Gå til innhold

Mine erfaringer med 4 Xbox360-er og støy!

Anbefalte innlegg

Grunnlaget for dette selvstudiet i Xbo360 og støy kommer på bakgrunn av at min opprinnelige Xbox360 sluttet å virke. Dermed ble det etter hvert besøk av både Xbox360 nummer 2, 3 og 4.

Jeg husker da vi fikk 360 i hus en del "små krangler blusset" opp på forumet om 360 var en bråkemaskin eller ikke. Noen ble beskyldt for å ha sensitive ører, andre ble beskylt for å ikke skjønne at det var dvd-rom-en støyen kom fra og ikke viftene.

Andre skjønte ikke at vannkjøling ville hjelpe, da som sagt det var dvd-rom-en som støyet.

Etter hvert ble det påstått at konsoller med Samsung-drev bråkte mindre enn konsoller med Hitatchi-LG-drev. Så ble det påstått at det ikke var forskjell i støy på de drevene.

Alle konsollene jeg beskriver er Xbox360 premiumutgaver.

Min opprinnelige Xbox 360 kjøpt 2. desember på launch.

Hitatchi/LG-drev.

Produsert 28.10.2005

Syntes ikke viftestøyen var så gale, men dvd-rommen hadde en fæl egenresonans særlig på Project Gotham Racing 3. Da duret det i hele konsollen. Men til dvd-titting og andre spill var dvd- og viftestøyen overkommelig for min del.

Xbox360 nummer 1 takket for seg 31. mai etter 6 måneders tjeneste.

Ble kjøpt på Elkjøp i frustrasjon over at service hadde tatt mer enn 3 uker, og verkstedet bekreftet å ikke ha sett på min konsoll enda.

Hitatchi/LG-Drev

Produsert dato, glemte å sjekke.

Denne Xbox360 opplevde jeg støymessig helt lik som min første Xbox 360. Som forøvrig også er helt lik støymessig min kamerat sin 360 kjøpt 2. desember.

Levelig viftestøy, resonans i dvd-rom på PGR3.

Min Xbox360 nummer 2 ble kjøpt som kuppvare hos Elkjøp. Dvs noen hadde levert den inn i kraft av angrefristen og 30-dagers returrett. Det viste seg å være en feil på denne konsollen, og den gikk i frys etter ca 15 minutter.

Byttet konsollen i en ny.

Hitatchi/LG-drev.

Produsert 19.02.2006

Jøsses!!

Nå skjønte jeg hva folk mente med jetfly og vifter som støyer.

Denne konsollen stod for et sinnsykt lydnivå i viftesus og generell kjølestøy.

Denne ble klassifisert som uutholdelig av meg og samboer. Vi hadde den kun i tankene på å returnere Elkjøp nå vår egen kom fra service.

Det var denne konsollen som gjorde at jeg valgte å notere meg diverse data på konsollene.

Hitatchi/LG-drevet støyet IKKE!

Det var overhodet ingen PGR3 resonans, og dvd-rommen gikk smooth som bare det.

Viftene og luftsuset derimot var helt ille.

Fikk etter 4 uker og 1 dag en helt ny Xbox360 fra Tyskland

Samsung-drev.

Produsert 17.04.2006

Denne konsollen var mer i støynivået til min første Xbox360 og min kamerat sin, som begge var kjøpt 2. desember.

DVD-rommen støyer ikke. PGR3 resonans finnes ikke.

Dermed sitter jeg nå med en konsoll som ihar levelig viftestøy, og ikke den bråkete dvd-rommen.

Konklusjoner.

Konsollene ser ut til å kunne være sterkt varierende med tanke på støy. BÅDE når det gjelder vifter OG dvd-rom.

DET FINNES konsoller som bråker som et jetfly, kun fra viftene.

DET FINNES konsoller som bråker som et helikopter fra dvd-rommen.

DET FINNES konsoller som ikke har bemerkelsesverdig støy fra noen av disse 2 kildene.

DET FINNES både Hitatchi/LG-drev og Samsung-drev som går silkemykt uten støy.

(Jeg har kun hatt 1 konsoll med Samsung-drev, så jeg vet ikke om det finnes konsoller med Samsung-drev som har PGR3-resonans.)

Dermed vil noen kunne oppleve 360 som støyende. Noen oppleve det som viftestøy, andre som dvd-rommen som støyer.

Jeg er bare glad for at den konsollen jeg sitter med i dag ikke har disse 2 støyfenomenene.

Og jeg kunne fint leve med Xbox360 nummer 1 og 2 som ikke hadde viftestøy, men en resonans i PGR3. Det gikk fint.

Men jeg kunne ikke leve med Xbox360 nummer 3 som hadde en så ille viftestøy at selv surfing i dashboard var en støyfull affære.

