Gå til innhold

Utstyr til reisefotografering


Anbefalte innlegg

Jeg skal ut på en lenger reise til vinteren, og holder på å planlegge utstyret jeg skal ha med, og hva jeg trenger å kjøpe inn.

Jeg har reist mye tidligere, men uten å gidde å dra på en hel mengde utstyr. Nå tenkte jeg derimot jeg skulle fylle en sekk, og tenkte jeg skulle høre hva dere ville valgt å ha med om dere skulle fyllt sekken for å være borte et par måneder. Vi holder oss på amatør-stadiet både når det gjelder vekt og pris, sånn at vi ikke tar helt av.

Selv er jeg nikon-mann, men merke spiller ingen rolle, mer interessert i gode ideer og erfaringer.

La oss se på dette som en brainstorming-tråd, hvor alle ideer er gode.

(Er jeg pedagogisk korrekt, eller er jeg pedagogisk korrekt?)

 

Edit: leif...

Edit 2: Skulle kanskje vært under Objektiver, filtre, blits og utstyr.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det slår meg at Nikon sitt 18-200 objektiv hadde vært en veldig god basis for utstyr hvis man skal på en lengre reise. Supplert med et lyssterkt fastobjektiv som 50mm F/1.8 tror jeg ihvertfall det hadde dekket veldig mange situasjoner for meg uten at det er stort å dra på.

 

Stativ tar jo veldig mye plass, et mer hendig og lettere alternativ er en monopod - kanskje i kombinasjon med et 15-20cm høyt 'ministativ' for tilfeller der du må ha stativ. Dette er helt avhengig av hva slags bilder du vanligvis tar såklart - noen bruker jo nesten aldri stativ mens andre (som meg) bruker stativ til nesten alt.

 

En ekstern lagringsenhet som du kan dumpe over bilder på fra minnekortet er vel nesten et must. Likeså det å ha med minst 2 minnekort - kjedelig hvis du bare har ett og det feiler underveis.

Lenke til kommentar

Det jeg har med til Nikon;

 

18-70mm som er et bra ferieobjektiv og som har brennvidder som passer meg.

28/2,8 og 50/1,8. Hadde jeg hatt 35/2 hadde jeg valgt den i stedenfor disse 2.

Tamron 90. Drar aldri et sted uten mulighet til makro.

Lite 3-bens stativ som jeg aldri bruker men som ikke tar plass eller veier noe.

Fjernutløser og reverseringsring.

Blitz som jeg nesten aldri bruker og som kunne vært hjemme.

Ekstra batteri og minnekort.

Luft til rens av sensor.

Liten veske med plass til kamera og et ekstra objektiv.

Laptop til overføring av bilder dersom 2 kort blir for lite.

 

Dette får jeg plass til i en pilotkoffert som jeg tar med som håndbagasje.

Lenke til kommentar

Følgende utstyr skal være med:

D70

18-70 kit linse

50 mm 1:1.4

70-300 ED

SB 800

3X 1gb sandisk extreme III

Amitech 80 gig bildebank

Canon G5

"firstaidkit" for sensor støv

Polafilter

Linsepapir

Diasramme

To ekstra batterier til D70

 

Lurer på dette:

Powerbook

Monopod

F90x utelukkende ladet med dias og S/H

 

Følgende er jeg i tvil om, må investere og lurer på hva som evt er mest hensiktsmessig:

Tamron 90mm macro(Ny)

Nikon 180/2.8(Brukt)

Nikon 70.200/2.8 (brukt men fortsatt dyr)

Nikon 18-200 VR (veldig i tvil om akkurat denne, som noen kanskje har sett før...)

Ultravidvinkel (skal investere i dette, men er veldig i tvil om hvilken)

Stativ, har manfrotto 190, men denne er for stor og tung. Vurderer å kjøpe inn Velbon sherpa pro cf-540, men har ikke fått sett stativet live enda.

 

Hva mener dere bør prioriteres på handlelista, og hva bør strykes evt tilføres.

Noen med flere gode tips, gjerne små geniale ideér som er "nice to have".

