Gå til innhold

Avstemning på kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle jeg kjøpt en av disse ville jeg klart valgt Exilim Z850 på grunn av meget gode erfaringer med Exilim Z750.

- god batterikapasitet

- god macro/nærbilde egenskaper

- utrolig pent, hus i metall og ingen plastdetaljer ellers

- stor skjerm

- tar meget gode bilder på auto

- lite, men ikke for lite

Eneste minuset er en litt treg blitzlading, har blitt litt utolmodig noen ganger. Har ikke særlig kjennskap til de to andre modellene...

Lenke til kommentar

Omtrent i den rekkefølgen som står der, vil jeg tro. Men jeg ville nok byttet ut Ixus 65 med Ixus 60 pga. optisk søker og bedre batterilevetid. Skjermen er noe mindre på 60'n, men stor nok allikevel.

Casioen har vel også fått en del skryt, selv om jeg personlig ikke liker Casio sin signalbehandling. For de som ikke skjemmes av overdreven skarphet og overmettede farger, vil denne kanskje trone på første plass.

Kodaken er spennende på den måten at den har ekstrem vidvinkel, men ettersom ingen av de andre du har skrevet opp har vidvinkel i noen større grad, så er vel dette mindre viktig for deg. Pga. bildekvaliteten havner den da på siste plass av disse tre. Er vidvinkel veldig viktig, så kan ingen av de andre slå Kodak kameraet.

Av andre kandidater vil jeg foreslå Pentax Optio A10 som i størrelse kan sammenlignes med Ixus 60/65. Har større bildebrikke, som gjør at man på tross av flere megapixler beholder samme gode kvalitet som Ixus'en. I tillegg har den optisk bildestabilisator (de andre har ikke det), som gjør det mye lettere å lykkes med bilder i dårlig belysning. I likhet med Casio er videofunksjonen blant markedets beste da den lagrer i mpeg4 som gjør at du får mye mer enn 10-11 minutter video pr. gigabyte som de fleste andre kamera. Ta med denne av forslagene dine, så kommer den øverst på min liste ihvertfall :)

Jeg har førstehånds kjennskap til alle kameraene, bortsett fra Casio'en som jeg kun har sett eksempelbilder fra.

Lenke til kommentar
Man kjøper ikke Casio EX-Z850 i dag, EX-Z1000 derimot! :yes:

Kongekamera som tar meget gode bilder, bra baterikapasitet, stor og overlegen skjerm, er ekstremt hurtig osv osv.

6422934[/snapback]

Det som bekymrer meg litt med det kameraet, er at det tar 10 megapixler på en liten bildesensor. Vil tro støyproblemet blir større enn på forgjengeren, eller at enda hardere støyfjerning gjør bildene uskarpe som så må skarpes enda mer opp enn før. Det fører aldri noe godt med seg, men har ikke sett bilder fra kameraet enda så skal ikke uttale meg for bombastisk om det.

Lenke til kommentar

Jeg har Casio EX-Z1000, og kan med sikkerhet si at kameraet tar meget gode bilder. Før hadde jeg et Canon Powershot G5, så sammenligningsgrunnlaget er godt. Bildene blir knivskarpe, og har høy oppløsningsevne. Objektivet er litt mindre lysvakt enn mitt forrige G5-apparat (F2,8 mot F2,0), men annet er vel ikke å forvente av et lommekamera av denne størrelsen.

Dette er et kamera jeg anbefaler på det sterkeste til de som er ute etter et lite, men utrolig godt og solid kamera. :thumbup:

Lenke til kommentar

Leste litt om Z1000 nå for nysgjerrighetens skyld, og det virker som et veldig bra kamera. Det har 1/1,8" brikke i likhet med Pentax Optio A10. Men fortsatt vektlegger jeg optisk bildestabilisator på Pentax'en. Da kan man faktisk ta bilder innendørs i relativt dårlig belysning og slippe det harde, falske lyset som en blits lager. Det kan du på Casio også, ved å skru ISO verdien høyt opp, men letsgodigital.com mente at det var en dårlig løsning pga. høyt støynivå, og savnet optisk bildestabilisator til dette bruket.

Bildekvaliteten er så vidt jeg har forstått ganske lik på disse to, og når man får Pentax'en med optisk bildestabilisator billigere, så hadde valget vært lett for meg. De to megapixlene man taper, har ikke noen innvirkning på bildet uansett, selv om man skal lage store forstørrelser eller utsnitt. Pentax'en er også litt snillere med oppskarping i kameraet, noe som i større grad tar vare på små detaljer i bildet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvaliteten til Casio EX-Z1000 så vil jeg si den ligger midt på treet. Se eksemplene fra Steves:

http://www.steves-digicams.com/2006_review...00_samples.html

Se f.eks. på murstenshuset. Hvor er den gode skarpheten? Og se spesielt på hjørneskarpheten.

Jeg skal ikke kommentere om det er utrolig pent, for det er smak og behag fra person til person.

Men å kalle det "kongekamera". Tullprat. Jeg overhørte en selger på Elkjøp for noen år siden. Dette var et topp kamera fikk kunden beskjed om. For slik hadde Røkke.

Lenke til kommentar
Men å kalle det "kongekamera". Tullprat. Jeg overhørte en selger på Elkjøp for noen år siden. Dette var et topp kamera fikk kunden beskjed om. For slik hadde Røkke.

6423632[/snapback]

Visste ikke dette kameraet ble produsert for flere år siden.... :!:

Lenke til kommentar

6423632[/snapback]

Disse bildene som ligger på dette nettstedet yter overhodet ikke rettferdighet. Og hvorfor er ikke dette et kongekamera? Har du et slikt selv kanksje? :roll:

Endret av apwr
Lenke til kommentar

6423632[/snapback]

Visste ikke dette kameraet ble produsert for flere år siden.... :!:

6423715[/snapback]

Det på Elkjøp dreide seg om et annet kamera.

Men det jeg skulle fram til er at å kalle et kamera for kongekamera og slikt jeg overhørte på Elkjøp bare er tullprat.

Lenke til kommentar

6423632[/snapback]

Disse bildene som ligger på dette nettstedet yter overhodet ikke rettferdighet. Og hvorfor er ikke dette et kongekamera? Har du et slikt selv kanksje? :roll:

6423823[/snapback]

Hvorfor skulle ikke bildene til Steves digicam yte rettferdighet.

Han gir ofte kameraene litt for gode omtaler, men testbildene hans fra de samme motivene er oftest tatt under samme lysforhold og veldig sammenlignbare.

Nei, jeg har aldri eid et Casiokamera. Men jeg har hatt flere kalkulatorer fra Casio, som de er veldig gode på.

Lenke til kommentar
Disse bildene som ligger på dette nettstedet yter overhodet ikke rettferdighet. Og hvorfor er ikke dette et kongekamera? Har du et slikt selv kanksje?  :roll:

6423823[/snapback]

Tror nok at testene på "dette nettstedet" er mer seriøse enn dine tester. Når du kaller det for ett kongekamera blir det for useriøst. Casio er jo ikke akkurat kjent for å være "kongen" når det gjelder kameraprodusenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...