Gå til innhold

Kjøpte dyr LCD TV. Angrer. Fant mye billigere


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en Hitachi LCD TV, fra Elkjøp, for noen dager siden. Men idag så plutselig fant jeg den ca 3 tusen billigere hos en annen.

 

Tv hos elkjøp: Hitachi LCD TV 37" http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...wtitle=37LD6600

Pris: ca 14.000

 

Tv hos noe som heter yanit: Hitachi LCD TV 37"

http://yanit.no/catalog/index.php?cPath=23_30

pris: ca. 9400 (uten moms regner jeg med).

 

Er det noen som kan anbefale meg hva jeg kan gjøre.

 

Det finnes jo noe som heter 30 dagers returrett, tror dere det kan funke hos Elkjøp? Takk på forhånd!

Endret av sample
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke 14 dager generell angrerett på internettkjøp da?

6421377[/snapback]

Dersom han kjøpte den over internett så stemmer det ja.

 

Ellers er det jo prisgarantien du må bruke her, antar Elkjøp framleis har den sjølv om dei ikkje reklamerer for det?

Lenke til kommentar

Gjelder ikke det over alt da ?

30 dagers full retur rett.

Gjelder hvertfall på El-kjøp.

 

For den har eg brukt.

 

Klarer du å få et bedre tilbud ein annen plass.

Så får du kopi av tilbudet.

Å viser det der du kjøpte tv-enn.

Elkjøp har prisgaranti ser du, og da får du kanskje litt cash.

 

Hvertfall slik eg har gjort det. :D

Lenke til kommentar

Man har 14 dagers lovpålagt angrefrist, men kun ved kjøp på internett/telefonsalg og ikke i butikk.

 

Elkjøp har derimot 30 dagers full returrett, også ved kjøp i butikk. De fleste butikker praktiserer dette, men reklamerer ikke for det da det tiltrekker mange useriøse kunder. At elkjøp tiltrekker seg disse kundene i stedet, er jo til ulempe for kundene som faktisk er seriøse, da varene må koste mer for å dekke tapet ved at returnerte varer må selges billigere. Evt. er ulempen at man kan risikere å kjøpe brukt vare til ny pris.

 

Ang. Lefdal tror jeg de har kuttet ut 150% garantien, og gått tilbake til 100%, samt at de ikke får lov til å reklamere for den. Prisgaranti får kunden til å tro at de er billigst, noe de ikke alltid er. Det havner derfor under falsk markedsføring. Mange kunder tror derfor de uansett er billigst, og gidder ikke sjekke priser andre steder.

Lenke til kommentar

Afseth: Praktiserer de fleste butikker at man kan kjøpe en vare - bruke den i opptil 30 dager, kaste emballasjen og allikevel få alle pengene igjen så lenge varen ikke har merker og riper og slikt?

 

Jeg tror ikke det :).

 

Mange derimot gir retur og BYTTE i ny vare (ikke pengene igjen) på varer som er UÅPNET. Det er en forskjell.

 

Så til saken - elkjøp har normalt sett ingen prisgaranti mot nettbutikker, matcher kun pris til vanlige butikker. Men, 30 dagers returrett har du (elkjøps ordning - ikke lovpålagt), så om du ikke får mellomlegget igjen kan du selvfølgelig returnere tven om du vil.

 

Bare husk at om noe går galt er det enklere med en butikk å forholde seg til enn en websjappe :).

Lenke til kommentar
Afseth: Praktiserer de fleste butikker at man kan kjøpe en vare - bruke den i opptil 30 dager, kaste emballasjen og allikevel få alle pengene igjen så lenge varen ikke har merker og riper og slikt?

6421935[/snapback]

Nå vet jeg ikke hva andre butikker gjør, men vi har faktisk gitt penger tilbake for returnerte varer. Kommer litt an på hvordan kunden oppfører seg, da vi ikke er lovpålagt å gjøre dette. Høflige og greie kunder får gjerne byttet eller returnert en vare de ikke er fornøyd med. Sist vi ga igjen penger for et kamera, var det fordi kona hans hadde kjøpt et kamera samtidig, mens hun var på ferie... påsto han da. Varen var ikke brukt, i følge kjøper, men det lå jo faktisk bilder i kameraets internminne. Kameraet ble senere solgt for 300 kroner mindre, noe som faktisk var innkjøpspris.