Begynner også å lure på om jeg må leie inn en sherpa til alt.

Bestemte meg ihvertfall for å la kofferten med elinchromene være igjen...

Lenke til kommentar

Galskap, spør du meg (og du spurte faktisk oss..)

Det hadde unektelig vært interessant å vite hvor du har tenkt deg hen, hvilke transportmidler du skal bruke, og om du har tenkt på at det er greit å ha med seg litt tøy også? Det kan jeg ikke skjønne at du kan få plass til hvis du ikke leier minst én sherpa..

Hadde det vært meg hadde jeg tatt med G5'en, 1 ekstra minnekort, evnt ekstra batteri, vidvinkelkonverter (f.eks. Raynox DCR-5000 eller DCR-6600, databanken og ladere.

Men så liker jeg å reise lett og uavhengig av bærehjelp ;)

Hva er det du har tenkt å fotografere som du ikke tror du kan få like bra med G5'en?

Lenke til kommentar

He he he. Ja, jeg spurte dere, du har rett i det.

Vi skal til Australia, New Zealand og Singapore. Bo i campingbil og hotell i de store byene. Blir borte ca 2 mnd.

Jeg har en sekk som jeg skal fylle med utstyr, som er stor som en vanlig rygggsekk.

Det blir derfor lite bæring som byr på problemer, i og med at jeg uansett går med ryggsekk. Har også i tillegg en skikkekig tursekk til klær.

G5 er et glimrende kamera, som tar meget gode bilder. Foretrekker likevel speil.

Denne blir nok likevel konekameraet på turen, da hun foretrekker å bruke denne.

Planen er å ha noen dager der jeg primært skal fotografere, mens vi enkelte dager lar utstyret ligge igjen i bilen.

 

Leste med interesse pakklista til Johnny Haglund i ene boka hans, syns jeg har moderert meg fælt jeg...

Kanskje du har rett Bjornkn, men det er alltid moro å bruke sitt dyrkjøpte utstyr.

Lenke til kommentar

Fornuftig kone har du ihvertfall ;)

Hvis du kun skal drasse på alt dette utstyret inn/ut av taxi/campingbil/hotell overlever du kanskje?

Selv dro jeg av gårde på "min tur" (ett år i Nord og Sør-Amerika + Karibien) med et speilrefleks (analog - med kun ett objektiv). Etter et par måneder var jeg så lei av å drasse på det, og av å gå med et så synlig kamera, at jeg rett og slett sendte det hjem og kjøpte meg et lite halvformat-kamera (Olympus) på Curacao. En meget vellykket avgjørelse for meg, men så drasset jeg rundt på denne sekken min over alt, og det ble mye trasking. De siste 3 årene har jeg vært på mc-tur, og selv en Olympus C-5060 (størrelse som G5?) ble i største laget der.

Hvis ditt hovedformål med turen er å fotografere så skjønner jeg jo på en måte at du vil ha med hele "studioet" ditt, men jeg hadde nå uansett ikke gjort det. Siden du har så god tid før du drar kan du jo prøvepakke litt og gå noen km med de to sekkene dine...

Ang det å legge utstyret igjen i bilen - så tror jeg det vil bli en del av disse dagene ;) Med en liten kompakt du putter i lomma er du alltid klar til dyst om det dukker opp noe, og det gjør det alltid når du er på tur - kjedelig å ha alt utstyret liggende i bilen da...

Som siste argument i forsøket på å "redde deg" så er det ganske mye mere kjedelig å "miste" utstyr for 40-50k enn en liten kompakt eller to, samtidig som sjansen for tyveri av kameraet ditt fra lomma er mye mindre enn hele utstyrssekken fra bilen..

Lenke til kommentar

Du har helt rett i mye av det du sier, og jeg er helt enig med deg.

Det hører med til historien at jeg har en Ixus i som er med over alt, til snapshots.

Men det blir liksom ikke samme fotofølelsen av hverken G5 eller Ixus i.

Tyveri er helt klart en viktig faktor som gjør at det kanskje må være med en sekk stort sett overalt.

