Gå til innhold

radeon9700pro dårlig ytelse

Anbefalte innlegg

Jeg klarer kun å få ~12800 3dmarks i 3dmark2001se. Opplever også til tider ganske heftig lagg.

mitt system:

win xp pro sp 1 engelsk

intel p4 2,53ghz 533mhz fsb

2 stk apacer 512mb ddr333

soyo p4x400 (via)

connect3d ati radeon 9700 pro

3 stk wd 120gb spesial edition 7200rpm

1 stk 60gb 7200rpm ibm deskstar 60gxp

har 1 av wd diskene alene på primary IDE kanalen. På secondary IDE kanalen har jeg en cdrom og ibm disken. Ellers står de to andre wd diskene på raid kanal 1. Fikk bort en del av laggen ved å sørge for at skjermkortet har en egen 12volts strømadapter fra PSU (enermax 433watt), men opplever fremdels dårlig ytelse og til tider mindre lagg. Det var verst da skjermkortet delte strømkontakt med harddisk eller vifter. Har også prøvd å stille spenningen til skjermkortet fra 1,5 til 1,7, men det hjalp ikke.

Har nyeste via 4 in 1 drivere, og nyeste ati catalyst drivere. Har også aller nyeste drivere til raid kontrolleren.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å forbedre ytelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12800 3dmarks er jo ikke så ille....

Generelle tips.

Fjern gamle drivere, installere siste drivere på nytt.

Defrag dine harddisker

Avslutt eventuelle søppel-prosesser som kjører i bakgrunnen når du spiller

Bruke Rage3d Tweaker til å optimalisere driversettings.

Overklokke gfx kort

Vil tro at 1 er det viktigste her... husk å avinstallere og fjerne alle filer fra gamle drivere....

Ellers kan jeg annbefale...

http://www.rage3d.com for generel hjelp om ATI kort... bra forum.

Lenke til kommentar

Det er vel mest trolig at det ikke er noe direkte feil, men at det er VIA P4X400 chipsettet som gjør det.

Dessverre har det vist seg i alle tester jeg har lest om det aktuelle chipsettet (kjøpte nesten det SOYO kortet selv), at det i både 3D og andre applikasjoner er betydlig tregere enn f.eks i845/850 og SiS648. (Leste en test av akkurat det hk'et, at de gikk betydlig ned i 3DMark 2001 sammenlignet med andre chipsett)

Om det ikke er hele forklaringen, så er det iallefall en faktor som kan spille inn.

Prøv ellers det som vipewan foreslår.

Edit: fant en av testene jeg leste. De testet SOYO kortet sammen med et 9700 Pro.

Les den, så kan du sammenligne systemene og resultatene

comp8.gif

History admires the wise, but it elevates the brave.

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-10-15 01:10 ]

Lenke til kommentar

personlig spiller ikke det så stor rolle om jeg ikke fikk høyere score i 3dmark, men jeg ønsker ihvertfall å fjerne alle antydninger til lagg.

Det kan virke som kortet slet litt med å få nok strøm da den delte 12volts spenning med andre enheter.

En annen ting var at fps counten falt i half-life til max 50 fps da jeg kopierte filer på harddisken. Dette er vel normalt, men noen som har noen kommentarer på det?

La merke til en ting i den testen som ble referert til tidligere:

MadOnion 3DMark 2001SE - 1024 x 768 x 32

Dette er overskriften på testen. Hva er oppløsningen i dette tilfellet? det jeg har i windows? Der har jeg 1280 x 1024 x 32.

Dessuten ser jeg at testen gir ca 1500 3dmark mer enn jeg får. Hadde vært svært fornøyd om jeg hadde hatt smame ytelse som det var i denne testen.

[ Denne Melding var redigert av: namelezz på 2002-10-15 01:21 ]

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å koblet fra alle diskene unntatt OS disken,for å sjekke att gpu får nok strøm.Deretter prøvd å tweaket systemet litt.

Synes 3d scoren din er bra med tanke på att p4x400 chippen er "dårligst" i gaming tester(ikke stykt ment)

mine 2 øre

Lenke til kommentar

Ja, mine benchmarks! Neida :smile:

At du får dårligere fps i half-life når du kopierer, tror jeg er et tegn på at problemet ligger i chipsettet. Forbedring kan forhåpentligvis komme en gang via nye drivere eller ny bios... Om du kjenner noen andre med noenlunde like PC som deg, kanskje helst med annet chipset, kan du jo spørre om å få teste litt med den.

Trenger litt hjelp til GF3 og LCD...

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-10-15 13:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 13:16, skrev Mad Wolf Magnux:

At du får dårligere fps i half-life når du kopierer, tror jeg er et tegn på at problemet ligger i chipsettet. Forbedring kan forhåpentligvis komme en gang via nye drivere eller ny bios...

Vel.., det er nok litt optimistisk å tro at ytelsen ikke blir dårligere når systemet jobber med filkopiering eller noe annet mens du spiller? En sånn supermaskin skulle jeg gjerne hatt! :lol:

Lenke til kommentar

Siden du sa at det virket som om kortet fikk for "dårlig"/lite strøm når den delte 12Vten med andre enheter bør du laste ned motherboardmonitor (MBM) v5.0 og sjekke om det er noe feil med spenningen, hvis det er det kan du prøve å fixe det.

Men det skulle vel være reklamasjons sak???

Håper du får det til.

P.S. Det kan jo være soyo mb da.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 15:05, skrev Jon A. Feet:

Siden du sa at det virket som om kortet fikk for "dårlig"/lite strøm når den delte 12Vten med andre enheter bør du laste ned motherboardmonitor (MBM) v5.0 og sjekke om det er noe feil med spenningen, hvis det er det kan du prøve å fixe det.

har nylig byttet ut strømforsyningen med en enermax 433watt, så tror ikke det skulle være noen problemer der med mindre det ligger i skjermkortet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 01:18, skrev namelezz:

personlig spiller ikke det så stor rolle om jeg ikke fikk høyere score i 3dmark, men jeg ønsker ihvertfall å fjerne alle antydninger til lagg.

Det kan virke som kortet slet litt med å få nok strøm da den delte 12volts spenning med andre enheter.

En annen ting var at fps counten falt i half-life til max 50 fps da jeg kopierte filer på harddisken. Dette er vel normalt, men noen som har noen kommentarer på det?

La merke til en ting i den testen som ble referert til tidligere:

MadOnion 3DMark 2001SE - 1024 x 768 x 32

Dette er overskriften på testen. Hva er oppløsningen i dette tilfellet? det jeg har i windows? Der har jeg 1280 x 1024 x 32.

Dessuten ser jeg at testen gir ca 1500 3dmark mer enn jeg får. Hadde vært svært fornøyd om jeg hadde hatt smame ytelse som det var i denne testen.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: namelezz på 2002-10-15 01:21 ]</font>

max fps i hl på 50 er veeeldig unormalt..ligger på 99.9 med chaintech gf4 ti 4600

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...