98% av orkla media`?

får håpe eg fikk formulert meg skikkelig her. vil liksom bare vite hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved at noen selger eierandelene (aksjene) sine.

Hva hvis eg liksom hadde eigd 2% av orkla media. og nektet å selge aksjene mine ... hadde då bare det engelske firmaet fått 98% av orkla media`?

Ja, men du ville ikke ha noe du skulle ha sagt med en så liten eierandel, du ville bare vært passiv mottaker av utbytte.

Lenke til kommentar
Hva hvis eg liksom hadde eigd 2% av orkla media. og nektet å selge aksjene mine ... hadde då bare det engelske firmaet fått 98% av orkla media`?

Ja, men du ville ikke ha noe du skulle ha sagt med en så liten eierandel, du ville bare vært passiv mottaker av utbytte.

6425031[/snapback]

Svaret er faktisk nei. Ifølge norsk lov vil en majoritetsaksjonær i det han oppnår mer enn 90% aksjene i firmaet - og stemmene på generalforsamlingen - kunne forlange at de resterende aksjonære tvangsinnløses til en avtalt pris. Dette for å unngå at minoritetsaksjonærer hindrer formålet med en fullstendig overtagelse. Dersom man ikke blir enige om prisen, skal denne vedtas av rettsvesenet ved skjønn.

Edit: Dette var et tema da Kjell Inge Røkke ville overta alle aksjene i Aker RGI for å ta selskapet av børs for 6-7 år siden. Da ble det også bråk om innløsningsprisen. Det samme med hans overtagelse av Norway Seafoods for 3 år siden. Den saken gikk helt til Høyesterett.

Det er verd å merke seg at minoritetsaksjonæren kan forlange å bli innløst også, dersom en annen eier får mer enn 90%.

Se aksjeloven § 4-26.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Svaret er faktisk nei. Ifølge norsk lov vil en majoritetsaksjonær i det han oppnår mer enn 90% aksjene i firmaet - og stemmene på generalforsamlingen - kunne forlange at de resterende aksjonære tvangsinnløses til en avtalt pris.

Jeg er klar over det, men unnlot med vilje å nevne det. For det første er det ikke sikkert man ønsker å tvangsinnløse, og de 2%'ene antar jeg bare var et tilfeldig nevnt tall som like godt kunne vært f.eks. 15%. :)

Man har uansett ikke stort man skulle ha sagt i noen av tilfellene..

Lenke til kommentar

er det et firma som har kjøpt alle aksjene fra alle aksjonærene?

eller hvordan fungerte salget?

6424568[/snapback]

Glemte å svare på denne.

Stor edit: Jeg tok feil her. Sånn går det når man ikke sjekker sine opplysninger før man poster.

Jeg trodde ikke Orkla media var et eget selskap. Men det ser ut til at Orkla media er organisert som et aksjeselskap. Det er altså snakk om et heleiet datterselskap av Orkla ASA. De har altså ikke egne aksjonærer, enkeltaksjonærene eier aksjer i morselskapet Orkla ASA.

Det gjør forsåvidt ingen forskjell, men rett skal være rett.

Det er altså morselskapet som selger deler av sin virksomhet, ikke enkeltaksjonærer som selger sine aksjer. Derfor er dette styrets avgjørelse. (Og det er dermed ikke riktig at styret selger sine (egne) aksjer. Det er firmaets aksjer i datterselskapet som selges.) Salget av mediedivisjonen får selskapet antagelig rundt 7 milliarder for, sies det. Det har dog vært spekulert i om Orkla vil får en 10-20% eierandel i Mecom.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...