Gå til innhold

bytte psu vifte

Anbefalte innlegg

Vifta mi har begynt å skrangle noe jævlig,er skikelig iriternde så den skal byttes men har sjekket litt den er på to pin mens de man kjøper i butikken er på 3 pin,så finnes det overgang eller har noen forslag til hva jeg skal gjøre?

ååå begyner å bli gal.

P.S 80mm vifta på biltema bråker den mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den tredje ledningen er som regel turtallsavlesning.

(Hvis den ikke er av typen "strøm til harddisk" da.) Det skal gå helt greit å sette inn en hvilken som helst 80mm vifte. Det du _kan_ gjøre er å trekke ledningen på den nye vifta ut fra strømforskyninga og plugge den inn på feks FAN2 på hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ganske enkelt å kappe kabel med kontakten på den gammle vifta og montere det på den nye. Du trenger en kniv og litt isoleringstape. Bare forsikre deg at du følger fargene på kabler, feks at du ikke taper sammen svart og rød. :smile: Den gule er vel for turtall avlesing.

Lenke til kommentar

Hmm, åssen kabinett har du? Min psu vifte begynte også og skrangle no så innih**** og jeg trodde jeg sku dævve og holdt på å knuse pcn flere ganger, men så fikk jeg til slutt bytta vifta, så nå har jeg en regulerbar en der, den er digg!

Men om det er samme kabinett, så er det jo tydlig at no muffens er på gang...

Jeg har no aopen greier, om du har aopen greier og, si hvilket så finner jeg ut om jeg har det samme! ;D

Det jeg gjorde var at jeg skrudde ut psu, (etter å ha latt den lade ut et par timer for å ikke få meg no karameller av kondensatoren, dette kan bypasses ved å nappe ut strømmen og "skru på" pcn etterpå, men den metoden finner jeg litt risky, spes med brekt arm(noe sier meg at å bli electrocuted ikke er særlig fancy for brekte ting)) så skrudde jeg den opp, skrudde ut den gamle skranglete vifta og klipte elegant av ledningene og uten å bry meg lot jeg ledningsstumpene som stikker ut av den firkanten der masse ledninger er lodda på bare være inni psu'n(så tøff er jeg)!

Deretter brukte jeg en "fravanlig strømledning som går ut av psu'n - til - strømledning til viftekontakt"(beklager mangler på ordentlige navn på ting, men jeg er temmelig selvlært og kan ikke bedre. Dette er i alle fall en ledning som kan kobles på hvemsomhelst av de som stikker ut av psu'n som man vanligvis bruker til HD eller CDROM og vips har man viftekontakt)

Så skrudde jeg inn den nye vifta, (fikk av en kompis, regulerbar, aner ikke mer, bare vet at den funker), så skrudde jeg på psu dekselet, så tok jeg begge vifteledningene(strøm, regulator) ut av et hull i psu'n som var i det trangeste laget, så jeg lagde det litt større. Koblet vifteledningen på viftekontakten min, og skrudde psu'n på plass, og jommen passa den fortsatt, smallt inn alt av ledninger og starta pcn på nytt, nå kjører jeg på det laveste nivået vifta greier og temperaturen er najs, (dvs, om system temp er der man måler dette, om ikke vær vennlig å advar meg dritfort). Og pcn er driiiiit stille, må nesten se om ting lyser for å vite om den er på;)

[ Denne Melding var redigert av: FlaSch på 2002-10-26 13:03 ]

Lenke til kommentar

OK, jeg advarer deg dritfort:

systemperatur er vanligvis på northbridge på chipsettet eller en eventuell varmediode plassert en annen plass på hovedkortet.

Systemp har ikke noe med PSU å gjøre.

PSU utvikler mye varme som takket være psu vifta flyttes ut raskt nok. Jo mer stress det er på PSU vifta (se THG) jo mer varme vil PSU produsere.

Du kan jo alltids kjenne på lufta og da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...