Lenke til kommentar
ELkjøp har jo prisgaranti?

Dette betyr at du får igjen differansen.

 

Synd du ikke kjøpte den på lefdal da. Da hadde fu hatt 150% prisgaranti, noe som ville medfør 4,5 k tilbake .)

6421386[/snapback]

Sikker?

Sist jeg var på lefdal hadde de vertfall strekt over den tekstsnutten på alle bannerene!

Lenke til kommentar
Afseth: Praktiserer de fleste butikker at man kan kjøpe en vare - bruke den i opptil 30 dager, kaste emballasjen og allikevel få alle pengene igjen så lenge varen ikke har merker og riper og slikt?

6421935[/snapback]

Nå vet jeg ikke hva andre butikker gjør, men vi har faktisk gitt penger tilbake for returnerte varer. Kommer litt an på hvordan kunden oppfører seg, da vi ikke er lovpålagt å gjøre dette. Høflige og greie kunder får gjerne byttet eller returnert en vare de ikke er fornøyd med. Sist vi ga igjen penger for et kamera, var det fordi kona hans hadde kjøpt et kamera samtidig, mens hun var på ferie... påsto han da. Varen var ikke brukt, i følge kjøper, men det lå jo faktisk bilder i kameraets internminne. Kameraet ble senere solgt for 300 kroner mindre, noe som faktisk var innkjøpspris.

6422044[/snapback]

Jojo, men på elkjøp får du pengene igjen selv om du aktivt har brukt varen. Det er der forskjellen ligger :). Selvfølgelig er det god kundebehandling å gi penger igjen på ubrukte eller nesten ubrukte varer - men det er ikke en normal ting å gjøre, det gjøres for å gjøre kunder ekstra fornøyde.

 

Men det er en ganske stor forskjell på det og elkjøps returrett, det er det jeg mener :).

Lenke til kommentar

Tidligere hadde ihvertfall Elkjøp en garanti, som sa at de alltid skulle være billigst på alt. Jeg skulle kjøpe meg et tastatur, og var innom en databutikk som hadde et til 200 kr. Så gikk jeg på Elkjøp og spurte hvor mye de tok for et tastatur, det kostey 249kr. Sa bare at jeg fant det rimeligere på den andre plassen, og vips, så fikk jeg det for 150kr på Elkjøp.

 

Det var på den tiden slik at de skulle ha alle varer rimeligere enn konkurenten. Og da kunne en finne varen rimeligere en plass etter kjøpet, og få igjen differansen. Stikk innom Elkjøp og forklar de saken, så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar
Jojo, men på elkjøp får du pengene igjen selv om du aktivt har brukt varen. Det er der forskjellen ligger :). Selvfølgelig er det god kundebehandling å gi penger igjen på ubrukte eller nesten ubrukte varer - men det er ikke en normal ting å gjøre, det gjøres for å gjøre kunder ekstra fornøyde.

 

Men det er en ganske stor forskjell på det og elkjøps returrett, det er det jeg mener :).

6422117[/snapback]

Mener fortsatt allikevel at det til syvende og sist er kunden som betaler for merkostnaden dette påfører selgeren/Elkjøp. Når man aktivt reklamerer med det, må man regne med at flere benytter det med overlegg også (hvem ønsker vel ikke en 50" plasma under fotball VM helt gratis?). Og når Elkjøp må selge mange ting, kanskje med tap fordi det er brukt, så må andre ting settes opp i pris for å dekke dette tapet. Med andre ord, Elkjøp straffer de seriøse kjøperne som på forhånd vet hva de vil ha, og som meget sjelden har behov for å levere noe tilbake ;)

Lenke til kommentar

Nei, det fungerer faktisk omvendt.

 

Om man VET at man kan returnere et produkt - så er det mye tryggere å ta avgjørelsen om å kjøpe. Dette genererer flere salg, høyere inntjening, mer fornøyde kunder (som kommer tilbake for å handle andre ting) og dermed kan man sette prisen NED.

