Gå til innhold

Trafoer lager høgfrekvente lydar, feil på el-nett?

Anbefalte innlegg

Har i det siste lagt merke til mange høgfrekvente lydar i huset og aldri tenkt meir over det før i dag. Kan nevne dei eg har kome over:

Straumadapter til bærbar, CRT-skjerm, LCD-skjerm og ein skrivar. Alle har den samme karakteristiske høgfrekvente lyden, sannsynlegvis er det transformatoren som er problemet i samtlige.

Kva kan forårsake dette? For høg spenning? Har ikkje multimeter for augeblikket så eg får ikkje målt noko spenning, men er det nokon som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nyere strømforsyninger har en frekvensomformer som endrer 50Hz-en til rundt 400 Hz som sendes til transformatoren. Det er den lyden man hører. Med høyere frekvens trenger man ikke så stor kjerne i transformatoren, så den blir mindre og billigere. I litt dyre konstruksjoner lager de det vanligvis så man slipper "hylingen". Denne typen strømforsyninger har blant annet vært brukt i TVer i over 20 år, men jeg har ennå ikke vært borti en med "hylelyd" så lenge den har vært i orden.

Lenke til kommentar

Lyden er switched mode strømmforsyninger som lager.

De endrer spenningen ved blant annet og likrette den og dele den opp i ca. 20Khz pulser.

Det er dette du hører.

Merk at alle disse trømforsyningene er veldig lette da det ikke er noe transformator inni dem.

Lenke til kommentar
Merk at alle disse trømforsyningene er veldig lette da det ikke er noe transformator inni dem.

6423975[/snapback]

Tankeglipp? Du vet nok at det er en trafo inni der, selv om den er liten.

Fordelen med høy frekvens (400 Hz er nok i minste laget, larschroe) er at det trengs vesentlig mindre jern i transformatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...