Hadde det vært en vanlig sydentur el.l. hadde jeg vært helt enig med deg, men det blir liksom ikke det samme å fotografere regnskog i Cairns eller surfere i Noosa med pocketkamera.

Jeg tror seriøst jeg må ta en prøve på 18-200 VR, for å se om den funker tilfredsstillende. Denne sammen med en converter, 50 mm F/1.4 og en blitz samt stativ utgjør jo ikke mye vekt. Men jeg må innrømme at jeg er skeptisk til denne linsa etter det jeg har lest av tester.

Lenke til kommentar

Tenk også på alle de spennende insektene og blomstene du vil finne i disse strøkene - makro er et must!

For ikke å snakke om alle fuglene og apekattene - 400mm (600mm) (minst) er også et must!

Og så var det fisk og koraller - undervannshus må med!

Og vidvinkel, som er det mest nyttige reiseobjektiv IMO har du helt glemt - pakk ned en skikkelig vidvinkel!

Mellomringer, teleconverter, stativ, monopod, fjernutløser, blitz, diverse filter, laptop med DVD-brenner og en bunke DVDer må også med, sammen med kortleser, databank, ladere osv... Og husk en god reiseforsikring av alt..

Men diasramma vet jeg ikke helt hva du skal bruke til?

 

Lykke til ;)

 

Jeg foretrekker som du sikkert skjønner heller en god reisefølelse enn fotofølelse ;)

Du kan aldri pakke for lett!

Lenke til kommentar

Har du aldri brukt diasramme før?

Ingenting er mer enkelt og genialt enn å holde opp diasrammen foran seg for å velge utsnitt. Noe som henger igjen fra gamledager med film i kamera, men personlig syns jeg det er nyttig fortsatt. Dessuten ser alle rart på nerden som står og ser på verden gjennom en ramme...

Undervannshus har jeg forresten leita etter lenge, men da til G5. Ingenting er mer fascinerende enn å fotografere livet under vann.

 

Jeg foretrekker også den gode reisefølelsen, men om det lar seg kombinere sier jeg som Ole Brum, ja takk begge deler.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Har du aldri brukt diasramme før?

Ingenting er mer enkelt og genialt enn å holde opp diasrammen foran seg for å velge utsnitt. Noe som henger igjen fra gamledager med film i kamera, men personlig syns jeg det er nyttig fortsatt. Dessuten ser alle rart på nerden som står og ser på verden gjennom en ramme...

Nei det har jeg virkelig aldri brukt. Vi moderne fotografer bruker jo som oftest skjermen for å komponere bildet ;) Regner med at du ikke får med deg WB, eksponering og fokus i ramma di? Det var forresten morsomt at du nevnte diasramma, fordi ett av argumentene jeg har kjempet imot fra ihuga dSLR-entusiaster (fanatikere?) er at ingen ting er så velegnet for komponering av bilder som en god optisk SLR-søker med prisme og speil ;) Ingen har nevnt at de har med seg en diasramme som de bruker først, i mangel av en LCD-søker ;)
Undervannshus har jeg forresten leita etter lenge, men da til G5. Ingenting er mer fascinerende enn å fotografere livet under vann.
Det begynner vel å bli vanskelig å få tak i slikt nå for dette kameraet? G5 er vel ikke i slag lenger? Aquapack gjør kanskje nytten? http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14358
Jeg foretrekker også den gode reisefølelsen, men om det lar seg kombinere sier jeg som Ole Brum, ja takk begge deler.

6441131[/snapback]

Har du prøvd dette før, med en hel ryggsekk full av fotoutstyr på langtur?

Og er du sikker på at du ikke kan få fotofølelsen med en avansert kompakt som Samsung Pro 815 eller Sonys R1 f.eks?

Lenke til kommentar

Sony R1 ville nok gjort jobben for meg, siden jeg aldri bruker lange teler. Skulle jeg plukket reiseutstyr til meg selv, så ville jeg kanskje valgt et hus med Tamron 17-50/2,8 (lysstyrke og brennvidder som holder til det meste), og et litt lengre makroobjektiv, f.eks. en 90 eller 105mm. Skal man på safari så vil lang tele hjelpe godt, men det er ikke sikkert man får så mye bruk for det. Det samme gjelder makroobjektivet.