Lenke til kommentar

Da burde dere jo alltid være mye billigere enn alle de som ikke har denne returretten da, noe dere ikke er :p

 

(er i det kverulerende hjørnet i kveld)

 

Men seriøst så tror jeg ikke det har så stor påvirkning på resultatet. En god del utnytter det, og de vil dere jo tape penger på. At dere genererer mer salg av denne grunn er jo sannsynlig, men med så liten inntjening det er pr. enhet i dag, så vil jeg tro dere taper mer på en gjenstand som leveres tilbake, enn dere gjør på ett ekstra salg.

Lenke til kommentar

Har litt lyst på denne selv, og tok kontakt med Elkjøp og Lefdal og spurte om de kunne matche prisen på Yanit. Det ville/kunne de ikke så ble ikke noe kjøp der. Er i utgansgpunktet litt skeptisk til å handle på et firma som Yanit, da slike enkeltpersonsforetak sjelden er der når du trenger dem siden.

 

Men hvordan gikk det med trådstarter?

Lenke til kommentar
Har litt lyst på denne selv, og tok kontakt med Elkjøp og Lefdal og spurte om de kunne matche prisen på Yanit. Det ville/kunne de ikke så ble ikke noe kjøp der. Er i utgansgpunktet litt skeptisk til å handle på et firma som Yanit, da slike enkeltpersonsforetak sjelden er der når du trenger dem siden.

 

Men hvordan gikk det med trådstarter?

6427128[/snapback]

 

Elkjøp har ikke prisgaranti mot nettbutikker, derimot kan du returnere produktet innen 30 dager likevel om det er brukt.

 

Det kan du gjøre på nærmeste Elkjøpbutikk likevel om den er handlet på internett... så bare lever den inn du :thumbup:

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare en del ting.

 

- Elkjøp selger ikke ut brukte varer som A-vare

- Elkjøp går nesten aldri under innkjøpspris når de setter ned prisen på en B-vare, altså de taper ikke på denne returretten men kan tjene mindre eller gå i null på noen varer

- Ja, denne returretten genererer mer kjøp (og den økte omsetningen som følge av returretten er meget trolig større enn verdien på de varene som kommer inn igjen)

 

Har kjøpt en god del "dyre" varer på grunnlag av at de kunne testes og returneres innen 30 dager hvis man ikke var fornøyd, kun en vare er sendt i retur. Uten denne returretten hadde nok omsetningen hos Elkjøp på tiller vært over 30 000 kr mindre i fjor. Det er kun på mine kjøp... egentlig burde det være returrett på alle lyd, bilde, tv, video, kamera, Pc, etc så man kunne teste det hjemme i ro. En uke hadde vært nok.

 

Elkjøp leker ikke butikk heller :)

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, det var mange gode svar, forventet ikke så mange svar heller :).

 

Men jeg leverte TV-en tilbake til Elkjøp og fått TV fra www.yanit.no og det er NESTEN helt det samme TV-en (Elkjøp sin hadde en liten feil, jeg fikk jo tilbud om ny men takket nei).

 

Elkjøp sin tv: det var hvite streker av og til som kom frem da jeg testet xbox 360 på den. Som sagt de tilbød ny tv men takket nei.

 

www.yanit.no tv: var ingen feil med denne, og var billigere, samme garanti osv. så er fornøyd. :thumbup:

Endret av sample
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjenner noen som handlet fra denne Yanit butikken.

ikke så gode referanser å få derifra ihvertfall. javascript:emoticon(':hrm:')

smilie

smilie

Alt starter med en veldig hyggelig handel, til du har mottatt varen, så begynner det riktige ansiktet å komme frem. Sånn er det nå med alle de små enkeltmannsforetakene.

 

Det er risiko å kjøpe et sånt sted for å spare noen få tusen. Og skal du sende til service er det ikke lokalbutikken du leverer dette tilbake til. Du betaler for frakt og omkostninger for å få sendt til et serviceverksted, og kanskje da garantien dekker skaden.

 

Skulle ha sett hvor lett det ville ha vært å bytte den samme skjermen med YAnit dersom det var denne som hadde de linjene. I Elkjøp får du i det minste vist dem problemet og får en ny i bytte. javascript:emoticon(':yes:')

smilie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...