Gå til innhold

Lykkelig eier av Tamron 70-300....

Anbefalte innlegg

Er nå en meget lykkelig eier av en Tamron 70-300 som jeg vurderer til meget bra for prisen....

Etter noen ringerunder på forhånd fikk jeg konstatert at FotoVideo hadde ett Nikon 70-300mm inne på lager i Trondheim mens Foto Schrøder hadde en Tamron 70-300mm, begge til 1900 kr. På grunn av samme pris hadde jeg nesten bestemt meg på forhånd å velge Nikon sitt alternativ.

Etter en liten samtale med selger om kvaliteten på objektivet fikk jeg konstatert at kvalitetsmessig ligger dette objektiver noen hakk over kit-linsa til D50. Siden jeg var/er veldig fornøyd med kit-linsa tar jeg optimistisk å prøver objektivet. Bytter om mellom kit-objektivet og 70-300mm`en noen ganger og kan fort konstatere at det virker som det ligger ett tynt slør av noe foran objektivet, virker som dugg men er mye svakere (ja folkens, autofokusen var på). Tenkte egentlig at slik er det vel med teleobjektiv og sa derfor ikke noe til selger for ikke å virke altfor nybegynneraktig (noe jeg da er). Kjøpte en fjernkontroll og sa til selger at jeg skulle tenke på saken.

Tuslet videre til Foto Schrøder og uten så mye frem og tilbake fikk jeg kontakt med en selger, festet på Tamron-objektivet og der kom det, wow..... her var det ikke engang vits å bytte om til kit-objektivet for å dobbeltsjekke.

Etter å ha testet linsa rundt om har jeg bare blitt ennå mer fornøyd med denne og angrer ikke ett sekund til tross for at den var 400,- billigere på Japan Photo som ikke hadde den inne i Trønderhovedstaden. Trenger jeg å nevne teleegenskapene sammenlignet med kit-linsa? :thumbup:

Etter en liten hjemmetest kan jeg konstatere at linsa også er god på Macro, ikke ekstremt god men en god del bedre enn det jeg fryktet. Satte ett godt opplyst motiv på veggen og på 95 cm som er teoretisk og praktisk nærmeste avstand fokuserte den inn på en bredde på ca 45 mm. Målte da avstand fra motiv til ca midt på kamerahuset.

Sitter nå med ett Nikon D50 kit, Tamron 70-300 og fjernkontroll for ca 7500,- totalt. Er kjempefornøyd med dette, blir en stund til jeg kjøper meg noe mer nå.

Vil anbefale denne linsa til de som er på utkikk etter billig tele, finnes sikkert andre gode alternativ men du gjør ikke akkurat noe skivebom med denne :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh Jeg kjøpte "Telezoom" i går jeg også. Men jeg gikk for Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro varaianten. Fikk den akkurat på kamera tidsnokk til å knipse noen bilder av Katrine Sørland som kom ut av kirka etter bryllup :)

Meget godt fornøyd med objektivet :=)

Hmm Jpeg fila ble veldig mørk i forhold til NEF fila...mye mer levende farger i photoshop iallfall.

post-10531-1151852111_thumb.jpg

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Heh Jeg kjøpte "Telezoom" i går jeg også. Men jeg gikk for Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro varaianten. Fikk den akkurat på kamera tidsnokk til å knipse noen bilder av Katrine Sørland som kom ut av kirka etter bryllup :)

Meget godt fornøyd med objektivet :=)

6421698[/snapback]

Hehe, ikke så dårlig motiv det :dribble:

Ser på dinpris.no at objektivet du har kjøpt er ganske likt mitt. Synes det er ganske utrolig at man får kjøpt slike objektiv til godt under 2 lapper.

Sikkert ikke det beste men vi er jo meget fornøyde og det jo nok det.... :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har selv den Sigma 70-300mm linsa, og er godt fornøyd. Eneste negativt er at jeg syns den gir en slags svak grålig skjær/dis på bilder tatt med stor brennvidde. Dette i kombinasjon med D50. Men man kan vel ikke forlange alt for mye for en budsjett-tele... :cool: Går sikkert å fjerne dette gråskjæret i etterbehandlingen også, men det har jeg ikke funnet ut av ennå. Tips?

Lenke til kommentar
Jeg har selv den Sigma 70-300mm linsa, og er godt fornøyd. Eneste negativt er at jeg syns den gir en slags svak grålig skjær/dis på bilder tatt med stor brennvidde. Dette i kombinasjon med D50. Men man kan vel ikke forlange alt for mye for en budsjett-tele...  :cool: Går sikkert å fjerne dette gråskjæret i etterbehandlingen også, men det har jeg ikke funnet ut av ennå. Tips?

6422858[/snapback]

Som nevnt observerte jeg noe slikt på Nikon-objektivet men ikke på Tamron sitt eksemplar. Sikker på at dette ikke er en feil på selve objektivet....??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...