Gå til innhold

Unyttig vitenskap: Måling av usynlig blekk

Anbefalte innlegg

Inspirert av snakk fra blant annet Brainiac tenker jeg å kaste ut litt diverse spørsmål om livets viktigste mysterier, velkommen til del 1.

Hvordan vet man når man har gått tomt for usynlig blekk? :hmm:

Eller som de sa det på Discovery:

"How do you know when you are out of invisible ink?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forslag:

skrur korken på flasken blekket er i, og rister flasken.

Hvis det er noe blekk igjen, så vil man høre en lyd.

Putte fingen nedi går an.

Putte et tynt objekt kan man også gjøre, for så å se om det er brytning av objektet i blekket.

Det jeg lurer mest på, er hvorfor denne tråden ikke havne i "snedige spørsmål"-tråden.

Ueland ?

Lenke til kommentar

Antar blekket ikke er usynelig i kontakt med hva man måtte bruke det til å skrive på, ellers er jo hele hensikten med blekket borte.

Hvertfall, så kan man jo også veie flasken med blekket i på en supersensitiv vekt. Dersom man vet den nøyaktige vekta av flasken, vil man kunne lese av antall gram med blekk igjen. Vet man massetettheten vil jeg tro man kan regne om gram til volum :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Under utviklingen av atombomben i USA skrev Russiske spioner formler med melk på kanten av vanlige brev og dokumenter som ble sendt til russland.

Når papiret ble utsatt for varme kom skriften fram.

Med denne typen "usynlig blekk" kan man bare se etter i kartongen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor ikke putte en liten, hul plastkule oppi? Du vet, slike som du har i vannkokere o.l. som måler vannivået. Har du et glass med usynlig blekk vil du jo da se hvor denne kula flyter i glasset, og du vet hvor mye usynlig blekk som er igjen. Piece of cake.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

De fleste her leser ikke førsteposten tydelig nok.

Poenget er vel at man har en penn som er fylt med usynlig blekk. Det er ingen måte å se blekket (synlig eller ei).

De to måtene jeg kommer på er å

A) føle på papiret om det blir vått når man skriver, eller

B) veie pennen med det evt blekket for å så trekke fra pennens vekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Poenget er vel at man har en penn som er fylt med usynlig blekk. Det er ingen måte å se blekket (synlig eller ei).
Det sier førsteposten ingenting om, derav mitt forslag. Kunne jo like så godt vært en fjærpenn med en slik old-style krukke med blekk. Da hadde min metode vært utmerket.
Lenke til kommentar
Det skal merkes at jeg ikke har fasiten, da jeg ikke fikk sett episoden der "svaret" ble gitt, er uten tvil mange rette svar.

6507360[/snapback]

Tror ikke det blir gitt fasit på de snåle "Here's one for you"-spørsmålene. Er bare dumme spørsmål som skal sørge for å holde oss våkne :p

Ang. spørsmålet, så er det vel flere mulige løsninger, men det avhenger kanskje litt av hvor usynlig blekket er. F.eks. om det er slik at man ikke kan se det i det hele tatt, eller om det er noe slikt man kunne fått i et Donald-blad.

Jeg ville uansett satset på å veie blekkpatronen i tom tilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...