Gå til innhold

En litt trist hund....

Anbefalte innlegg

Tok bilde av en tilsynelatende meget trist hund, som jeg synes jeg burde ta ett par bilder av. Hunden reagert liksom ikke på noe så det var umulig å få dens oppmerksomhet, synes faktisk litt synd på den.

Bildet er croppet og jeg har stilt litt på fargebalansen, etc. Veggen bak var skarp så jeg brukte blur-tool og fikk det for det meste vekk.

tristhund_edited-1.jpg

Vel, mulighetene var ikke så veldig store da den stod bundet fast og enset ikke noen ting men kom gjerne med forslag til forbedringer....

PS. Vet at dette ikke var verdens mest spennende motiv, kommer sikkert med mer senere :whistle:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
litt vel mye bruk av blur kanskje?? Asfalten skulle vel være ganske skarp :thumbup:

6424096[/snapback]

Takker begge så mye for tilbakemeldinger, som sagt blir det vel mer bilder her med tiden.

Skjønner ikke helt hva du mener med asfalten. Bak er det en murvegg av røde mursteiner som ned mot bakken går over i en grå grunnmur. Både denne veggen og muren har jeg brukt blur-tool på.

Hunden sitter på en grå kant med nesten samme farge som grunnmuren i bakgrunnen, kan bli litt vanskelig å se den overgangen. Kanten som hunden sitter på har jeg bevart skarpheten. Ærlig talt så tror jeg ikke det er noe asfalt på dette bildet... men har det vært det så skulle den absolutt fått forbli skarp :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, stemningen i bildet sitter, ok eksponering av hunden. Så langt mye bra :)

Men tror jeg ville gått for større blender i øyeblikket du trykket på utløseren for å få en bedre blurring av bakgrunnen.. Synes det ble litt vel tydelig redigert slik det er nå.

Har du EXIF? (bildedata om blender, lukker, etc.) Kunne vært greit hvis du vil ha noen tips om selve eksponeringen.

Vel, dette var min mening, om enn noe strengt.. ;)

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Vel, stemningen i bildet sitter, ok eksponering av hunden. Så langt mye bra :)

Men tror jeg ville gått for større blender i øyeblikket du trykket på utløseren for å få en bedre blurring av bakgrunnen.. Synes det ble litt vel tydelig redigert slik det er nå.

Har du EXIF? (bildedata om blender, lukker, etc.) Kunne vært greit hvis du vil ha noen tips om selve eksponeringen.

Vel, dette var min mening, om enn noe strengt.. ;)

Ha en fin kveld.

6424852[/snapback]

Takker så mye for klar tilbakemelding, strengt... neida, hvordan skal vi amatører bli bedre hvis vi ikke får kritikk.

Bildet ble jo tatt i farta og jeg tenkte ikke så mye over det med bakgrunnen før jeg så det på PC-en. Uansett er dette noe jeg definitivt skal tenke på i lignende situasjoner....

Lenke til kommentar

Mine tips:

1. Fjern halsbåndet. Dette leder blikket ut av bildet.

2. Fjern Stålgelenderet. Hunden må se mest mulig naken og forlatt ut.

Ellers så er dette et bra portrett. Litt enig i at bluringen på bakveggen ser litt kunstig ut.

Tror bildet vil ta seg godt ut i S/H, kanskje litt mer grain, og litt mindre kontrast?

Lenke til kommentar
Mine tips:

1. Fjern halsbåndet. Dette leder blikket ut av bildet.

2. Fjern Stålgelenderet. Hunden må se mest mulig naken og forlatt ut.

Ellers så er dette et bra portrett. Litt enig i at bluringen på bakveggen ser litt kunstig ut.

Tror bildet vil ta seg godt ut i S/H, kanskje litt mer grain, og litt mindre kontrast?

6427321[/snapback]

Hei, tenkte faktisk på det med gelenderet.... men hvordag i all hverden får jeg fjernet halsbånd og gelender da??

Har en prøveversjon av elements 4, tips til fremgang og bruk av verktøy til dette mottas med stooor takk :w00t:

Lenke til kommentar

Du må lære deg og benytte clone-tool. Les litt under help.

Ellers så kan du merke av et størst mulig område med murvegg, kopiere dette til et nytt layer (ctrl+j), og flytte dette over gelenderet med move-tool. Deretter benytter du eraser-tool med en myk brush og visker bort det som ikke trengs.

Med en kombinasjon av disse to verktøyen (clone og kopiere deler til nytt layer) skal du nok komme i mål.

Per-Otto

Lenke til kommentar
Jeg ser egentlig ingen grunn til å fjerne gelender og halsbånd heller... Kanskje det er derfor den ser så trist ut, fordi den er bundet fast i gelenderet og kommer ingen vei... :hmm:

6427752[/snapback]

Enig, synes gelenderet skal være der. Synes gelenderet og muren hunden sitter på framer hunden fint i bildet, mot mursteinsbagrunnen.

Lenke til kommentar

Sitat fra foto.no:

Japansk ord som beskriver formen på høylys i omåder ute av fokus.

Man 'ser igjen' formen på blenderen i disse høylysene.

Vanligvis er dette en pentagon, heksagon eller oktagon eller lignende, som kommer av henholdsvis 5,6 og 8 lameller.

Det ideelle er et helt rundt blenderhull, derfor etterstreber objektivprodusentene

flest mulig blenderlameller for å få rundest mulig høylys.

I vanlig bruk går Bokeh mer på jevnheten i overgangen mellom skarpt og uskarpt. Enkelte linsekonstruksjoner påstås å ha særlig god bokeh, uten at noen er enig om annet enn at mange blenderlameller ser ut til å hjelpe - og at speilteler har forferdelig dårlig bokeh.

Lenke til kommentar

Det er for eksempel slik at noen objektiver har flottere bokeh enn andre med bedre lysstyrke og samme brennvidde. Et godt eksempel er Hasselblad Carl Zeiss Planar 80mm 2,8. Det er den vanligste brennvidden for mellomformat, og den vanligste lysstyrken også. Likevel er det lett å kjenne igjen Hasselbladbilder, på grunn av den myke bokeh'en. Det skyldes en blanding av blenderkonfigurasjon og nøye valgt optisk skarphet. Den samme trolldommen kjennes igjen i småbildeobjektivet Nikkor 105/2,5. Det er småbildeformat, med de ulempene det medfører, men har også en distinkt og lett gjenkjennbar bokeh.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...