Gå til innhold

Vente på Merom? Eller slå til på billig Core?


N_R

Anbefalte innlegg

Heisann - her er en liten nøtt for de av dere som tar utfordringen..... ;) Trenger noen tips til å kjøpe bærbar, men jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir man jo.... :hmm:

 

 

Krav:

- "Flyttbar" holder, kan ofre noe vekt og størrelse om nødvendig.

- Stor skjerm er greit å ha - 1440x1050 er minimum

- Bytte ut DVD for ekstra batteri-kapasitet

- har store labber!! :) Må ha en bærbar med ordentlig størrelse på tastaturet

- Jobben betaler, men vanskelig å rettferdiggjøre en pc over 11-12 000.....

- DVD-brenner (men det er vel stort sett standard nå)

- Blir en god del VMWare, må være utvidbar til 2 GB - men kanskje lurt med mulighet for enda mer minne om mulig?

- Nogen lunde brukbare høytalere (skal brukes til å vise videoer ute hos kunde)

 

 

 

Spørsmål:

- Skal jeg slå til på Core 1 eller vente på Core 2 (Merom) ?

- 64-bit er neppe veldig aktuelt de neste to årene - da har jeg ny pc uansett

- Core 2 er ca 25% bedre pr MHz, men får vel også en raskere Core 1 enn Core 2 for samme sum. Spørsmålet er om shared L2-cache og slike ting er noe vits å ha til mitt bruk?

- Støtter Core 2 Vanderpool, slik at VMWare vil gå (merkbart) raskere?

- er bortskjemt med 1920x1200 på desktoppen, men blir dette for lite på en 17"? Mistenker det....

- hvordan er det med kvaliteten på LCD skjermer? Bør jeg foreksempel holde meg til Dell fremfor HP, eller er det stort sett det samme overalt?

- Noen pc har "avslått-modus" hvor man allikevel kan bruke pc'en som en DVD spiller mot TV for eksempel. Fungerer dette i praksis, eller er det ikke noe vits å ha?

- hva med generell "byggekvalitet", er noen merker bedre/dårligere enn andre?

- hva med integrert grafikk - såvidt jeg skjønner trenger jeg bare ATI/nVidia for 3d? Eller er de sterkere på tv-ut, osv?

 

 

 

Eller bør jeg kjøpe noe billig dritt nå, og kjøpe ny igjen om ett år?? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Støtter Core 2 Vanderpool, slik at VMWare vil gå (merkbart) raskere?

Har ikke spesielt god oversikt over bærbare PCer generelt, så der får andre hjelpe deg, men siden VT er støttet av de fleste av dagens Core Duo prosessorer så er det nok trygt å si at Core 2 også kommer til å ha slik støtte.

Lenke til kommentar
- Stor skjerm er greit å ha - 1440x1050 er minimum

Hvis du kan senke kravet en smule ned til 1400x1050 så åpner det seg straks langt flere muligheter siden dette er en vanlig oppløsning.

 

Spørsmål:- Skal jeg slå til på Core 1 eller vente på Core 2 (Merom) ?

    - 64-bit er neppe veldig aktuelt de neste to årene - da har jeg ny pc uansett

    - Core 2 er ca 25% bedre pr MHz, men får vel også en raskere Core 1 enn Core 2 for samme sum. Spørsmålet er om shared L2-cache og slike ting er noe vits å ha til mitt bruk?

Dersom du kan bruke 64bit-utgaven av Windows XP eller Vista så vil også 64bit i seg selv gi rundt 15% bedre ytelse i gjennomsnitt. Forskjellen blir altså større enn bare 25% dersom 64bit OS er aktuellt.

 

Når du sakal bytte ut PCen om et år eller to så er du sikkert også interresert i å få en bra sum penger for den. Det får du ikke om den ikke kan kjøre Vista 64bit med Aero.

 

- er bortskjemt med 1920x1200 på desktoppen, men blir dette for lite på en 17"? Mistenker det....

Jeg tror det kan bli ubehagelig smått ja. Jeg har selv 1600x1200 på en 15" og synes det er for smått for meg. 17" 1920x1200 har vel omtrent samme høyde på skjermen og dermed samme pixeltetthet, bare at den er utvidet 20% i bredden.

 

- hva med integrert grafikk - såvidt jeg skjønner trenger jeg bare ATI/nVidia for 3d? Eller er de sterkere på tv-ut, osv?

Siden du skal kjøre flere OS så vil jeg anbefale nvidia grafikk siden de leverer bra drivere til andre OS enn bare windows. Sørg for å få et med relativt mye minne (256MiB) og Dx9.0c hvis du vil bruke det sammen med Vista.

 

Eller bør jeg kjøpe noe billig dritt nå, og kjøpe ny igjen om ett år??  :!:

6422660[/snapback]

Kjøp noe bra nå snart. Core2 Duo eller Turion64 X2. Ikke noe å vente så voldsomt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...