Jeg sitter nå igjen som en del klokere nå jeg leser gamle tråder om at "360 støyer" og "nei det gjør den ikke".

Jeg har selv skrevet i tråder at det ikke er viftestøy, men dvd-støy.

Klok som jeg er blitt kan jeg ha hevdet feil påstand ovenfor folk som har eier en konsoll med viftestøy og ikke dvd-støy.

Jeg ser også "nytten" i en vannavkjølt 360, nå som jeg har et dvd-drev som spinner silkemykt.

Dette var mine observasjoner over de siste 4 ukene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må jeg si jeg fikk über-mandags spiller med både max støy på både drev og vifter, selv om jeg stuet den inn i et skap og lukket igjen så var det fortsatt ikke til å leve med! Spørs om jeg skal gi den en tjanse til, kjøpe et par stykker på elkjøp og returnere den mest båkete ^^

Lenke til kommentar

Og en annen ting som jeg selv har vært med å erfare er at ved modding av 360 (flashing av dvd spiller med ny firmware) så forsvinner bortimot alt som er av lyd, det eneste man hører er svak "knitring" eller hva jeg skal kalle det (lyden man hører når laseren leser plata ved loading). Ta PGR3 f.eks hvor dvd spilleren snurrer i nesten konstant høy hastighet hele tiden, dette blir borte ved modding, maskinen blir tyst som i graven.

Om dette bare er tilfeldig for denne ene maskinen veit jeg ikke, men uansett en hyggelig bieffekt av firmware modding. Derfor lurer jeg på hvorfor MS på død og liv skal ha dvd spilleren til å jobbe hele tiden når den er original, merkelig greier.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk har hatt problemer, men personlig har jeg hatt 360 siden lansering...4 klikk under Oblvion and thats it...

Å høre at folk har byttet inn hele boxen opptil 4-5 ganger høres helt villt ut, men jeg tror ingen gidd å lyge om noe sånt, så håper dere etterhvert får en fullt fungerende 360 neste gang, den er veldig gøy dersom den virker:-)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at folk har hatt problemer, men personlig har jeg hatt 360 siden lansering...4 klikk under Oblvion and thats it...

Å høre at folk har byttet inn hele boxen opptil 4-5 ganger høres helt villt ut, men jeg tror ingen gidd å lyge om noe sånt, så håper dere etterhvert får en fullt fungerende 360 neste gang, den er veldig gøy dersom den virker:-)

6420951[/snapback]

Samme her. Har hatt helt siden launch og har ikke hatt en eneste frys. Skal nevnes at jeg ikke har spillt oblivion da.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg syns det er veldig dumt at det skal være så stor forskjell på kvaliteten fra xbox til xbox. Det er helt tydelig at dette med lanseringsdatoen ødelegger mye av kvaliteten på boxen.

Jeg har samme problem med at boksen min bråker, både under 360 spill og når jeg bare er i dashbordet å ikke gjør noe :nei:

EDIT:

Den har også fryst fast noen ganger. Som oftest når jeg er i dashbordet. Noen andre som har samme problem? Rart den skal fryse der siden det ikke er noen slags form for påkjenninger på minne eller prosessor der.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

EDIT:

Den har også fryst fast noen ganger. Som oftest når jeg er i dashbordet. Noen andre som har samme problem? Rart den skal fryse der siden det ikke er noen slags form for påkjenninger på minne eller prosessor der.

6437972[/snapback]

Min boks funket utmerket siden eg fikk den rundt 20.januar. For eit par veker sia begynte den først å fryse i demoer,dertter i GRAW,og så til slutt i dashbordet. Men da var det over og ut for den boksen som no er på ferie i Tyskland. Eg har ein teori om at fleire bokser kvalde ettersom temperaturene ute vokser drastisk :wee:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Og en annen ting som jeg selv har vært med å erfare er at ved modding av 360 (flashing av dvd spiller med ny firmware) så forsvinner bortimot alt som er av lyd, det eneste man hører er svak "knitring" eller hva jeg skal kalle det (lyden man hører når laseren leser plata ved loading). Ta PGR3 f.eks hvor dvd spilleren snurrer i nesten konstant høy hastighet hele tiden, dette blir borte ved modding, maskinen blir tyst som i graven.

Om dette bare er tilfeldig for denne ene maskinen veit jeg ikke, men uansett en hyggelig bieffekt av firmware modding. Derfor lurer jeg på hvorfor MS på død og liv skal ha dvd spilleren til å jobbe hele tiden når den er original, merkelig greier.

6420476[/snapback]

Eg sitter med et viftejetfly og helikopterdvd....

Finnes det en guide for flashing? Eg er villig til å prøve det meste. Har tenkt på å putte den inn i ei støydempa pc-kasse....evt. sette den på altanen, men då får eg vel klage fra naboane på støy.

