Gå til innhold

AMD 146 939 Opteron og Asrock 939Dual?

Anbefalte innlegg

Heisann.. har lenge hatt ett ASUS P4P800 Deluxe hovedkort og en 478 P4 2,8ghz 1mb cache cpu og må si jeg har vært ganske så irritert.. cpu'en har vært varm fra dag 1 og selv etter oppgradering til vannkjøling Zalman Respirator pluss er den fortsatt ganske høy (med den originale vifta lå tempen på 79-84 grader, og med zalman fikk jeg den ned til 38-42 grader). Har nå tenkte lenge og forhørt meg litt rundt om hvilken CPU og hovedkort jeg bør velge, samt hvilken socket osv med tanke på hva som er en bra invstering med tanke på framtiden så jeg slipper å kaste bort no penger her.. Jeg vil gjerne merke STOR forskjell fra min gamle p4 2,8ghz og gjerne ha så lite varmeutvikling som mulig under harde grafiske oppgaver..

Jeg fikk følgende CPU og hovedkort anbefalt:

CPU: AMD 146 socket 939 2,0ghz 1mb cache

hovedkort: Asrock 939Dual-SATA

Har sett på disse varene da vi har dem på jobben og hovedkortet ser nokså greit ut, men cpu'en har jeg ikke noen særlig erfaring med så derfor henvender jeg meg til dere.. Er denne oppgraderings pakken ett bra valg? Jeg vil som sagt ha en MERKBAR oppgradering her, og er dritt lei av at windows lagger samt at programvare henger seg (jeg vet det er en stor sjanse for at mye av feilene er software relatert men vil forsikre meg om at jeg har riktig og bra nok hardware til mitt bruk før jeg evt går videre med feilsøking).

Med tanke på at CPU'en ligger på 1800 kr idag (har sett noen nettbutikker som selger den til rundt 1500) tilsier at den har sunket kraftig iløpet av de siste månedene, men er dette det riktige valget? Jeg vil ha muligheten til å overklokke og samtidig beholde stabiliteten og lav varmeutvikling. Hovedkortet iogforseg så jo ganske interessant ut, muligheten til å oppgradere til AM2 socket støtte med ett Future Card samt at den støtter både AGP og PCI-E. Men er hovedkortet stabilt nok? Har hørt med flere og noen sier at hovedkortet er det beste til Asus noen sinne, mens andre sier at kortet er no billigdritt som ikke bør kjøpes.. Jeg for min del har lyst å teste dette ut selv, men ville bare høre om noen her har noen erfaring med det evt sammen med CPU'en jeg har beskrevet her..

Håper noen kan hjelpe meg her ;)

Endret av pastortom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

De komponentene der vil være bra til overklokking. Men personlig ville jeg nok heller ventet på priskuttet til AMD og kjøpt en billig X2 på 65W, som jeg tror vil være god til overklokking. Og om ryktene om "reverse hyperthreading" stemmer, så kan ytelsen bli veldig god.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

har selv opetron 146 og Asrock 939Dual-SATA og er veldig fornøyd. hvis du klokker cpu`en får du

MYE ytelse for pengene, men ville kanskje vurdert en x2.

optron 146 er som oftest veldig lett å klokke, man kommer lett opp i 2,7-3,0GHz (med luft kjøling),det tilsvarer ytelsen til fx-57(2,8GHz),MYE ytelse for pengene.

Endret av ds.nitram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...