Gå til innhold

Oppgradering av spillpc til rundt 5000

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å oppgradere pcen.

Fra før av har jeg kabinett, IDE-ATA harddisk, cdrom, og 2x512 mb RAM...

Jeg trenger altså hk, prosessor, skjermkort og strømforsyning.

Pcen skal helst ikke være for høylytt,

og prisen bør være rett rundt 5000...

Jeg så meg litt om på shg.no og kom fram til at dette kanskje kunne være aktuelt:

post-74364-1151788605_thumb.jpg

Til strømforsyning lurer jeg litt på denne:

MIST 500W

Og her er det jeg lurer på:

Hva ser man på for å finne ut om et hovedkort er bra eller ikke?

Går det bra å bruke min gamle IDE-ATA harddisk på dette nye hovedkortet?

Hva blir forskjellen om jeg går for mist 500w eller om jeg velger en billigere strømforsyning?

Har jeg glemt noe?

Noen som har ett bedre forslag?

Endret av SailorBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den MIST strømforsyningen er noe av det beste på markedet iallefall når det gjelder støymessig. Har den i hus i serveren min, annbefales :thumbup:

Ville styrt unna GeForce 7900 serien, de har problemer med voltregulatoren til minnet. Mitt GeForce 7900 holdt i ca 2 uker før det døde og det var ikke overklokket. ATI Radeon X1800 - X1900 annbefales! :thumbup:

Endret av Medion
Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe CPU-vifte. Den som følger med prosessoren er bra nok. Dessuten (skyt meg hvis jeg tar feil) så mister du garantien på prosessoren hvis du skifter ut vifta. (det er altså bare noe jeg har hørt)

Men ellers så den grei ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Leser ut ifra flere erfaringer om at hiper 580 som du nevner ikke er så stillegående som det sies. Vil helst ikke ha en pc som bråker for mye...

Men ellers takk for svaret. :thumbup:

6421892[/snapback]

Jeg har en slik hiper i hus, så jeg kan skrive under på at den er stille på et mer strømkrevende oppsett en det der.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Det står på pakka til prosesoren at du mister garantien hvis du ikke bruker stock kjøler men hvordan kan de finne ut av det ?

Det gjelder AMD kanskje også intel men det vet jeg ikke ...

Det er bare 5% av alle 7900gt kort som er produsert som har den feilen ...

Så det på en engelsk sie men husker ikke hvilke ...

Og skulle det være feil på kortet ditt så for du nytt :D men det kan hende at det nye også har den same feilen da netbutiker kjøper mange på en gang fra samme lager etc.

Ville vurdert 2*1gb ram

Edit: og hvis du skal ha ny ram kjøper du på socket AM2 :yes:

Når du en gang da kjøper dualcore CPU så støter den sikkert RHT som igjen øker ytelsen ..

BTW: RHT støttes ikke av socket 939 bare AM2 og kanskje socket F år det kommer

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Du trenger ikke kjøpe CPU-vifte. Den som følger med prosessoren er bra nok. Dessuten (skyt meg hvis jeg tar feil) så mister du garantien på prosessoren hvis du skifter ut vifta. (det er altså bare noe jeg har hørt)

Men ellers så den grei ut  :thumbup:

6424520[/snapback]

På shg står det at prosessoren leveres uten kjøler...tror jeg

"Husk kjøler!" (se bildet)

Betyr dette at det ikke er garanti på prosessoren?

Lenke til kommentar
Det står på pakka til prosesoren at du mister garantien hvis du ikke bruker stock kjøler men hvordan kan de finne ut av det ?

6424635[/snapback]

Hvor står det?

Men ellers så den grei ut  :thumbup:

6424520[/snapback]

På shg står det at prosessoren leveres uten kjøler...tror jeg

"Husk kjøler!" (se bildet)

Betyr dette at det ikke er garanti på prosessoren?

6424679[/snapback]

Den er uten kjøler.(det kalles "bulk" eller "tray") Det er 3 års garanti og fem års reklamasjonsrett.
Lenke til kommentar

Til SailorBoy: Du lurte på om hvordan man ser om et hovedkort er bra. Det er mange måter å se det på, men her er hovedkortet som det blir sagt er det beste hovedkortet i verden som koster under 1000kr. Ser ut som det er veldig bra også. Sats på det :)

Endret av xiaNe
Lenke til kommentar

Det gjelder AMD kanskje også intel men det vet jeg ikke ...

Det er bare 5% av alle 7900gt kort som er produsert som har den feilen ...

Så det på en engelsk sie men husker ikke hvilke ...

Og skulle det være feil på kortet ditt så for du nytt :D men det kan hende at det nye også har den same feilen da netbutiker kjøper mange på en gang fra samme lager etc.

Ville vurdert 2*1gb ram

Edit: og hvis du skal ha ny ram kjøper du på socket AM2  :yes:

Når du en gang da kjøper dualcore CPU så støter den sikkert RHT som igjen øker ytelsen ..

BTW: RHT støttes ikke av socket 939 bare AM2 og kanskje socket F år det kommer

6424635[/snapback]

Tror jeg går får 7900gt kortet uansett.

Vet kke helt om jeg forstod det siste du sa der...

men som det står i første post så vil jeg ikke bruke mer enn ca 5000

Edit: Hva står 512 mb Cache på cpuen for?

ser at på noen av de ndre cpuene står det 1mb cache

Endret av SailorBoy
Lenke til kommentar

vifta på skjermkortet bråker fordi det er liten vifte akkurat som på hovedkortet, så du bør kjøpe chipsett kjøler til 36 kr utenom og sette på den samt en vf900 skjermkort kjøler og sette på. forlange garanti for det om.

bak på skjermkortet er den enn sånn svart lakris dings som blir veldig varm.

den blir spesielt varm med volt modding.

hvis kortet står i maskinen, inn til høyre så ligger det 3 sånne der. disse blir litt for varme kan du si. og bør ha teipet på en kjøleribbe evt vifte utenom i tilfelle komplikasjoner, må gjøres uansett ved voltmodding.

ellers så er 7900gt kortet veldig bra, har mitt 450mhz fra 1.2 volt til 1.4 volt på 700mhz. og veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

For det første så er det 512kb men det var sikkert bare en iten skrive feil :D

Det chacen gjør hvis jeg har dett er at programmer lagrer en liten mengde data der som det kkommer til å bruke seinere f. eks. når du år til bake på netleseren din så kommer du der på siden du sist var og ikke på toppen på siden hvis du skjønte hva jeg mente ....

I nyere spill er det lurt å ha mye L2 chache da spillene utnytter det veldig godt ...

Smart valg med 7900gt :cool: det kan du klokke til 800mhz core med en 1.7v mod og over 1000mhz på minne på bare luft kjøling :D håper selv på å få gjort det da jeg skaffer meg det kortet dog ikke like ekstremt da ...

Det jeg mener med RHT er Reverse Hyper Treading

LINK til det om skjermkort lokking

Da er det bare å beklage hvis det mangler noen bokstaver her og der, men det trådløse tastaturet fusker litt innimellom :thumbdown:

Lenke til kommentar

enten så blir strømforsyningen stresset og kan i verste fall drepe det meste i maskinen din, fps drops, spørs litt på strømforsyningen. ville åpnet maskinen, lest hva merke det er, serie nummer, og

3.3 A?

5 A?

12 A?

funnet ut hvor mange amper det var på disse forskjellige og lest av max og vanlig watt

det du finner ut av, bare ta ut kontakten, får ofte strøm i meg selv bare ved å ta på psuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...