Siden du kommer til å ha minst 6mp, så kan man tillate seg å croppe litt i etterkant. Det kan derfor være like greit å ha en halvlang makrotele, som en 70-200-zoom. Nå kan man selvsagt croppe en 200mm på zoom også, men de er mye mindre skarpe, og det synes fortere enn lavere oppløsning.

Edit: En 50mm 1,8 veier nesten ingenting, og kan lett pakkes med uansett. Det eneste er at det ikke gjør så mye nytte, hvis man har en lyssterk normalzoom. 1,4 blir en del tyngre, men tar ikke for stor plass den heller.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Nå bruker ikke jeg heller diasramma veldig aktivt lenger, men den er med kanskje like mye av gammel vane. Men man trenger ikke ta hensyn til noe for å velge seg ut motiv med rammen. WB osv er "helautomatisk".

Som en kuriositet skal dere få reiselista til Johnny Haglund, riktignok profesjonell og journalist, men likevel. Og han starter med å si at han liker å reise lett...

*Et lett karbonstativ

*Stativhode

*Kameravest

*Canon EOS1d

*To batterier til denne

*Eos 300d som reserve

*100-400 mm f/4-5,6

*70-200 mm f/2,8

*24-70 mm f/2,8

*16-35 mm f/2,8

* 100 mm macro f/2,8

*To Canon blitser

*Canon Makroblits

*Trådløs utløser

*Reflektor

*Liten softboks

*Gradert gråfilter med holder

*Quantum batteripakke til kamera og blits

*Garmin gps

*Liten dykkerlykt

*Lang blitskabel

*Liten kamerabag

*Kamerasekk

*2 x-drive harddisker

*Canon blitsutløser

*Tre minnekort á 1 gig

*Canon mvx10i videokamera

*Videokassetter

*Liten bag til videokamera

*Vanntett bag til kamerabag

*PC

*Ipod

*Ladere til alt

*Osv...

Normalt pleier bagasjen hans veie ca 30 kilo i tillegg til håndbagasje på ca 15....

Har ikke tenkt å toppe den.

 

Normalt fyller jeg Lowepro´en med D70, 18-70, 50/1,4, 70-300, SB 800, G5, Ixus i, Sony DCR PC 9, samt bildebank og ekstra minnekort, batterier etc. Noen ganger også F90x faktisk. Sliter ikke med å bære med meg dette, er verre med de hundre kiloene som holder sekken. Men tror jeg skal tenke litt mer rasjonelt denne gangen, og finne ut hva jeg absolutt må ha med og kanskje hva som er nice to have.

Jeg vurderer også Tamron 17-50, samt Nikon 18-200 vr.

Hva tror dere om evt Tamron 17-50 f/2.8, Nikon 50 f/1.4 og Tamron 90mm macro? Kombinert med evt en converter blir det både lett og lite. Samt god kvalitet etter min mening.

Istedetfor en avansert kompakt kan jeg like godt bruke G5, som jeg bruker veldig mye til vanlig også. Kan ikke få rost det kameraet nok, alder tatt i betraktning.

 

Vinner jeg F5´en som jeg har lagt inn bud på nå så blir nok det eneste kamera sammen med G5 tenker jeg....

 

Edit: Har et annet problem også, er like glad i å fiske. Og dit vi skal kan jeg fiske alt fra hai til ørret. Lurer på hvor mange stenger og sneller jeg trenger, både sluk og flue, for ikke å glemme meite, dorge og Jerkbait....

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Og i hvilken sekk skal du pakke ned alle fryseboksene og røykeboksene for all fisken? ;)

Jeg regner med at du fleipet med den fiskinga?

Ellers synes jeg det er forskjell på å dra på fotojobb med utstyr og å dra på tur?

Sjekk ut dansken Jacob Holt og hans Amerikanske bilder for å se en kar som visste (og vet) å begrense utstyret til det nødvendigste, og samtidig tar fantastiske bilder :)

http://www.american-pictures.com/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...