Gå til innhold

Risikabelt å flashe bios?


Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan man gi ett sikkert svar på noe som er en tilfeldighet.

 

Jeg tror det som forårsaker mest flash feil er når brukeren er oversikker og ikke er nøye med å gjøre alle stegene til punkt og prikke eller har lastet ned feil BIOS.

 

Jeg tror du spør om noe som ingen kan gi ett klart svar på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange parametere som spiller inn. F.eks. hva slags hovedkort du har, når det er produsert, om du flasher i windows eller dos, om media du flasher fra er harddisk, disketstasjon osv.

 

Selv har jeg tatt knekken på en bios etter en flashing og jeg vet ikke hva jeg gjorde galt, men tror disketstasjonen leste feil...

Fryktelig irriterende og det ble mye ekstraarbeid + "ny" PC før tiden...

Lenke til kommentar
Hva er sjansene for at en biosflash skal slå feil? Har selv gjort det mange ganger uten feil, men vil gjerne ha et riktig svar på hvorvidt det er ofte det skjer feil eller ikke.

6420053[/snapback]

 

To ting kan gå feil:

 

1) Du flasher et feil bios. altså kanskje en korrupt fil. Vær nøye med hva du bruker, men som regel vil CRC oppdage eventuelle feil i filen slik at du unngåe å flashe en skadet fil.

 

2) Strømmen går under flashingen.

 

I begge tilfeller vil BIOS chippen din ikke fungere skikkelig. Du kan enten reparere den med automatiser recovery (som mange hovedkort har i dag), eller ved å manuellt fjerne chippen, sette den i et likt hovedkort, flashe på nytt, og så sette tilbake chippen. (men dett er en tung prosess som er best å overlate til profesjonelle ved mindre du har god peil).

 

Sjansen totalt sett er veldig liten. Jeg har flashet BIOS på hovedkort hundrevis av ganger, og har enda ikke klart å ødelegge for meg selv i prosessen =)

 

Sjekk om du har en recovery metode på hovedkortet. Hvis det er tilfellet, så er det ihverfall ikke noe å være redd for, siden du alltid kan fikse eventuelle feil rimelig enkelt. Som regel involverer det å legge BIOS filen på en diskett eller annet botbar medium, og så hodle inne en spesiell tastekombinasjon under oppstart - så flashes den automatisk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Flashing fra Windows har vist seg å være mer risikabelt enn flashing fra hovedkortets flash-program i BIOS.

Hvis du flasher for at en ustabil maskin skal bli stabil, er det viktig at du gjør den så stabil som mulig før du setter i gang. F.eks kan de være lurt å klokke ned prosessor, brikkesett, minne og kanskje skjermkort.

Flashing bør ikke foregå mens maskinen er overklokket. Da bør du klokke ned til standard hastighet først.

Personlig har jeg aldri hatt problemer med floppy, men enkelte mener at det er mer ustabilt og at man bør bruke CD eller minnepinne når man flasher fra BIOS.

Lenke til kommentar
Flashing fra Windows har vist seg å være mer risikabelt enn flashing fra hovedkortets flash-program i BIOS.

Hvis du flasher for at en ustabil maskin skal bli stabil, er det viktig at du gjør den så stabil som mulig før du setter i gang. F.eks kan de være lurt å klokke ned prosessor, brikkesett, minne og kanskje skjermkort.

Flashing bør ikke foregå mens maskinen er overklokket. Da bør du klokke ned til standard hastighet først.

Personlig har jeg aldri hatt problemer med floppy, men enkelte mener at det er mer ustabilt og at man bør bruke CD eller minnepinne når man flasher fra BIOS.

6420408[/snapback]

 

Ja, enig der. Om mulig bør du alltid flashe fra en boot-disk på "gamlemåten". Det er alltid den safeste metoden, selv om windows-flahing har blitt mye bedre og stabilt i senere tid.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Å flashe i innebygget program i BIOS (egentlig flashing generelt) er i visse tilfeller det samme som å be om bråk. Awdflash (gjelder spesielt DOS-versjonen som forøvrig er innebygget i mange BIOSer) som brukes av en rekke produsenter sies å være (eller iallfall ha vært) direkte elendig. Selv har jeg flashet en gang og av en helt uforklarlig grunn endt opp med feil ved flashing. Fikk muligheten til å reflashe, men typisk nok ville den ikke godta noen nye filer selv om jeg med 100% sikkerhet veit de var intakte osv (mener jeg fikk opp "the program files BIOS lock string does not match with your system" noe som normalt indikerer at man brukte feil BIOS ved flashing). Etter ekstremt mye leiting fant jeg en 3.parts program for flashing som reddet det hele.

 

Det jeg vil frem til er at flashing ikke under noen omstendighet kan ansees å være trygt selv om det i 99,99% av tilfellene går bra. Det skal ikke mer enn et strømbrudd så er maskina midlertidig ute av drift, og på toppen har man i visse tilfeller dårlig og ustabile programmer for flashing (dette gjelder spesielt awdflash). Av den grunn bør man aldri flashe med mindre det er et poeng i å gjøre det.

 

1) Du flasher et feil bios. altså kanskje en korrupt fil. Vær nøye med hva du bruker, men som regel vil CRC oppdage eventuelle feil i filen slik at du unngåe å flashe en skadet fil.

6420369[/snapback]

Dessverre er det sånn at programmene man bruker for flashing som regel leser over to ganger. Første gang for å sjekke at checksummer o.l. stemmer og andre gang for å faktisk utføre flashingen (Ja, flashing utføres faktisk på direkten med lesing rett fra diskett og inn i bios. Idiotisk spør du meg ...). Har man en ustabil floppydrive kan man fort risikere at alt stemmer ved første lesing, men ikke ved andre. Du kan gjette utfallet ;) Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Stigma: "eller ved å manuellt fjerne chippen, sette den i et likt hovedkort, flashe på nytt, og så sette tilbake chippen."

Sorry at jeg spør men hva vil det hjelpe? eller tenker du på HK med dual bios? Hvis du tar bort chipen fra et HK og setter det i et annet da må du jo fjærne den som sitter på det HK og da sitter du jo igjen med en chip med fakka BIOS.

Lenke til kommentar
Stigma: "eller ved å manuellt fjerne chippen, sette den i et likt hovedkort, flashe på nytt, og så sette tilbake chippen."

Sorry at jeg spør men hva vil det hjelpe? eller tenker du på HK med dual bios? Hvis du tar bort chipen fra et HK og setter det i et annet da må du jo fjærne den som sitter på det HK og da sitter du jo igjen med en chip med fakka BIOS.

6426015[/snapback]

 

Hotflashing, bytte bios brikker mens maskinen er på, så flasher du den korrupte brikken slik at begge er ordentlige......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...