Lenke til kommentar
Jeg synes at denne bråkingen er særdeles overdrevet. Jada, det er noe støy, men denne hører jeg ikke når jeg spiller. Har jo ikke boksen på 24/7 heller.

6601108[/snapback]

Det er åpenbart forskjell på enhetene. Fordi du har en som er ok, så betyr det ikke at alle er slik. Eg gruer meg faktisk for å slå på min.

Lenke til kommentar
Eg sitter med et viftejetfly og helikopterdvd....

Finnes det en guide for flashing? Eg er villig til å prøve det meste. Har tenkt på å putte den inn i ei støydempa pc-kasse....evt. sette den på altanen, men då får eg vel klage fra naboane på støy.

Uff! syntes synd på deg nå ja, men morsom post da!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg synes at denne bråkingen er særdeles overdrevet. Jada, det er noe støy, men denne hører jeg ikke når jeg spiller. Har jo ikke boksen på 24/7 heller.

6601108[/snapback]

Du synes dette er overdrevet ?

Slik låter alle 360 maskiner jeg har vært borti når man spiller spill.

Lenke til kommentar

6736348[/snapback]

Jaja, min bråker i hvert fall veldig lite, synd du bare har vært borti de som bråker. (Den ble kjøpt 2. desember)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

6601108[/snapback]

6736348[/snapback]

Sitter du inni maskinen når du spiller da? Jeg legger ærlig talt ikke merke til annen lyd enn musikk og lyd effekter fra spillet når jeg spiller. Spille med anlegget på 'mute' er ikke et alternativ for meg, da jeg er av den oppfatning at lyden er halve opplevelsen ved spill. Jeg så eksempelvis store deler av King Kong filmen uten lyd, og det var uendelig mye kjipere enn når jeg så den med lyd :-)

Lenke til kommentar

Har lest av Ps3 skal bruke kobber på heatpipene for å få bedre kjøling slik at man kan ha stillegående vifter. Får for guds skyld de klarer å få et akseptabelt støynivå på den.

Renger med at alle nye xbox'er som er i produksjon ikke lider av de nenvte støyproblemene?

Ser ut som det helt klart er en fordel å kjøpe xbox på eljkøp og bytte hver 29 dag slik at man får en med et akseptabelt støynivå. Den ultimate stresstesten er kanskje også og teipe fast "walk" knappen og sette på oblivion og gå på jobb? Har den ikke knela innen man kommer hjem så er den friskmeldt?

Når det gjelder støy og aksept av det så er det en del av oss som har samboer/kone og må spille i stua. Kona mi f.eks. reagerer på at den gamle xboxen bråker. Kommer hun inn i stua hvis den står på reagere hun med en gang på at det er noe som summer og bråker. Andre som har max volum på surroundanlegget når det spiller er sikkert ikke plaget av dette.

Lenke til kommentar

6601108[/snapback]

6736348[/snapback]

Sitter du inni maskinen når du spiller da? Jeg legger ærlig talt ikke merke til annen lyd enn musikk og lyd effekter fra spillet når jeg spiller. Spille med anlegget på 'mute' er ikke et alternativ for meg, da jeg er av den oppfatning at lyden er halve opplevelsen ved spill. Jeg så eksempelvis store deler av King Kong filmen uten lyd, og det var uendelig mye kjipere enn når jeg så den med lyd :-)

6737445[/snapback]

Så du synes ikke lyden den lager i den videoen er problematisk for en SPILLMASKIN ? Helt utrolig hva folk får seg til å mene..

Lenke til kommentar
Har lest av Ps3 skal bruke kobber på heatpipene for å få bedre kjøling slik at man kan ha stillegående vifter. Får for guds skyld de klarer å få et akseptabelt støynivå på den.

Renger med at alle nye xbox'er som er i produksjon ikke lider av de nenvte støyproblemene?

Ser ut som det helt klart er en fordel å kjøpe xbox på eljkøp og bytte hver 29 dag slik at man får en med et akseptabelt støynivå. Den ultimate stresstesten er kanskje også og teipe fast "walk" knappen og sette på oblivion og gå på jobb? Har den ikke knela innen man kommer hjem så er den friskmeldt?

Når det gjelder støy og aksept av det så er det en del av oss som har samboer/kone og må spille i stua. Kona mi f.eks. reagerer på at den gamle xboxen bråker. Kommer hun inn i stua hvis den står på reagere hun med en gang på at det er noe som summer og bråker. Andre som har max volum på surroundanlegget når det spiller er sikkert ikke plaget av dette.

6737597[/snapback]

PS3 vil bli langt stillere. Er ikke viftene på 360 som lager støyen, men DVD drevet som spinner platene i 12x hastighet.

PS3 vil bare spinne i 2x og derfor vært langt stillere. Rapporter sier at den er omtrent like stille som PStwo. Altså den nye lille PS2 maskinen. Og det er bortimot helt tyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...