Chiobe Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) trengs ikke lengre Endret 4. juli 2006 av Chiobe Lenke til kommentar
hunters Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Det krever mye for å lage en demo, det er ikke akkurat gjort på timen. En ting til er jo at de som programmerer 3d grafikk som oftes ikke designer figurene, så du trenger folk til det også. Bruk en ferdig 3dMotor, det er mitt tips iallefall. Unreal eller Source er to geniale motorer. Skal du derimot selge spillet må du lage egen motor eller kjøpe rettighetene. Det er jo ikke snakk om så mye grafikk, så mulig det lar seg gjøre å lage en 3dmotor fra scratch men har hørt det er ganske krevende. Hunters. Endret 2. juli 2006 av hunters Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 tenkte du på et spill alla de flash spillene man finner på internett?? Lenke til kommentar
hunters Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 tenkte du på et spill alla de flash spillene man finner på internett?? 6423640[/snapback] Hvis han tenkte det, så er Flash 3D ikke noe lettere. Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2006 skal ikke bli noe flash/internett spill, meningen at det skal bli et vanlig pc spill. Lenke til kommentar
hunters Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Så lag hele historien da, å lei inn et spillfirma til å lage greien. Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) programmer spillet selv. anbefaller Blitz3D. Se: http://www.blitzbasic.com/ Last det ned heR: http://www.blitzbasic.com/file/get.php?fil...tz3DDemo183.exe Blitz3D bruker en egen variant av basic. Men er bedre. Låner litt fra C. Structs f.eks. (types i B3D). Det bruker sin egen dx7 3dmotor. B3D brukes av mange "indie" spillutvilkere. B3D er veldig kraftig og morsomt. Synes det er rart jeg ikke har hørt noen andre nevne det på hw.no... eksempel på et hello world! prog i B3D: ;----------------------- Graphics 320,240 Print "hello world!" Delay 1000 End ;-------------------------- få en 3d kube til å snurre rundt y og z-aksen foran kameraet: ;--------------------------- Graphics3D 640,480,0,2 SetBuffer=BackBuffer kamera=CreateCamera() kube=CreateCube() EntityColor kube,0,255,255 PositionEntity kube,0,0,+4 Repeat TurnEntity kube,0,.5,1 UpdateWorld RenderWorld Flip Until KeyHit(1) End ;_____________ syntaksen er veldig enkel å forstå. men du lager ikke et spill på ett blunk! Jeg har laget et enkelt 2d spill i blitz som går ut på å skyte blinker som farer frem og tilbake over skjermen... ikke spesielt avansert.. men det ble ca 190 linjer med kode... Men programmering er veldig gøy når du kommer inn i det. Du har full kontroll over hva resultatet blir... det finnes "spill-lagere" der ute men,alt du lager må følge strenge regler. Alt du lager blir ganske likt. Tenker på klik-and-play , the games factory o.l Endret 6. juli 2006 av JAPCU Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er faktisk ikke såååå utroooolig vanskelig, hvis du har pågangsmot og viljen til å gjennomføre så kan du komme ganske langt. C++ tar tid å lære seg, men er greit å kunne. Kombiner C++ med enten OpenGL eller DirectX og det er ikke lenge før du kan tegne i 2d iallefall. Så må du skrive mapeditor, omtrent samtidig som du skriver 3dmotoren. Når du skriver 3dmotoren lager du spillet i svart/hvit, for først når 3dmotoren er ferdig kan du starte å lage spillet DITT. Uansett om man driver på hobbybasis vil jeg si at det er mulig. Så lenge du er klar til å gi det et par år, og en del timer så kan det fint la seg gjøre selv. Da kan du faktisk ha startet på en karriere innen spillutvikling, men igjen det kommer annpå om det er mest spillhistorien fremfor det tekniske som interesserer deg. Skal du ha frihet så gjør det selv, eventuelt start ved å se på andre 3dmotorer som er tilgjengelig f.eks Source SDK er en veldig bra motor. Her vil du kunne fremstille hele spillhistorien din, men du vil ikke kunne selge det da noen andre eier kjernen i spillet ditt. Mulig du kan selge "mod" rettighetene til Valve, sett at det skulle bli et veldig populært spill. Om jeg husker rett var det vel slik CS startet sitt liv. Livet er langt, start i 2d. Lag kloner av tetris, pacman, etc så kan du prøve deg litt på 3d ettervært. Dette er kunst, programmering er kunst. Det handler om 90% fagligdyktighet og 10% fantasi. Lykke til iallefall. Svein. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå