christian232 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Filmen jeg har nå laget ferdig har en størrelse på 7,8 gig. Hvordan kan jeg komprimere den uten tap av data? Vurdere å komprimere den til DivX format, men hvordan gjør jeg det? Hvis det blir for dyrt, vurderer jeg eventuelt å dele .AVI filen i to. Derfor spørr jeg; går det an å dele 7,8 gig og så brenne begge ut i data-dvd? (4,7 Gig) Grunnen til dette, er fordi jeg vil ha en backup som det er best kvalitet på. Dessuten er det lettere å jobbe med .AVI hvis jeg skal endre noe senere. Videre skal jeg skal jeg lage en DVD utgave for stue-avspilling. Da skal jeg bruke Nero premium. Dette er lett å få til da nero har et ganske bra program som konverterer .AVI til DVD filer. Problemet med dette er at det forsvinner mye kvalitet. Videre er ikke dvd-filer de beste å jobbe med hvis jeg skulle endre noe. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Hvordan kan jeg komprimere den uten tap av data?Vel, det er nok bortimot umogeleg, men du kan få rimeleg bra kvalitet.Vurdere å komprimere den til DivX format, men hvordan gjør jeg det?Fyrst, installer DivX. So går du til File --> Export --> Movie, og går inn i Settings. Eg lurer på om DivX vert lagt i dropdown-menyen under General, men har ikkje hatt det installert på lang tid, so eg hugser ikkje heilt. Etter å ha valgt den, gå til Video (i menyen til venstre) og trykk Configure for å justere innstillingane. (Det kan vere du må velge Microsoft AVI under General, og DivX under Video, hugser som sagt ikkje nøyaktig korleis dette var.) Derfor spørr jeg; går det an å dele 7,8 gig og så brenne begge ut i data-dvd? (4,7 Gig)Det finst sikkert program som kan dele ei AVI-fil i to, men det enklaste er kanskje å eksportere to AVI-filer frå PPro. Berre juster Work Area og velg å kun eksportere Work Area, i motsetnad til heile sekvensen.Grunnen til dette, er fordi jeg vil ha en backup som det er best kvalitet på.Dessuten er det lettere å jobbe med .AVI hvis jeg skal endre noe senere. Lurt. Det er og eit alternativ å spele over på tape, om du har eit kamera med DV-inn. Vil tru det er enklare, pluss at ein slepp å dele opp filmar so mykje. (Med mindre ein har laga ein på over 62min...)Videre skal jeg skal jeg lage en DVD utgave for stue-avspilling. Da skal jeg bruke Nero premium. Dette er lett å få til da nero har et ganske bra program som konverterer .AVI til DVD filer. Problemet med dette er at det forsvinner mye kvalitet. Videre er ikke dvd-filer de beste å jobbe med hvis jeg skulle endre noe.Er det ikkje mogeleg å endre på innstillingane i Nero Premium? PPro 2.0 har mogelegheit for å lage DVDar med menyar, har du prøvd det? Endret 2. juli 2006 av incanus Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 For å lage en stue-DVD går det an å først lage et DVD-image beregnet for dual-layer plate, da trenger du ingen komprimering av filen din. Deretter kan du bruke DVD-Shrink til å komprimere den til vanlig ettlagsplate. Velg da å bruke "analyze" i dvdshrink og den bruker da variabel bitrate i komprimeringen med godt resultat. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Hvordan kan jeg komprimere den uten tap av data?Vel, det er nok bortimot umogeleg, men Du kan få rimeleg bra kvalitet. Det er ikke umulig nei. http://en.wikipedia.org/wiki/Huffyuv Open Source, rask og lossless. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 For å lage en stue-DVD går det an å først lage et DVD-image beregnet for dual-layer plate, da trenger du ingen komprimering av filen din. Deretter kan du bruke DVD-Shrink til å komprimere den til vanlig ettlagsplate. Velg da å bruke "analyze" i dvdshrink og den bruker da variabel bitrate i komprimeringen med godt resultat.6422457[/snapback] Det var no veldig tungvint, og den vil jo uansett verte komprimert, dual layer eller ei... Og vert den ikkje komprimert endå meir med DVD shrink? Og ein kan no lage ein DVD med VBR (variabel bitrate) utan DVD shrink.Det er ikke umulig nei. http://en.wikipedia.org/wiki/Huffyuv Open Source, rask og lossless. 6422520[/snapback] Ja, eg kjenner til HuffYUV, men med mindre ein i utgangspunktet har filer i ukomprimert AVI vil vel ikkje filstorleiken verte noko mindre, og eg valgte difor ikkje å nemne den. DV AVI er ikkje ukomprimert, filene ein får med den er vel berre femtedelen av storleiken til ukomprimert... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Jeg gikk ut fra at filen er redigert ("Filmen jeg har nå laget ferdig") og så eksportert/rendret til ukomprimert AVI, hvor HuffYUV vistnok skal kunne redusere filstørrelse til omtrent 1/3. Dersom filmen kommer direkte fra et DV-kamera (eller eksportert/rendret) i DV-AVI (25 Mbps uten lyd) vil ikke HuffYUV (~40-60 Mbps, varierende) gjøre filstørrelsen mindre nei, men jeg regnet ikke med at det var situasjonen. Her må nesten trådstarter spesifisere bedre slik at den beste løsningen lettere kan identifiseres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå